ביום רביעי שעבר נשלחו לתומכים הזמנות: אירוע ליל הבחירות ייערך בניו יורק, בשלישי הבא. הילרי קלינטון "תישא דברים לתומכיה ופעיליה", נכתב בהזמנות. המילה "ניצחון" אינה מופיעה בהן. עניין של זהירות, מן הסתם. ואולי עניין של ניסיון מר. כך או כך, כתובת האירוע מופיעה על ההזמנה: מרכז הכנסים על שם ג'ייקוב ג'וויטס ברחוב 34. הנה, המועמדת קלינטון מחפשת את דרכה בין הפסגה לרצפה, לכודה בגורלם של שני יהודים מניו יורק, שני פוליטיקאים. ביום רביעי כיוונה את אוהדיה למרכז על שם היהודי הנכבד ג'ייקוב ג'וויטס, ביום שישי נפלה עליה הפתעת הבחירות של סוף אוקטובר, הרשומה על שמו של היהודי המושמץ אנתוני וינר.



ג'וויטס, כמו קלינטון, כיהן כסנטור מטעם מדינת ניו יורק. כהונתו הייתה ארוכה משלה, וגם מפוארת משלה. משנת 1957 ועד לשנת 1981. לפני שהיה סנטור כיהן גם כתובע הכללי של ניו יורק וגם כחבר קונגרס מטעם המחוז ה־21. הוא היה רפובליקני מתון. מחשובי היהודים שכיכבו בהנהגה הפוליטית האמריקאית.


וינר לא הספיק להיות חשוב. אולי עכשיו תהיה לו הזדמנות. הוא כיהן רק שנתיים כחבר קונגרס מטעם המחוז ה־9, עד שסקנדל מכוער חיסל את הקריירה הפוליטית שלו. לווינר יש כנראה דחף לא נשלט לשלוח מסרים מיניים בוטים ברשתות החברתיות, כולל תצלומים של עצמו. הדחף הזה הפיל אותו פעם אחת, ואז עוד פעם. עכשיו הוא מאיים להפיל גם את קלינטון.



כמה עלובה מערכת הבחירות הזאת, כמה ירודה. מדונלד טראמפ, החופן את איבריהן של נשים, ועד לאנתוני וינר, השולח לנערות תצלומים של איבריו שלו. מה הקשר לקלינטון? וינר נישא להומא אבדין, העוזרת הקרובה לקלינטון. בחקירתו נבדקו המיילים של שניהם ונמצאו מיילים שייתכן שיש להם רלוונטיות לחקירת המיילים של קלינטון. ייתכן – אבל לא בטוח. פרטים לא נמסרו. מה שנמסר הוא רק דבר אחד: החקירה נגד קלינטון לא נסגרה, כפי שהודיעה ה־FBI לפני כמה חודשים, אלא עדיין פתוחה.



תשעה ימים לפני הבחירות המועמדת המובילה תחת חקירה. המועמד המפגר בסקרים – אך בפער מצטמצם – חוגג. הפעם קשה להאשים אותו. במפלגה הדמוקרטית רותחים על ג'יימס קומיי, ראש ה־FBI, שהוא רפובליקני. יש מהם הסבורים שהחליט לסייע לטראמפ לנצח. יש מהם המרחיקים לכת ומייחסים לו תרגיל מחוכם: קודם סגר את החקירה כדי להרדים את קלינטון – ואז, ברגע האחרון והמכריע הודיע לפתע על פתיחה מחדש שלה. אולי, מי יודע. מצד שני, אף אחד לא סיפק הוכחה שקומיי עשה תרגיל. האם הוא עלול להשפיע על מערכת הבחירות? בהחלט. אבל גם אם היה מחליט להסתיר מן הציבור את פתיחתה מחדש של החקירה, היה עלול להשפיע על מערכת הבחירות.



דילמת הפרסום של מידע נפיץ ממש ערב בחירות מוכרת היטב לחוקרים ולתובעים ברחבי העולם, כמו גם לעיתונאים. דוגמה מוכרת לצופי הטלוויזיה: ניסיונם של שוטרים בסדרת הדרמה המצוינת "הסמויה" (The Wire) לחשוף מידע רגיש ערב הבחירות לראשות עיריית בולטימור. דוגמה מוכרת לחובב הפוליטיקה הישראלי: פרסום פרשת סיריל קרן על ידי העיתונאי ברוך קרא ערב בחירות 2003. בלשכת אריאל שרון לא אהבו את הפרסום ואת העיתוי, גם אם בדיעבד התברר שאלה לא מנעו את ניצחונו של ראש הממשלה. אפילו לא התקרבו למנוע אותו. גם קלינטון זועמת בעקבות הפרסום. גם קלינטון עוד לא הפסידה, למרות הפרסום.