יועצים בכירים של הילרי קלינטון הביעו היום (שבת) דאגה עמוקה מתשומת הלב החדשה שמופנית לפרשת המיילים של המועמדת הדמוקרטית, וחשש כי הדבר עלול לפגוע ברמת התמיכה בה ולהרתיע מצביעים. למרות זאת, אנשי קלינטון הבהירו כי לעת עתה אין כוונה לשנות בשום צורה את האסטרטגיה של הקמפיין, את תשדירי הבחירות או את תכנית הביקורים שמבוצעים ברחבי ארה"ב במסגרת מסע הבחירות.

בדיווח ב"ניו יורק טיימס", יועצים של קלינטון סיפרו כי המטרה המרכזית במטה היא להפעיל לחץ על על ראש ה-
FBI, ג'יימס קומיי, מי שהכריז על הפתיחה המחודשת של החקירה, ולדרוש ממנו לחשוף פרטים נוספים אודות הבדיקה ולבאר בצורה מלאה את פרטיה ונסיבותיה. יועץ במטה אמר כי הטקטיקה הטובה ביותר עליה הצליחו לחשוב היא לתקוף את קומיי ואת החלטתו מעוררת המחלוקת. מלבד זאת, התגובה במטה מתמקדת בעיקר בשליחה מסיבית של הודעות לעיתונאים ותומכים, בהן נטען כי במטה בטוחים שצעדי החקירה החדשים של הבולשת לא יעלו שום מידע חדש שיפגע במועמדת.

"זה כאילו משאית סמי-טריילר נכנסה בנו, וזו הפכה להסחת דעת ענקית בזמן הכי גרוע האפשרי", אמרה ל"ניו יורק טיימס" דונה ברזיל, ראש הוועדה הדמוקרטית הלאומית ואחת ממקורביה הבכירים של קלינטון. "הקמפיין מנסה לחתוך דרך רעשי-הרקע בצורה הטובה ביותר האפשרית. אנחנו לא רוצים שזה יוציא אותנו מהמשחק שלנו. ממש לפני הבחירות, אנחנו מוצאים את עצמנו אומרים לבוחרים, 'תתמקדו, תשאירו את עיניים שלכם על הפרס'".

קלינטון והיועצת אבדין, שבמכשיר הנייד שלה נמצאו המיילים בגללן נפתחה מחדש החקירה. צילום: רויטרס

כזכור, ביום שישי, עשרה ימים לפני פתיחת הקלפיות הרשמית, שלח ראש ה-FBI קומיי מכתב למספר חברי קונגרס, שבו הודיע כי חקירת פרשיית המיילים של הילרי קלינטון תיפתח מחדש בעקבות מיילים חדשים שהתגלו ומעוררים חשש לפעילות לא חוקית מצידה.

"בחקירת מקרה שאינו קשור, הבולשת גילתה על קיומם של מיילים רלוונטיים עבור החקירה", כתב. "אני כותב כדי להודיע לכם שצוות החקירה הודיע לי על כך אתמול, והסכמתי כי על הבולשת לנקוט בצעדי חקירה מתאימים שיאפשרו לחוקרים לבדוק את המיילים הללו כדי לקבוע אם הם מכילים חומר מסווג ולהעריך עד כמה הם חשובים לחקירה שלנו". הוא הוסיף: "הבולשת לא יכולה עדיין להעריך האם החומר הזה משמעותי, ואני לא יכול להעריך כמה זמן יידרש להשלים את החקירה הנוספת".

כמה שעות לאחר ההודעה הדרמטית פרסם ה"ניו יורק טיימס" כי המיילים החדשים נמצאו בטלפון הנייד של עוזרתה הקרובה של קלינטון, הומא אבדין, במסגרת חקירה המתנהלת נגד בעלה, חבר הקונגרס לשעבר אנתוני ווינר, שנחשד בהתכתבות בעלת אופן מיני עם בת 15 מצפון קרוליינה. לפי החשד, ווינר שלח לנערה תמונות ומכתבים בעלי תוכן מיני בוטה. בעקבות זאת הודיעה אבדין לפני כחודשיים על החלטתה להיפרד ממנו. 

טראמפ. "אין לה את מי להאשים מלבד עצמה". צילום: רויטרס

כצפוי, במחנה הרפובליקני מיהרו לחגוג וטענו שמדובר בהוכחה נוספת לשחיתות של קלינטון. דונלד טראמפ, שלאורך כל מערכת הבחירות דרש לפתוח מחדש את החקירה נגד קלינטון ואף הודיע כי אם ייבחר לנשיא יורה הוא על חידוש החקירה, בירך את הבולשת על ההחלטה.

"אני מכבד את הבולשת ואת משרד המשפטים על האומץ שיש להם לתקן את הטעות הנוראית שהם ביצעו", אמר בעצרת בחירות בניו המפשייר. "זה היה עיוות דין קשה שהציבור האמריקאי הבין באופן מוחלט. כעת זו התקווה של כולם שיתוקן. השחיתות של הילרי היא ברמה שלא ראינו קודם. אסור לנו לאפשר לה לקחת את המבנה המושחת שלה לחדר הסגלגל". לפני זמן קצר אמר כי "אין לקלינטון אף אחד להאשים מלבד את עצמה".