פחות משלושה שבועות לבחירות ונדמה כי ארה"ב נמצאת באחד הקמפיינים המכוערים ביותר בתולדות הפוליטיקה האמריקאית. אתמול לפנות בוקר נאלצה משטרת ניו יורק לפנות את מטה הבחירות של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון, הממוקם בברוקלין בניו יורק, לאחר שמעטפה ובה אבקה לבנה חשודה נשלחה למקום. אחד העובדים שפתח את המעטפה חשד בתוכן שלה ומיהר להזעיק למקום את השוטרים. מאוחר יותר נמסר כי האבקה לא הכילה חומרים מסוכנים ולא נרשמו נפגעים באירוע. חקירה נפתחה לבירור זהות שולח המעטפה.



בתוך כך, לאחר שעשר נשים התלוננו לאחרונה כי המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ הטריד אותן מינית, טענה בסוף השבוע האישה ה-11 כי הוטרדה מינית על ידי טייקון העסקים. עוד קודם לכן, השחקנית המפורסמת סלמה הייק (50) טענה אף היא כי טראמפ התחיל איתה. בראיון לתחנת רדיו ספרדית שלשום סיפרה הייק כי אף שהיה לה חבר באותה תקופה מדוברת, טראמפ "ביקש ממני ללא הרף לצאת איתו". לדבריה, לאחר שדחתה את חיזוריו, הוא שתל עליה כתבה באחד המגזינים האמריקאיים, שבה טען כי הוא לעולם לא ייצא עם השחקנית כי היא "נמוכה מדי". הייק, שנולדה במקסיקו, ידועה בחוסר אהדתה לטראמפ ורק בשבוע שעבר שיתפה באינסטגרם תמונה שבה נראה שיח ירוק מניף אצבע משולשת כלפי טראמפ.



טען שסלמה הייק נמוכה מדי, דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
טען שסלמה הייק נמוכה מדי, דונלד טראמפ. צילום: רויטרס



דונלד טראמפ הכריז אמש כי הוא מתכוון לתבוע את כל הנשים שטענו בימים האחרונים כי הוא הטריד אותן מינית ושב על טענתו כי הן עשו זאת על מנת לפגוע בקמפיין שלו ולהבטיח את ניצחונה של קלינטון. "הן מנסות להרעיל את מחשבותיהם של המצביעים האמריקאים. כל הנשים שיקרו כדי לפגוע בקמפיין שלי", אמר המועמד הרפובליקני בנאום בגטיסברג שבווירג'יניה. "זו המצאה מוחלטת, האירועים מעולם לא התרחשו – מעולם. כל השקרים האלה יגיעו לכלל תביעה אחרי הבחירות".



הרפובליקנים לא מתחייבים לקבל את התוצאות


המתקפות האחרונות של טראמפ על "הבחירות המכורות" לדבריו וחוסר נכונותו להתחייב לקבל את תוצאות הבחירות משפיעים על הבוחרים הרפובליקנים. מסקר עדכני של רויטרס עולה כי רק מחצית מהמצביעים הרפובליקנים מוכנים לקבל את הילרי קלינטון בתור נשיאה, ולדעתם של 70% אם היא תנצח זה "ככל הנראה יהיה תוצאה של הצבעה בלתי חוקית או מזויפת". בצד השני של המפה, 70% מהמצביעים הדמוקרטים אמרו שיכירו בניצחון של טראמפ ופחות מ-50% ציינו כי זה יהיה תוצאה של זיופים או הצבעה בלתי חוקית.



זאת ועוד, אף על פי שהבחירות הרשמיות ייערכו רק ב-8 בנובמבר, מיליוני אמריקאים כבר ניצלו את זכותם להצבעה מוקדמת, ולפי נתונים שפורסמו בסוף השבוע עולה כי הילרי קלינטון יכולה להיות שבעת רצון לנוכח הנתונים החיוביים על מספר המצביעים הדמוקרטים בחלק ממדינות המפתח. רשת CNN דיווחה כי יותר מ-3.3 מיליון אמריקאים כבר נתנו את קולם עד כה לקלינטון או לטראמפ ומהנתונים שנאספו על המצביעים עולה כי בחלק מהמדינות שבהן מתנהל קרב צמוד לפי הסקרים נרשם שיפור במספר הבוחרים הדמוקרטים לעומת המצב המקביל בבחירות 2012. למרות זאת, בסקר שפורסם שלשום ברויטרס עולה כי קלינטון מובילה על טראמפ בכ-6% בלבד, כמעט חצי מהיתרון שהחזיקה בו עד לפני ימים ספורים בלבד.



בתוך כך, ביום חמישי בלילה, יממה אחרי העימות השלישי ביניהם, שהיה טעון במיוחד כקודמיו, שוב ניצבו קלינטון וטראמפ על במה אחת, ככל הנראה בפעם האחרונה לפני הבחירות, והפעם באווירה משוחררת ומחויכת יותר במסגרת הארוחה המסורתית על שם אל סמית שמארגנת הכנסייה הקתולית בניו יורק לגיוס תרומות.



תחושת מתח בארוחה המסורתית


בהתאם לנוהג, נאומיהם של המועמדים כוללים בדיחות רבות על עצמם ועל היריב שלהם והשניים סיפקו כמה משפטים עוקצניים במיוחד. "דונלד באמת בריא כמו סוס - אתם יודעים, הסוס שוולדימיר פוטין רוכב עליו", הייתה אחת הבדיחות של קלינטון שזכו לתשואות, בעוד טראמפ אמר כי "אני מכיר את הילרי הרבה זמן. זו הפעם הראשונה שהיא יושבת עם ראשי תאגידים גדולים ולא מקבלת על זה תשלום".



למרות האווירה הקלילה כביכול, העוינות בין שני המועמדים גרמה לתחושת מתח ואי נוחות בקהל, שחלקו אף קרא קריאות בוז לעבר טראמפ במהלך נאומו. "למדנו הרבה מוויקיליקס", התבדח טראמפ, "למשל למדנו כי הילרי מאמינה שחיוני להונות אנשים עם מדיניות אחת פומבית ומדיניות שונה במיוחד בפרטיות".



מתח בארוחה המסורתית, הילרי קלינטון. צילום: רויטרס
מתח בארוחה המסורתית, הילרי קלינטון. צילום: רויטרס



כאשר החלו להישמע קולות רוטנים מהקהל הוא מיהר להכריז "זה בסדר. אני לא יודע על מי הם זועמים, הילרי, עלייך או עלי". אולם הכעס הגדול ביותר הגיע כאשר המועמד הרפובליקני הכריז כי "בפומבי היא מעמידה פנים שאינה שונאת קתולים". קלינטון לא הסתירה את התמיהה שלה על הדברים כאשר הביטה לעבר הקרדינל של ניו יורק שישב לידה.



דולן עצמו לא התרגש במיוחד מהדברים, ואחרי האירוע סיפר כי הוא התפלל עם שני המועמדים ושמע מהם דברים אחרים לחלוטין במפגש הפרטי. "טראמפ פנה לקלינטון ואמר 'את יודעת, את אישה קשוחה ומוכשרת'", שחזר איש הדת הבכיר, "ואז הוא אמר 'זו הייתה התנסות טובה בקמפיין הזה, כמה שהוא היה קשוח'. והיא אמרה לו 'ודונלד, לא משנה מה יקרה, אנחנו צריכים לעבוד יחד לאחר מכן'".