שני המועמדים לנשיאות, הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, ערכו לאורך היום (שני) את ההכנות האחרונות לקראת העימות הטלוויזיוני הראשון ביניהם, כאשר הסקרים האחרונים שפורסמו הראו כי המועמד הרפובליקני ממשיך להתחזק, גם במדינות המפתח הקריטיות. העימות, הראשון מבין שלושה, ייפתח בארבע לפנות בוקר (שעון ישראל) ויימשך 90 דקות. המיקום: אוניברסיטת הופסטרה שבמדינת ניו יורק. המנחה, העיתונאי לסטר הולט מחדשות הלילה של NBC, כבר הודיע כי הנושאים שאליהם יצטרכו המועמדים להתייחס יהיו החזון העתידי לאמריקה וכן השגת שגשוג וביטחון לארה"ב. כל אחד מהמועמדים יקבל 15 דקות להתייחס לכל אחד מהנושאים.



קלינטון וטראמפ שמרו על שתיקה כמעט מוחלטת לאורך מרבית שעות היממה, כאשר טראמפ פתח את הבוקר בציוץ שמשבח את הסקר של סוכנות בלומברג שהראה כי הוא מוביל על פני קלינטון ברמה הארצית.



מנהלת הקמפיין של טראמפ, קליאן קונוויי, ציינה בראיון לרשת MSNBC כי היא בטוחה שטראמפ יצליח בעימות וכי הוא מתכוון להפגין את "הרקמה המחברת הטבעית שיש לו עם האנשים". לדבריה, הוא למד את הנושאים שצפויים לעלות בעימות וכי "אני רואה שהאיש מוכן ללילה".



מנגד, במחנה קלינטון לא הסתירו את המתח העצום בהתבסס על הופעותיו הפרובוקטיביות של טראמפ בעימותים הרפובליקניים ובעצרות הבחירות. "אנחנו ממוקדים בהזדמנות שיש להילרי לדבר ישירות עם המצביעים על הסוגיות השונות", אמר מנהל הקמפיין, רובי מוק, בשיחה עם רשת CBS. "אבל אנחנו מוטרדים מכך שדונלד טראמפ עשוי לשקר, הוא עשוי להציג מידע מוטעה, והילרי תעביר את כל הזמן שלה בניסיון לתקן את העובדות במקום לדבר על הדברים שהיא רוצה להשיג".



במטה של קלינטון מייחסים חשיבות להכנות שכללו, בין היתר הדמיות לעימות. "להכנות יש גם תפקיד מנטלי מרכזי, להכניס את הילרי לאווירה", אומרים יועציה הבכירים, "היא לוחמת ובאמצעות ההכנות וההדמיות האינטנסיביות אנו מכניסים אותה לפוקוס".



הכפילים של טראמפ וקלינטון כבר מתרגלים את הזירה בה ייערך העימות בניו יורק. צילום: רויטרס
הכפילים של טראמפ וקלינטון כבר מתרגלים את הזירה בה ייערך העימות בניו יורק. צילום: רויטרס



“כמו להרבה נשים, גם לי יש נטייה להתכונן יותר מדי, להיות מאוד מוכנה, אמרה קלינטון מוקדם יותר השבוע באירוע בצפון קרולינה. בתגובה ג'ייסון מילר יועץ בכיר במטה טראמפ, שיגר עקיצה לעבר המועמדת הדמוקרטית "להתכונן הרבה זה משהו שתיכוניסטים יכולים להתרברב עליו, לא מועמדת לנשיאות".


בתוך כך יועציה מכירים כי לקלינטון אין את היכולות הטלוויזיוניות שיש למתמודד הרפובליקני שהנחה בעבר תכנית ריאליטי נצפית מאוד, וניצחונו בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית הושג רבות בשל יכולתו הגבוהה בעימותים הרפובליקניים.



יועציה של קלינטון הקרובים הבהירו כי היא בילתה שעות ארוכות בצפייה בהופעותיו של טראמפ בעימותים במפלגה הרפובליקנית ולמדה את מאפייניו. ככל הנראה תנסה קלינטון להוציא את טראמפ משיווי משקל הערב בעימות.



“אני לא יודעת איזה טראמפ יגיע לעימות וזה הסימן שאלה הכי גדול, אמרה קלינטון באוגוסט האחרון באירוע בחירות בניו יורק, אולי הוא ינסה להראות נשיאותי וממלכתי ויתייחס עניינית לסוגיות, או שהוא יגיע במטרה להעליב ולפגוע".



צוותי צילום על במת העימות. צילום: רויטרס
צוותי צילום על במת העימות. צילום: רויטרס



דרמה בקמפוס


מלבד הדרמה בין שני המועמדים, הורגש המתח העצום גם ברחבי הקמפוס של אוניברסיטת הופסטרה שבה ייערך העימות. מאז שעות הבוקר המוקדמות התאספו מפגינים שהביעו את תמיכתם באחד המועמדים, בעוד כוחות משטרה גדולים הציבו מחסומים על מנת למנוע מהם להתקדם לעבר זירת העימות.



למקום גם הגיעו פעילים של תנועת "Black Lives Matter" שהביעו זעם על כך שהמקרים של ירי שוטרים לעבר אזרחים שחורים לא זוכה לתהודה. "אני חושב על כך שחיים של שחורים לא נמצאים על סדר היום של העימות", אמר אחד הסטודנטים. "אנחנו מדברים על הגירה, אנחנו מדברים על בעיות בחו"ל, אבל יש בעיה פה ממש באמריקה עם האנשים שלנו ואני רק רוצה שידברו על זה".



הסקרים האחרונים לקראת העימות סיפקו זריקת עידוד למחנה הרפובליקני. לפי סוכנות בלומברג, בהתמודדות הישירה בין קלינטון לבין טראמפ, שני המועמדים מקבלים 46 אחוז בקרב מי שצפויים ללכת לקלפיות בנובמבר, וזאת לעומת פער של שישה אחוזים לקלינטון בחודש שעבר. כאשר גם שני המועמדים הנוספים, גארי ג'ונסון וג'יל סטיין, נכללים, עומד הפער על שני אחוזים לטובת המועמד הרפובליקני.



תומכי טראמפ. צילום: רויטרס
תומכי טראמפ. צילום: רויטרס



בנוסף, סקר של CNN הצביע על מרוץ צמוד בשתי מדינות מפתח. בפנסילבניה, מקבלת קלינטון 45 אחוז מול 44 אחוז ליריבה הרפובליקני במרוץ של ארבעה מועמדים והפער גדל לשלושה אחוזים בהתמודדות ישירה ביניהם. בקולורדו, יש לטראמפ יתרון של אחוז אחד - 42 אחוז מול 41 אחוז - בהתמודדות מרובעת, בעוד שקלינטון מובילה בשני אחוזים כאשר רק השניים מתמודדים.



בתוך כך, אחרי שהנשיא ברק אובמה תקף בחריפות את טראמפ בחודשים האחרונים והכריז כי אינו כשיר להיות נשיא, משנים בבית הלבן את הגישה. לפי אתר פוליטיקו, בצוות של אובמה גוברת התחושה כי טראמפ מבטא עמדות של תסכול הולכות וגדלות בחברה, שבעבר היו נחלת השוליים, וכי עוד התקפות על המועמד הרפובליקני ישחקו לטובתו בבחירות. "אם לתאר את זה, אז אנחנו בעונה החמישית של 'שובר שורות'. אנחנו מעבר לצחוקים, ופשוט יושבים בקצה הכיסאות שלו בהרגשת טרור", אמר בן לבולט, שהיה מזכיר העיתונות של מטה אובמה לפני ארבע שנים.



סקר נוסף של אוניברסיטת קוויניפיאק מצא שקלינטון מקבלת 44 אחוז מול 43 אחוז לטראמפ במירוץ מרובע, וכי כאשר רק שני המועמדים הראשיים נמצאים במירוץ הפער נותר על אחוז בודד לטובת המועמדת הדמוקרטית – 47 אחוז מול 46 אחוז.