הילרי קלינטון עשתה היסטוריה היום (שישי) והפכה לאישה הראשונה בתולדות ארצות הברית שתתמודד לנשיאות ארצות הברית מטעם מפלגה מרכזית. בנאום הקבלה שנשאה בוועידה הדמוקרטית בקליבלנד, קראה קלינטון לאחד את האומה, ולא להיכנע לפחד, שלטענתה המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, מנסה לזרוע. בנאומה היא גם פירטה את החזון הכלכלי שלה והתחייבה לשמור על ביטחון ישראל. קלינטון לא התחמקה מנושאים שנויים במחלוקת, כמו הסכם הגרעין עם איראן, נשק ואלימות נגד שוטרים, אפליית שחורים והפלות. 



"תודה, תודה לכם. אמריקה חזקה יותר בזכות מנהיגותו של ברק אובמה ואני טובה יותר בזכות חברותו. שמענו מסגן הנשיא, ג'ון ביידן על מחויבות המפלגה שלנו לאדם הפועל ומישל אובמה הזכירה לנו שהילדים שלנו צופים בנו, והנשיא שנבחר יהיה גם הנשיא שלהם. ולאלה מכם שרק מתחילים להכיר את טים קיין, בקרוב תבינו למה האנשים בווירג'יניה כל הזמן מקדמים אותו, והוא יביא גאווה למדינה בתור סגן נשיא". קלינטון התייחסה גם ליריבה במפלגה הדמוקרטית, ברני סנדרס, שתמך בה לאחר חודשים רבים של יריבות והודתה לו. "ברני, הקמפיין שלך העניק השראה למיליוני אמריקאים, בעיקר לצעירים שהשקיעו את נשמתם בקמפיין, אתה הצבת את נושאי הכלכלה והשוויון בקדמת הבמה, היכן שהם אמורים להיות ואני רוצה לומר לך, המטרה שלך היא המטרה שלנו. המדינה שלנו צריכה את הרעיונות שלך, האנרגיה שלך, את התשוקה שלך. זאת הדרך היחידה שנוכל להפוך את המצע הפרוגרסיבי שלנו לשינוי אמיתי באמריקה. כתבנו את המצע שלנו יחד, עכשיו בואו נתגייס ונעשה את זה יחד".



צ'לסי קלינטון מזמינה את הילרי לבמה. צילום: רויטרס
צ'לסי קלינטון מזמינה את הילרי לבמה. צילום: רויטרס



"חברי, באנו לפילדלפיה, שבה נולדה המדינה, מכיוון שמה שקרה לפני 250 שנה יכול ללמד אותנו. כשהנציגים של 13 המחוזות נפגשו בתחילת המהפכה, חלק רצו להיתקע עם המלך, וחלק רצו לתקוע למלך. הם התחילו להתדיין ובתהליך הם הפכו לעם. הם הבינו שאנו חזקים יותר יחד. עתה, אמריקה נמצאת שוב בעת בחירה. כוחות חזקים מפוררים את האמון והתפרים שבינינו, וכמו אז עלינו להחליט האם נעבוד יחד, בכדי להתרומם יחד. המוטו של המדינה, הוא 'מתוך הרבים, נהיה אחד', האם נקשיב למוטו שלנו? שלנו, שמענו את דונלד טראמפ שבוע שעבר, מנסה להפריד אותנו מהעולם ואחד מהשני, הוא רוצה לשלוט בפחד, אך כדבריו של פרנקלין דלאנו רוזוולט, שעמד בזמנים קשים הרבה יותר מאלו, הדבר היחיד שאנו צריכים לפחד ממנו הוא הפחד עצמו".




"לא נבנה חומה, נבנה כלכלה"



"ברור לנו מה האתגרים שעומדים מולנו אבל לא נפחד. לא נבנה חומה, אנחנו נבנה כלכלה שבה כל מי שרוצה לעבוד יוכל, ונבנה מסלול למיליוני המהגרים שנמצאים איתנו לקבל אזרחות. אנחנו לא נחרים דת, אנחנו נעבוד יחד בכדי לנצח את הטרור. וכן, יש הרבה מה לעשות. יותר מדי אנשים לא קיבלו העלאה במשכורת מאז המשבר הכלכלי, יש יותר מדי אי שוויון, יש יותר מדי שיתוק בוושינגטון, יותר מדי סכנות בבית ובחוץ. אבל תראו מה אנחנו מביאים, אנחנו האומה המגוונת בעולם, הדור הצעיר שלנו הוא החדשני שאי פעם היה לנו, יש לנו את הצבא החזק בעולם, היזמים המובילים והערכים החשובים ביותר, חופש ושוויון, עלינו להתגאות שהערכים האלה מזוהים איתנו. עליי לומר לכם, שכשרת החוץ, ביקרתי ב-112 מדינות וכשאנשים שומעים את המילים האלה, הם שומעים אמריקה, אז אל תתנו לאף אחד לומר לכם שהמדינה שלנו חלשה, שאין לנו את מה שדרוש, יש לנו, ואל תאמינו לאף אחד שאומר, 'רק אני יכול לתקן את המצב'. כן, אלו באמת היו מילותיו של טראמפ והן אמורות להפעיל נורות אזעקה, האם הוא לא שוכח את החיילים בחזית? את הכבאים והשוטרים ברחובות? רופאים ואחיות שדואגים לנו? יזמים שרואים סיכוי בכל הזדמנות? אמהות שאיבדו ילדים עוזרות למנוע גורל כזה מאחרים, הוא שוכח כל אחד מאיתנו. אמריקאים לא מתקנים לבד, אלא יחד".



"החוקה שלנו נכתבה בשביל שלא יהיה רק אחד שיתקן ואחרי 234 שנים אנחנו עדיין מתקנים יחד. אחרי הרצח בדאלאס, פנה המפכ"ל לאוכלוסיה והם הצטרפו בהמוניהם, ככה אמריקה נלחמת בסכנות, לפני שנים כתבתי ספר בשם "צריך כפר" והרבה שאלו מה הכוונה? אז זאת הכוונה, אי אפשר לעשות הכל לבד. אמריקה צריכה את כולנו, אני מאמינה בזאת בכל לבי. לכן 'טובים יותר יחד' זו לא רק סיסמא, אלא חזון. כלכלה שעובדת בשביל כולם, מדינה שבה כל ילד יכול לחלום וקהילות יכולות לשגשג היכן שאהבה מנצחת את השנאה. זאת המדינה שאנו נלחמים למענה, זה העתיד שאנו עובדים בשבילו, וכך, בענווה, נחישות ואמון חסר פשרות באמריקה שאני מקבלת עליי את המינוי למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית".



ביל קלינטון וטים קיין. צילום: רויטרס
ביל קלינטון וטים קיין. צילום: רויטרס



"אני לא טירונית בעסקי המדינה. הייתי הגברת הראשונה, שירתתי שמונה שנים כסנטורית בניו יורק, אחר כך הייתי שרת החוץ, אבל התארים האלה אומרים מה עשיתי, לא למה. בכל השנים האלה השירות בא לי בקלות רבה יותר מהציבורי. הרבה אנשים לא מבינים מי אני. המשפחה שלי בנתה, אם כי לא בניינים עם שם ענק עליהם, חיים של אחרים. סבא שלי עבד באותו מקום חמישים שנה בשביל לתת לילדיו עתיד טוב יותר והוא הצליח. אבי היה בחיל הים ולאחר מכן פתח עסק בשביל לתת לילדיו סיכוי טוב יותר משלו והוא הצליח. אימי ננטשה כילדה, וניצלה על ידי אחרים, והמסר שהיא העבירה לי הוא שאף אחד לא שורד לבד, עלינו להיות יחד. והיא דאגה שאלמד את המסר: 'לעשות את כל הטוב שאפשר, לכל האנשים שאפשר, בכל הדרכים שאפשר' ולכן יצאתי לעבוד בשביל החזית להגנת ילדים ונלחמתי בשביל ילדים שלא אפשרו להם להגיע לבית ספר בגלל מוגבלויות. הבנתי שאכפתיות לא מספיקה, ושצריך להבין את המערכת, אז למדתי ונלחמתי, אבל איך הופכים רעיון כזה לאמת? דלת דלת. אז כן, אכפת לי מכמות המוסדות הרפואיים ואחוז העופרת במים, כי זה לא מספר כשזה הילד שלך. בימים האחרונים פגשתם את האנשים שהכניסו אותי ללבם ונתנו לי השראה. שמעתם רפובליקנים ועצמאיים שתומכים בנו, אני אהיה נשיאה לכולם, לכל האמריקאים יחד".



"איחוד שלם יותר"



"הלילה צעדנו צעד למען איחוד שלם יותר. בפעם הראשונה, מפלגה מרכזית ממנה אישה למועמדות לנשיאות. בעומדי כאן, כבת אימי, ואם בתי, אני שמחה בשביל בנות ובנים כי תמיד כשמחסום נופל באמריקה, זה מפנה את הדרך לכולם. כי כשאין תקרה, השמיים הם הגבול. אז בואו נמשיך עד שכל אישה באמריקה תזכה בהזדמנות שמגיעה לה, אבל יותר חשוב מההיסטוריה שעשינו הערב, היא ההיסטוריה שנעשה יחד. אני לא חושבת שאובמה וביידן מקבלים את הקרדיט הראוי על הצלת הכלכלה מהמשבר הנורא ביותר של חיינו. הייתה התקדמות אמיתית, אבל יש עדיין בעיות קשות, שהתפתחו עוד לפני המיתון ונמשכות עד היום. משפחות רבות מדי לא נהנות מפירות השגשוג. דמוקרטים, אנחנו המפלגה של האדם העובד, אך לא עשינו מספיק בשביל להבהיר שאנחנו איתכם. המשימה שלי תהיה לספק עבודות טובות יותר, שכר טוב יותר כאן בארצות הברית, בדגש על המקומות שנזנחו. ממרכזי הערים לעיירות קטנות, ממכרות הפחם ומקהילות שסובלות מנגע הסמים. אני מאמינה שאמריקה משגשגת כשהמעמד הבינוני משגשג, אני מאמינה שיש בעיה קשה בדמוקרטיה שלנו, אנחנו צריכים להוציא את הכסף הגדול מהפוליטיקה, גם בשינוי חוקה. אני מאמינה שחברות גדולות שקיבלו כל כך הרבה מאיתנו צריכות להיות פטריוטיות ואני מאמינה שאסור לתת לוול סטריט לנצל את החלשים. אני מאמינה במדע, אני מאמינה שההתחממות הגלובלית אמיתית ושאנחנו יכולים להציל את העולם וליצור עבודות בדרך, אני מאמינה שזה יהיה לא מוסרי ולא נכון להוציא מהגרים שתורמים לחברה. אם אתם חולקים את האמונות האלה, לא משנה באיזו מפלגה אתם, זה הקמפיין שלכם. אם אתם מאמינים ששכר מינימום צריך לאפשר מחייה, הצטרפו אלינו, אם אתם מאמינים שלכל אמריקאי מגיע ביטוח בריאות, הצטרפו אלינו. אם אתם מאמינים שצריך להחזיר את העובדים הביתה, הצטרפו אלינו, אם אתם מאמינים שצריך להרחיב את הכיסוי הסוציאלי. הצטרפו אלינו, אם אתם מאמינים שלאישה יש את הזכות לבחור בנוגע לגופה, הצטרפו אלינו".



"דונלד טראמפ דיבר 70 דקות, והציע אפס פתרונות, הוא לא מאמין בדברים כאלה, לא פלא שהוא לא אוהב לדבר על פתרונות כי אין לו. אנחנו נשקיע סכום חסר תקדים ביצירת עבודה ותשתיות, אנחנו נשחרר מיליוני אנשים מחובות הלימודים שלהם, זה לא הוגן שטראמפ יכול להתעלם מחובותיו וסטודנטים ומשפחות עובדות לא. וצריך לומר, צריך למצוא מסלולים לעבודה בלי קשר להשכלה. נעזור לעסקים קטנים, יותר מדי רעיונות מתים בבנקים. ונעזור לנשים בעזרת מעונות יום, ואם זה קלף האישה, אז אני משחקת אותו. ולא רק שנעשה את הדברים הללו, נממן אותם. נממן אותם בכך שוול סטריט והעסקים הגדולים יתחילו לשלם את חלקם, אנחנו לא שונאים הצלחה, אבל המצב הנוכחי בלתי נסבל. יש כאלה ששואלים איך אעשה את זה, אז כבר עשיתי את זה, גישרתי על הפערים בוושינגטון. ואנשים בטח חושבים טראמפ, הוא איש עסקים הוא בטח מבין בזה,תשאלו את האנשים באטלנטיק סיטי שלהם הוא לא שילם. אנשים שעבדו והיו צריכים את הכסף, הוא פשוט לא שילם. הוא גם מדבר על לשים את אמריקה במקום הראשון, אז למה את העניבות הוא מייצר בסין, את החליפות במקסיקו, את הרהיטים בטורקיה ואת מסגרות התמונות שלו בהודו. הוא רוצה לעשות את אמריקה גדולה יותר? שיתחיל בלעשות דברים באמריקה".



"אדם שאפשר לעצבן עם ציוץ לא צריך להחזיק נשק גרעיני"




"כל מי שקורא את החדשות, יכול לראות שאנחנו נלחמים באויבים נחושים שאנו חייבים לנצח. לשמור על ביטחון אנשינו תהיה המשימה הראשונה שלי. אני גאה שמנענו מאיראן נשק גרעיני בלי לירות כדור אחד. אנחנו נעמוד לצד ישראל ואנו נעמוד עם בעלות בריתנו בנאט"ו מול כל איום שהן עומדות מולו, בכלל זה רוסיה. אנו נכה בדאעש באוויר, ונעזור לבעלות בריתנו בקרקע, אנחנו נפעל מודיעינית ונמנע מהם להפיץ את המסרים שלהם. זה לא יהיה קל אבל אנחנו ננצח. דונלד טראמפ אומר שהוא יודע יותר על דאעש יותר מהגנרלים שלנו, אז לא דונלד, אתה לא. הוא חושב שהוא יודע יותר מהצבא מכיוון שהוא חושב שהם כושלים. אני זכיתי לעבוד עם הצבא שלנו ואני יודעת כמה הם איכותיים. אנחנו נותנים לנשיא שלנו כוח עצום, הנשיא צריך לכבד את האנשים והנשים שמשרתים בשטח".



"שאלו את עצמכם, האם לטראמפ יש את המזג להיות נשיא? הוא בקושי משתלט על קמפיין נשיאות. הוא מאבד את קור רוחו מכל עלבון, דמיינו אותו בחדר הסגלגל, אדם שאפשר לעצבן עם ציוץ לא צריך להחזיק נשק גרעיני, אני לא יכולה להגיד את זה באופן צלול יותר מג'קי קנדי בזמן המשבר הקובני, הוא שמלחמה לא תקרה בגלל אנשים בעלי ביטחון עצמי אלא פחדנים. כוחה של אמריקה באה מתבונתה ושיקול דעתה, כזאת נשיאה אהיה, ואם אנחנו רוצים להיות בטוחים, אנחנו צריכים נשיא שלא נמצא בכיס של לובי הנשק. אני לא באה לשנות את החוקה, אני לא כאן בשביל לקחת לכם את הנשק, אני אעשה צעדים הגיוניים שימנעו נשק מפושעים וטרוריסטים, עלינו לפתור את הבעיה הזאת ולאחות את הפצעים במדינה, מנשק, מגזע, ומהגירה. שימו עצמכם בנעלי צעירים שחורים שמרגישים שחייהם לא שווים, שימו את עצמכם בנעלי שוטרים שמנשקים את ילדיהם בלי לדעת אם יחזרו הביתה, עלינו לאחות את הפצעים. אנחנו נגן על זכיותינו, גברים נשים, להט"ב, נכים".



"יותר מדי אנשים ויתרו לטראמפ כי הוא בדרן, כי לא האמינו לו כשהוא קרא לנשים חזירות, כשהוא צחק על נכים או על שבויי מלחמה. בהתחלה גם אני לא האמנתי שזה אמיתי, אבל הנה האמת, אין עוד דונלד טראמפ, זה מי שהוא ובשורה התחתונה זה מה שהוא לא מבין, אמריקה גדולה כי אמריקה טובה. טראמפ לא מציע שינוי, אלא מילים גדולות. כל דור של אמריקאים, העביר אמריקה חופשיה יותר, אף אחד לא יכול לעשות את זה לבד, אני כאן בשביל לומר לכם, אפשר להתקדם, אני יודעת כי ראיתי את זה. ראיתי אנשים נופלים וקמים. אני נפלתי וקמתי. בואו נהיה חזקים יותר יחד, בואו נסתכל לעתיד באומץ וביחד נעשה את אמריקה גדולה מאי פעם".