אחרי שני עימותים סוערים, כאשר שני המועמדים נמצאים בעיצומן של שערוריות, ייפגשו הלילה (חמישי, 4:00 לפנות בוקר שעון ישראל) דונלד טראמפ והילרי קלינטון לעימות האחרון באוניברסיטת נוודה בלאס וגאס, כאשר ההערכות המוקדמות הן שגם הפעם צפויים השניים להחליף מהלומות מילוליות והשמצות רבות לאורך 90 דקות.



בפעם הקודמת הפתיע טראמפ כאשר הציב בקהל ארבע נשים שהתלוננו בעבר כי הנשיא לשעבר ובעלה של המועמדת הדמוקרטית, ביל קלינטון, הטריד אותן מינית באופן בוטה. הפעם, אורחו של המועמד הרפובליקני צפוי אמור להיות מאליק אובמה, אחיו למחצה של הנשיא ברק אובמה, שהצהיר כי יצביע לטראמפ.



"אני מצפה לפגוש את מאליק. הוא מצליח יותר מאשר אח שלו", אמר טראמפ לניו יורק פוסט, בעוד מנהלת המטה שלו, קייליאן קונווי, ציינה כי הזמנתו של אובמה האח נועדה להראות כי הקמפיין הרפובליקני "כולל את כולם".



כך או כך, הסקרים שפורסמו לקראת העימות המשיכו להראות יתרון ניכר לקלינטון. לפי הסקר של סוכנות בלומברג, המועמדת הדמוקרטית מקבלת 47 אחוז, לעומת 38 אחוז ליריבה הרפובליקני, כאשר לקלינטון יש גם יתרון של שני אחוזים בקרב גברים לבנים. הסקר של רשת פוקס הראה שהיתרון של קלינטון עומד על שישה אחוזים - 45 אחוז מול 39 אחוז, ובממוצע הסקרים של אתר Real Clear Politics גדל הפער של קלינטון באחוז נוסף ועומד על שבעה אחוזים.



הוושינגטון פוסט פרסם סקר שנערך ב-15 מדינות מפתח, וממנו עולה כי קלינטון תנצח ואפילו די בקלות. על פי הסקר, המועמדת הדמוקרטית צפויה לעבר את רף 270 האלקטורים הדרושים לניצחון ובמדינות בהם היא צפויה לנצח, על פי הסקר, היא עשויה להגיע ל-304 אלקטורים. 
מנגד, טראמפ מנצח במדינות שנותנות לו 138 אלקטורים בלבד. 96 אלקטורים עדיין לא מוכרעים והם נמצאים באוהיו, אריזונה, פלורידה וטקסס. התוצאות כוללות גם את המועמדים הנוספים, גארי גונסון מהמפלגה הליברטריאנית וג'יל סטיין מהמפלגה הירוקה. 

הסקר של הוושינגטון פוסט
הסקר של הוושינגטון פוסט

 

טראמפ נגד הסקרים


טראמפ עצמו טען כי הוא לא מאמין שהסקרים משקפים את המציאות. "אפילו שאנחנו די מצליחים בסקרים, אני לא מאמין להם יותר", אמר בכינוס בחירות בקולורדו ביום שלישי בערב. "אם יש עשרה סקרים, ואם רק אחד או שניים הם גרועים מבחינתנו, זה מה שהתקשורת תראה. תאמינו לי חבר'ה, הולך לנו מצוין".



אולם האסטרטג הרפובליקני, סטיב שמידט, הודה היום כי יש סיכוי סביר שקלינטון תרשום ניצחון היסטורי ב-8 בנובמבר ותקבל יותר מ-400 אלקטורים, בעוד ש-270 בלבד דרושים לניצחון. שמידט טוען גם לסיכוי סביר שהדמוקרטים ישיבו לידיהם את השליטה בסנאט ואולי אף בבית הנבחרים. "אם הבחירות היו נערכות היום, אני חושב שהרפובליקנים היו מאבדים 25 מושבים. נכון להיום המגמה מתקדמת בכיוון הלא נכון", אמר בריאיון לרשת MSNBC.



"הפאניקה מתחילה"


על רקע טענותיו של טראמפ כי הבחירות מכורות מראש, סיפק אתמול יריבו לשעבר בפריימריז, מושל אוהיו ג'ון קייסיק, תגובה עוקצנית. "לומר שהבחירות מכורות וכל ההצבעות האלה נשדדו, זה כאילו שאומרים שאף פעם לא נחתנו על הירח", אמר קייסיק בתוכנית הבוקר של CBS. "זה מטופש עד כדי כך".



בתוך כך, דוח חדש של הליגה נגד השמצה שפורסם אתמול מצא כי חלה עלייה חדה בביטויים האנטישמיים בטוויטר במחצית הראשונה של השנה, כאשר אנשי הליגה ציינו כי לרטוריקה של טראמפ הייתה השפעה רבה על כך. מהנתונים עולה כי 2.6 מיליון ציוצים בין אוגוסט 2015 ליולי האחרון כללו "שפה שבדרך כלל נמצאת בנאום אנטישמי", כאשר בששת החודשים הראשונים של השנה חל גידול משמעותי.



68 אחוז מכלל הציוצים האנטישמיים הופנו לעבר כ-800 עיתונאים שרבים מהם עסקו בסיקור מערכת הבחירות. "לאורך קמפיין הבחירות לנשיאות, צצה מגמה מתועבת: עיתונאים שהביעו אפילו דעה שלילית קלילה לגבי דונלד טראמפ הפכו למטרה במדיה החברתית של תומכי המועמד", נאמר בדוח. "עיתונאים שהם יהודים (או שסברו שהם יהודים) ספגו את עיקר ההתקפות האלה".