שבוע חיפשתי תירוץ, סיבה למסיבה, להכין עוגות אישיות מקושטות. החלטתי להכין הפעם עוגות קטנות יותר מהמקובל. מיני קאפקייקס. ביס אחד או שניים והטעם מושלם, ממש לא צריך יותר. אני מודה שלקח לי הרבה זמן למצוא את עטרות הנייר הקשיחות בגודל הרצוי, אבל לאחר שמצאתי, הפשלתי שרוולים והתחלתי בעבודה.

הכנת קאפקייקס דורשת בדרך כלל הקצפת חמאה, סוכר וביצים במערבל חשמלי. כשמתקבלת עיסה קרמית, מוסיפים אליה בהדרגה תערובת של קמח ונותני טעם. הבצק הזה עשיר וכבד, וכתוצאה מכך העוגות שומרות על עסיסיותן לאורך זמן. 
 
לפורטל הקולינרי של פסקל
 
קאפקייקס יכולות לשנות צורה בכל פעם מחדש, והאפשרויות הן אינסופיות כמעט. הבצק יכול להיות בטעם שוקולד, וניל, שילוב של שניהם או וניל עם חלב או יוגורט. אפשר להמתיק בדבש או בסילאן, להחליף את הקמח הרגיל בקמח מלא, ולשלב בעיסה פירות טריים או מיובשים ואפילו ירקות. אם החלטתם להוסיף לעיסה נטיפי שוקולד, שוקולד צ'יפס, אגוזים, צימוקים או  חמוציות, כדאי לערבב אותם במעט קמח, כך הם יתפזרו בבלילה בצורה אחידה ולא ישקעו בבסיס התבנית בעת האפייה. 
 

וזה עוד לא הכל. בנוסף לבצק המושלם והמגוון, עיקר ההנאה בהכנת (ובאכילת) הקאפקייקס טמון בציפויים, הקרמים והעיטורים. יש הנוהגים לצפות את העוגות בשוקולד, לשם כך מתאימים קרמים על בסיס חמאה. אולם ניתן להכין קצפת קלילה ולעטר בה את העוגות. אפשר להכין ציפוי מקצף חלבונים יציב ולהשתמש בשקית זילוף כדי לקשט את העוגה. אפשר להכין ציפוי על בסיס שמנת חמוצה וחמאת בוטנים או על בסיס גבינת שמנת, קרם קרמל, וניל ותותים. 
 
את כל העושר הזה יצפה זיגוג של דבש, רוטב הדרים, שוקולד או מייפל. ולסיום, יש הנוהגים לפזר מעל המבנה המיוחד הזה גם סוכריות בגוונים שונים ואפילו אבקת נצנצים מוזהבת או מוכספת. ולהשלמת המראה: עטרות נייר מקושטות, כי טוב מראה עיניים. 
 
השבוע בחרתי להציג בפניכם שלושה סוגי בצק קאפקייקס מעולים. הראשון עם יוגורט וחמאה, השני עם שוקולד וטחינה, והשלישי עם ירק, צימוקים וקוקוס. הטעם כבר בפנים.
קאפקייקס יוגורט וחמאה 

החומרים: (ל־26־22 עוגיות אישיות קטנות) 
- 100 גרם חמאה רכה
- ¾ כוס סוכר
- 1 שקית סוכר וניל
- 2 ביצים קטנות (S)
- ½1 כוסות קמח תופח מאליו מנופה
- ½ גביע יוגורט
- ¼ כוס חלב
- תרסיס שמן לשימון
- עטרות קאפקייקס מעוטרות קטנות
לציפוי: 
- 1 מכל שמנת מתוקה
- ½ כוס אבקת סוכר (אפשר להגדיל את הכמות לפי טעמכם) 
- סוכריות לקישוט (לא הכרחי) 

אופן ההכנה:
מכניסים למערבל חשמלי את החמאה ומערבלים במהירות גבוהה. מוסיפים בהדרגה את הסוכר וסוכר הווניל וממשיכים בפעולת הערבול במשך שתיים־שלוש דקות. מוסיפים בהדרגה את הביצים ומקציפים יחד עד לקבלת תערובת קלילה וחלקה.
 

מעוררות תאבון, קאפקייקס עם יוגורט וחמאה. צילום: פסקל רובין פרץ
מנמיכים את מהירות המערבל, מוסיפים בהדרגה ולסירוגין את הקמח, היוגורט והחלב, ומערבלים עד לקבלת מסה אחידה וחלקה. מסדרים את עטרות הנייר בתבנית שקעים או בתבניות קאפקייקס מעוטרות. מרססים קלות בתרסיס שמן. מעבירים את בלילת הבצק לתוך שקית זילוף חד־פעמית ומזלפים תלוליות אל תוך התבניות, או משתמשים בשתי כפות - נוטלים מעיסת הבצק וממלאים את עטרות הנייר. ממלאים את עטרות הנייר עד ¾ מהגובה שלהן כדי לאפשר את תפיחת הבצק.
 
מכניסים לתנור שחומם מראש לחום בינוני של 180 מעלות ואופים כ־40־45 דקות. בודקים בעזרת קיסם - על הקיסם לצאת נקי ויבש. מוציאים מהתנור ומניחים להצטנן היטב על רשת ברזל.
 
הכנת הציפוי: מכניסים לקערת מערבל חשמלי את השמנת המתוקה ומקציפים תוך כדי הוספת אבקת הסוכר. מקציפים עד לקבלת קרם אחיד ויציב.
קאפקייקס שוקולד וטחינה

החומרים: (ל־14־12 יחידות בינוניות) 
- ½ כוס שמן
- 1 ביצה
- 1 כף טחינה
- ¾ כוס חלב 
- ½–¾ כוס סוכר חום בהיר, דחוס (לפי טעמכם)
- קורט מלח
- ½ כפית תמצית וניל טהורה
- 5 כפות אבקת קקאו מנופה
- ¾ כוס קמח מנופה
- 1 כפית אבקת אפייה
לציפוי קרם גנאש:
- 1½־1 מכלי שמנת מתוקה
- 200 גרם שוקולד מריר שבור גס
- ½ מכל שמנת מתוקה
לעיטור:

- נטיפי שוקולד 
אופן ההכנה:  
טורפים בקערה רחבה את השמן, הביצה, הטחינה, החלב, הסוכר, המלח והווניל עד לקבלת תערובת אחידה וחלקה.
מוסיפים תוך כדי בחישה את אבקת הקקאו, הקמח ואבקת אפייה, וממשיכים לערבב עד לקבלת תערובת אחידה. 
מעבירים את בלילת הבצק לשקית זילוף עם צנתר משונן, ומזלפים תלוליות בצק לעטרות הקאפקייקס. מסדרים את כל העטרות בתבנית ואופים בתנור שחומם מראש לחום של 170 מעלות במשך כ–15 דקות או עד שקיסם הננעץ במרכז כל קאפקייק יוצא כשעליו פירורי בצק לחים. מוציאים מהתנור ומניחים להצטנן היטב על רשת ברזל.
 
הכנת קרם גנאש: יוצקים את השמנת לקלחת קטנה ומביאים לסף רתיחה. מוזגים את השמנת על השוקולד השבור ומערבבים היטב עד לקבלת בלילה אחידה ומבריקה. מצננים במקרר לפחות שעה וחצי עד שעתיים. מקציפים את הקרם במערבל חשמלי עד לקבלת קרם אחיד. אם מעוניינים בקרם קליל יותר, אפשר להוסיף תוך כדי ההקצפה עוד ½ כוס שמנת מתוקה. 
 

שתפו את הילדים בקישוט, קאפקייקס בצבעי הדגל. צילום: פסקל רובין פרץ
מצננים את הגנאש בכלי שטוח במקרר במשך כשעתיים. מעבירים את הגנאש הקר ביחד עם יתרת השמנת (125 מ"ל) לקערת מיקסר עם וו הקצפה, ומקציפים יחד עד שמתקבל גנאש מוקצף ואוורירי (יש להיזהר מהקצפת יתר שתגרום לשמנת להתפרק).
 
מעבירים את הקרם לשקית זילוף עם צנתר משונן. מזלפים תלוליות קרם על גבי הקאפקייקס. מעטרים במספר נטיפי שוקולד. שומרים במקרר עד להגשה. 
קאפקייקס גזר

החומרים: (ל־30־35 מיני קאפקייקס)
- 3 ביצים
- ½1 כוסות סוכר חום
- ¾1 כוסות שמן
- 2 כוסות קמח מנופה 
(אפשר 1 כוס קמח כוסמין ו–1 כוס קמח רגיל) 
- ½ כוס שבבי קוקוס
- 2 כפיות אבקת אפייה
- ½ כפית סודה לשתייה
- 1 כפית קינמון
- ⅓ כפית ג'ינג'ר
- 2 כוסות גזר מגורר דק
- ½ כוס צימוקים
לציפוי:
- 1 מכל שמנת מתוקה להקצפה
- ½ כוס אינסטנט פודינג וניל (לא הכרחי)
- ½ כוס אבקת סוכר 
- לעיטור: סוכריות צבעוניות 

אופן ההכנה:
בקערה רחבה טורפים את הביצים והסוכר. מוסיפים את השמן תוך ערבוב. מערבבים בקערה נפרדת את הקמח, הקוקוס, התבלינים, אבקת האפייה והסודה לשתייה. מוסיפים אותם בהדרגה לתוך בלילת הביצים, מערבבים ומוסיפים את הגזר המגורר והצימוקים. מעבירים את עיסת הבצק לשקית זילוף עם צנתר חלק ומזלפים את הבצק למיני עטרות נייר. מזלפים עד לכשלושת רבעי גובה עטרת הנייר.
 

גם בריא יותר, קאפקייק גזר. צילום: פסקל רובין פרץ
אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני־נמוך (160 מעלות) כ–25–20 דקות או עד אשר קיסם הננעץ במרכז הקאפקייקס יוצא נקי ויבש. מצננים היטב.
הכנת הציפוי: מכניסים לקערת מערבל חשמלי את השמנת המתוקה ומקציפים תוך כדי הוספת אבקת הסוכר עד לקבלת קרם אחיד ויציב (אפשר להוסיף אבקת אינסטנט פודינג וניל. במקרה זה יש להקטין את כמות אבקת הסוכר ולהביא בחשבון שהקרם ייצבע בגוון שמנת ולא יהיה לבן).  
 
מעבירים את הקרם המוכן לשק זילוף עם צנתר משונן. מזלפים תלוליות קרם על גבי הקאפקייקס. אם רוצים,  מעטרים בסוכריות צבעוניות.