"האמנו שאמריקה היא לא אירופה והחלטנו שכאן זה לא יקרה". כך אמר לי מנהיג יהודי מוערך בקהילה. "עכשיו אני כבר לא כל כך בטוח שזה נכון".


ב"זה" הוא התכוון לעלייה חדה בגילויי אנטישמיות, שכוללים תקריות אלימות נגד יהודים ופגיעות במוסדות יהודים, אפליה גלויה נגד יהודים ולסימנים של חזרה להלכי הרוח האנטישמיים, ששלטו בקרב גורמים בכירים בוושינגטון בשנות ה־30 של המאה הקודמת. האמונה שארה"ב שונה מאירופה, שהדמוקרטיה איתנה, ששיטת הממשל ומערכת כפיית החוק דוחקות הצדה השקפות גזעניות נגד מיעוטים, יצרה, עיגנה וביצרה בקרב יהודי ארה"ב את הביטחון והאמון שמעמדם איתן.



הביטחון הזה נסדק והתערער. "הוא (טראמפ) איננו רק אנטי־דמוקרטי, הוא משפיל ורומס כל ערך אנושי, מוסרי וחברתי ביהדות", אמר לי רב אורתודוקסי מכובד שעמד כמעט יובל שנים בראש קהילה גדולה ופרש לא כבר לגמלאות. ואילו נשיא חברה לייעוץ פוליטי הסביר בשיחה עמו שההתבטאויות והססמאות שטארמפ מפזר הן "הוכחה לנטייה אנטישמית".



ראשי ארגונים, בכירים ואישי ציבור יהודים נמנעו עד כה באופן עקבי מלהתערב במרוץ לנשיאות ונשמרים מלהביע בפומבי את דעותיהם על המתמודדים לנשיאות. ההסבר הרשמי לשתיקתם הוא מעמדם כמנהלי ארגונים פטורים ממסים האוסר עליהם נוכחות בזירה הפוליטית. אולם, בשיחות פרטיות עולים חששות אמיתיים מניצחון של טראמפ.



"אני מאמין שקלינטון תנצח", אמר לי אריק יופה, מי שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית. "אבל אני חש בתחושות של פאניקה ופחד לעתידה של אמריקה ולעתיד היהודים, אם היא לא תיבחר. טראמפ יהיה אסון לארה"ב ואסון גדול יותר לישראל".



הסיוט הגדול בעיני פעילים ותיקים בקהילה הוא, שגם אם טארמפ יפסיד, תעמולת הבחירות שלו כבר עשתה את שלה ויהיו לה השלכות חמורות על הדמוקרטיה האמריקאית. "גם אם טראמפ יפסיד, הוא כבר החדיר למיינסטרים של החברה האמריקאית השקפות לאומניות וגזעניות, תפיסות פרימיטיביות והתבטאויות גסות ומגונות נגד יחידים ונגד מגזרים שעד כה נשמעו רק בחשאי בחוגים שוליים ומוקצים", אמר ראש ארגון יהודי.



לפי דוח שפורסם מטעם הליגה למניעת השמצה, כבר מורגש גידול משמעותי בהתבטאויות אנטישמיות באתרים חברתיים. זאת, לפי הדוח, תוצאה של התעמולה הגזענית בקמפיין של המועמד הרפובליקני.



"פורסמו בימים האחרונים דיווחים שהקו קלוס קלאן ותנועות ניאו־נאציות ישלחו פעילים לקלפיות להבטיח שלא יהיו זיופים", אומר אריק יופה. "לא שמענו שג’ארד קושניר, חתנו היהודי של טראמפ, שמנהל את הקמפיין, גינה את הקבוצות הפרו־נאציות והאנטישמיות התומכות בטראמפ".