העימות השלישי והאחרון בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ הרפובליקני והילרי קלינטון הדמוקרטית, יתקיים בעוד מספר שעות, בלילה שבין רביעי לחמישי. מה צפוי להיות בעימות בין המועמדים וכיצד המתרחש בו ישפיע על תוצאות הבחירות, אם בכלל? הפרופסור לתקשורת גבי ויימן, חוקר עימותי בחירות בארצות הברית, שוחח על הנושא עם ענת דוידוב ב"רדיו ללא הפסקה 103fm", ואמר: "כנראה שזה יהיה עוד קרקס, בטוח שלצוות של 'סאטרדיי נייט לייב' יהיו חומרים, אבל זה הסיבוב האחרון. טראמפ הוא המתאגרף החבוט והשרוט והמוכה, שיודע שאם הוא לא יעשה שום דבר דרמטי, הוא כנראה יפסיד את המערכה בנקודות".



"טראמפ יודע שללא נוק-אאוט, ללא חבטות נוראיות וקשות, הוא לא יזכה במערכה. ברור לו שעכשיו זו האפשרות האחרונה, הסיבוב האחרון", הוסיף ויימן, "לכן אני חושב שהוא יבוא יותר חד ומושחז, אולי גם יותר שורט ובועט ויותר חובט משהוא היה בעבר. הוא ילך לכיוון של מתקפות אישיות על הילרי קלינטון ובעלה והן יהיו מתקפות עד כמה שיותר מכוערות וגסות. בביל קלינטון עצמו הוא טיפל עד היום די בעדינות. יכול להיות שעם הגב אל הקיר הוא יהיה יותר נשכני בכיוון שלו. בגלל שזה הסיבוב האחרון וכבר לא ניתן יהיה לענות לו בעימות הבא, הוא יכול להגיד דברים שעד עכשיו הוא לא העז להגיד, כי הוא פחד שאולי יענו לו. עכשיו כבר אין הזדמנות לתשובה והוא יכול להטיח דברים מאוד קשים".





צריך נוק-אאוט כדי לנצח, טראמפ. צילום: Getty images




"לא מכיר מישהו שיכול להגיד לטראמפ מה לעשות"


ויימן ציין כיוון נוסף אליו יכול לקחת טראמפ את העימות והוא: "הכשרת הכישלון שלו". לדבריו, "בימים האחרונים מסתמן שטראמפ מבין לאיפה זה הולך והוא מנסה לבנות קמפיין שיגיד - סידרו אותנו, דפקו אותנו, רימו אותנו, הבחירות מכורות. אתמול אובמה כבר ענה לו על זה ואמר לו 'אל תתבכיין'. היו כבר מערכות בחירות שבהן היו חשדות. למשל היו האשמות לאי סדרים בספירת הקולות בפלורידה בבחירות לבין בוש הבן לאל גור, אבל לא ברמה של 'קניית' בחירות או הכשלת מערכת בחירות שלמה. זה בוודאי חסר תקדים, עוד אחד מהתקדימים של טראמפ".



"טראמפ כמו טראמפ הוא בלתי צפוי וקשה לנבא לאיפה הוא ילך", הדגיש פרופ' ויימן. "ברור שהוא בוודאי לא ילך לכיוון הנעים, המלכותי, המכובד והרציני, כי הוא לא כל כך שומע ליועצים שלו. אני לא מכיר מישהו שיכול להגיד לו מה לעשות, הוא עושה בדיוק הפוך ממה שמייעצים לו. הוא סומך על האינסטינקט שלו והחושים שלו, שהם לא תמיד מוצלחים כנראה. עובדה שהוא נמצא איפה שהוא נמצא". על משמעות תוצאות העימות אמר כי "בהרבה מאוד עימותים בעבר היה מנצח ברור, יותר מוביל ומשכנע ועדיין רוב התומכים שלו לא נטשו אותו, למשל ניקסון שהפסיד בעימות לקנדי".