לתומכים הפמיניסטים והפמיניסטיות המבוגרים יותר של הילרי קלינטון, מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, יש מסר לנשים צעירות שלא תומכות בה: "תתביישו לכן". רבים ציפו כי נשים יהיו אחד מעמודי התווך של הקמפיין של קלינטון, ובעוד שהיא מנסה להתגבר על האתגר שמציב לה הסנטור הקשיש מוורמונט, ברני סנדרס, שסוחף המוני אמריקאים, התמיכה שהיתה אמורה לקבל מנשים בוחרות אינה גדולה כפי שחשבה שתהיה. נשים צעירות מביעות תמיכה בסנדרס הסוציאליסט, ואלמנט מפתיע זה אכזב פמיניסטיות שחלמו על היבחרותה של קלינטון בתור אייקון וסמל של התנועה הפמיניסטית.
שתי איקונות פמיניסטיות בנות דורה של קלינטון הביעו את תסכולן בסוף השבוע האחרון, כשהן קראו לנשים צעירות הרואות בסנדרס מועמד לנשיאות המייצג אותן, "להתבגר ולפעול לפי התוכנית". מדלן אולברייט, האשה הראשונה ששירתה בתפקיד מזכירת המדינה האמריקנית, שהציגה את קלינטון בכנס בניו המפשייר אתמול, שוחחה על החשיבות שבבחירת נשיאת ארצות הברית הראשונה ממין אשה. היא ציינה באירוניה את ה"מהפכה" שסנדרס מרבה לדבר עליה, אך לטענתה, אשה בתפקיד המפקד העליון של הצבא האמריקני תהיה בעצמה "מהפכה".

מדממת לו אלקטורט של נשים צעירות. ברני סנדרס. צילום: רויטרס
מדממת לו אלקטורט של נשים צעירות. ברני סנדרס. צילום: רויטרס
"אנחנו יכולות לספר כיצד טיפסנו בסולם הדרגות, והרבה מכן, נשים צעירות, חושבות כי הדבר כבר נעשה", ציינה אולברייט בנושא המאבק הרחב יותר לשוויון עבור נשים. "יש מקום מיוחד בגיהנום לנשים שלא עוזרות זו לזו", סיכמה אולברייט. קלינטון הגיבה באותה אירוע בחיוך, מחאה כפיים באיטיות ושתתה במבוכה קלה מהמשקה הקל שלה. בניסיון להסביר את מאבקה של קלינטון עם סנדרס על המצביעות מהמין הנשי בניו המפשייר, אולברייט אמרה בראיון ברשת NBC אתמול כי נשים יכולות להיות שיפוטיות אחת כלפי השנייה והן שוכחות לעתים קרובות כמה קשה עבדה אשה כמו קלינטון על מנת להגיד למעמדה.
 

כל הגברים אצל ברני


הערותיה של אולברייט לא היו האירוע היחיד שבו הדור המבוגר יותר של הפמיניסטיות בארצות הברית האיצו במצביעות צעירות יותר לא להחשיב את הפוטנציאל של קלינטון להיבחר כנדיר ומיוחד מדי. גלוריה שטיינהם, אחת הדוברות המוכרות ביותר של התנועה הפמיניסטית, אף דייקה את הסנטימנט שיצרה אולברייט בראיון שהעניקה ביום שישי עם מארח הטוק-שואו ביל מאהר. היא הסבירה כיצד נשים נוטות להיות יותר אקטיביות בפוליטיקה כשהן נעשות מבוגרות יותר, והציעה כי נשים צעירות מגבות את סנדרס רק כדי שיוכלו לפגוש גברים צעירים. לדבריה, "כשאת צעירה את חושבת לעצמך איפה נמצאים כל הבנים? והבנים כולם עם ברני", כך אמרה שטיינהם.
הרבה תומכות של סנדרס התבטאו בנושא הבחירה בו ברשתות החברתיות, והערותיה של שטיינהם יחד עם אלה של אולברייט, בכוחן להצית ויכוח בתנועה הפמיניסטית עצמה. עבור נשים מבוגרות רבות, קלינטון מייצגת את הסיכוי הטוב ביותר לשלוח אחת מהן לבית הלבן, בעוד נשים צעירות מאמינות כי זה לא צריך להיות הפקטור המכריע, אם בכלל צריך להיות פקטור כזה. אקטיביסטית פמיניסטית התומכת בסנדרס ומגדירה עצמה "פמיניסטית של ברני", כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "אולברייט ושטיינהם מנסות למחוק את כל ההישגים של הפמיניזם הרדיקלי".

גלוריה שטיינהם. צילום: רויטרס
גלוריה שטיינהם. צילום: רויטרס
לפי סקר שערך האתר USA Today, נשים עצמאיות התומכות במפלגה הדמוקרטית בגילאים 18 עד 34 מעדיפות את סנדרס על קלינטון, כש-50% תומכות בסנדרס ורק 31% בקלינטון. בקמפיין של קלינטון ב-2008, היא הדגישה את העובדה שהמועמדות שלה "עושה היסטוריה", ועם זאת, בקמפיין הנוכחי היא עושה זאת לעתים תכופות הרבה יותר. המוזיקה בכנסי התמיכה בה משתייכת להעצמת נשים, והיא מדברת רבות על החשיבות שבהיות סבתא. בזמן העימות שלה עם סנדרס בשבוע שעבר, היא התנגדה לאמירתו כי היא שייכת לממסד וממומנת על ידו, תוך שהיא מזכירה למצביעים כי בחירתה יכולה לסמן את סופה של דרך ארוכה שעברו הנשים.

הזווית הישראלית. טל שניידר עם הילרי קלינטון. צילום: טל שניידר
הזווית הישראלית. טל שניידר עם הילרי קלינטון. צילום: טל שניידר
הקמפיין של קלינטון גם גייס לעזרתו סלבריטאיות צעירות כמו לינה דנהאם, הכוכבת והיוצרת של הסדרה "בנות" בהפקת HBO, ואת הזמרת דמי לובאטו, על מנת לבנות מסד תמיכה של נשים שנולדו בדור המילניום, דור המכונה בארצות הברית "millenial". בכנס תמיכה עבור קלינטון באיווה בסוף ינואר, הזוג ג'יימי ומת'יו וורבאס הביאו את בתם בת השבעה חודשים על מנת לחזות במי שעשויה להפוך "לנשיאה הראשונה של ארצות הברית", כך לדברי הזוג.