נשיא ארצות הברית היוצא, ברק אובמה, אירח את הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, בבית הלבן היום (חמישי) כדי לבצע את הצעד הפומבי הראשון להעברת הכוח לידיו אחרי קמפיין בחירות ארוך וקשה שהסתיים בניצחונו. טראמפ הגיע לבית הלבן מבלי שכניסתו תועדה על ידי אמצעי התקשורת. הוא ואובמה כמעט ולא נפגשו אחד על אחד טרם לכך. לאחר הפגישה אמר טראמפ: "מצפה לפגישות נוספות עם אובמה".



בתום פגישה שארכה כשעה וחצי, הנשיא הנבחר הביע סיפוק רב. "זאת היתה פגישה יוצאת מן הכלל, מעולם לא נפגשנו, והיתה לנו הזדמנות להכיר. יש לי כבוד גדול עבור אובמה, דיברנו במשך שעה וחצי וזה היה יכול להימשך הרבה יותר. דיברנו על הרבה מאוד סיטואציות, חלקן נהדרות וחלקן קשות. אני מחכה להמשך הפגישות בעתיד עם הנשיא אובמה ועם היועצים שלו. למרות כל חילוקי הדעות, יש דברים גדולים שהשגנו, היה כבוד גדול ואני מקווה להיפגש שוב".



הנשיא היוצא אובמה אמר לאחר הביע גם הוא רצון לשיתוף פעולה. "כמו שאמרתי אתמול, הדבר החשוב ביותר הוא לנסות להעביר את השלטון לנשיא הנבחר בצורה נאותה. אנחנו רוצים לעבוד עם טראמפ, אני מאמין שזה חשוב לכולנו, למרות ההבדלים וחילוקי הדעות, חשוב לעבוד ביחד, להיות ביחד. בזמן שאנחנו ישבנו כאן, מישל תדרכה את הגברת הראשונה החדשה, היתה להן שיחה ביחד, ונעשה את ההעברת השלטון כמו שצריך. עכשיו אנחנו ננסה לעשות את הכל כדי לעזור לך להצליח".





טראמפ הוביל את תנועת "הלידה" שפקפקה באזרחותו של אובמה ונשבע לשנות את מדיניות הדמוקרטים לאחר שייכנס למשרד בינואר. אובמה מצידו תרם רבות לקמפיין של יריבתו הדמוקרטית של טראמפ, הילרי קלינטון, מזכירת המדינה לשעבר. הוא טען כי טראמפ לא מתאים לתפקיד בגלל המזג שלו, וכי הוא לא כשיר באופן מסוכן לקבלת האחריות לקודים הגרעיניים בארה"ב.



שניהם מעוניינים לשים את העבר מאחוריהם, לפחות מול המצלמות, במהלך הפגישה. טראמפ אמר לאחר ניצחונו כי יעבוד על מנת לאחות את המחלוקות שנגרמו במהלך הקמפיין המר. במקביל לכך, הגברת הראשונה, מישל אובמה, נפגשת באופן אישי עם מלניה אשתו של דונלד טראמפ. 

העברת הסמכויות


לאחר כניסתו לתפקיד, טראמפ ייהנה מרוב רפובליקני בקונגרס שיאפשר לו ליישם את האג'נדה שלו בעניין חקיקה וגם לשנות חלקים במדיניות של אובמה שהוא לא תומך בהם, כמו "אובמה קר", עסקת הגרעין עם איראן והשתתפות ארה"ב בהסכם פריז למלחמה בהתחממות הגלובלית. דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט אמר כי אובמה יתדרך את טראמפ על יתרונות הנושאים האלו במהלך פגישתם.

כחלק ממעבר הסמכויות בבית הלבן נתנו לנציגים שנבחרו על ידי טראמפ תדריכים על עבודת הסוכנויות הפדרליות. טראמפ ועוזריו הבכירים התחילו לקבל תדריכים יומיים על ידי אנשי מודיעין, כך נמסר מהבית הלבן. ממשל אובמה מתכנן שני "תרגילים בין משרדיים" עבור צוותו של טראמפ שמטרתם טיפול ותגובה ל"תקריות גדולות בתוך ארה"ב".
 



"מעבר חלק"


אתמול הצהיר אובמה כי למרות הפערים האידאולוגיים בין השניים, הוא מתכוון לפעול כפי שפעל ג'ורג' וו. בוש ב-2008 ולהבטיח מעבר חלק של הסמכויות ביניהם. "לפני שמונה שנים, לנשיא בוש ולי היו חילוקי דעות משמעותיים, אבל הצוות שלו היה מאוד מקצועי ואדיב ווידא שיהיה לנו מעבר חלק", אמר אובמה. "לכן הנחיתי את הצוות שלי לפעול לפי הדוגמה שהציב צוותו של הנשיא בוש". במהלך יום רביעי טראמפ עסק בהכנות למעבר הזה במהלך פגישות עם הצוות שלו בטראמפ טאוור בניו יורק.

בזמן שהילרי קלינטון ביקשה מבוחריה לשמור על "ראש פתוח" לגבי טראמפ, ופוליטיקאים דמוקרטים דחקו לשיתוף פעולה עם הנשיא החדש, בערב נערכו הפגנות נגד הנשיא הנכנס ברחבי ארצות הברית בהם צעקו המוחים את הססמה "לא הנשיא שלי".