ותיקי המחתרות אצ"ל ולח"י, שלחמו בתקופת המנדט לגירוש השלטון הבריטי מארץ ישראל, זועמים על ההשוואה שעשה ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) בינם לבין טרוריסטים פלסטינים. "זו עזות מצח", הם אומרים, "עיוות של ההיסטוריה".
 
בהלול עורר סערה לאחר שסירב להגדיר כ"מחבל" את הפלסטיני שניסה לדקור חיילי צה"ל בחברון ונורה למוות. הוא אף הוסיף: "לפלסטינים זכות להיאבק בכיבוש, כמו האצ"ל, הלח"י, ההגנה וכל הארגונים היהודיים שיצאו לרחובות אל מול המנדט, כדי לחולל את מדינתכם".
 
יאיר אסיסקוביץ (84), יו"ר ברית חיילי האצ"ל, שהתגייס כנער לשורות המחתרת ואף היה קריין ברדיו המחתרתי של הארגון קול ציון הלוחמת, השתתף אתמול בטקס שנערך במשטרת רמת גן לציון 70 שנה להתקפה על בניין המשטרה המנדטורי בניסיון להשיג נשק. במהלך הפריצה נהרגו שלושה לוחמי אצ"ל, ולוחם נוסף, דב גרונר, נפצע קשה, נפל בידי הבריטים, הועמד לדין והוצא להורג בתלייה. "אני זועם על כל ניסיון להשוות אותנו למחבלים הפלסטינים", אומר אסיסקוביץ. "הם יוצאים ורוצחים אזרחים חפים מפשע. הם יוצאים ודוקרים ללא הבחנה, בין אם זה חיילים או נשים, קשישים וטף. אצלנו המאבק והנשק היו טהורים. פעלנו רק נגד מוסדות השלטון הבריטי כמו בסיסי צבא ומשרדי בולשת ולא ירינו בלא הבחנה. לא תקפנו את הפקידות הבריטית ולא את בני משפחותיהם, למרות שהיוו מטרה קלה. הייתה הוראה מפורשת לא לפגוע בבריטים באשר הם בריטים".
 

גם משה דולגין (88), שהצטרף כבר בגיל 14 לפעילות בשורות האצ"ל, זועם על הדברים. "להשוות אותנו למפגעים הפלסטינים זו חוצפה מעל ומעבר", אמר. "איך ניתן להשוות בין לוחמי חירות ישראל שביקשו לגרש את השלטון הזר לבין רוצחים ערבים שמונעים מתאוות רצח? הם רוצחים בשביל מדינה? הם יכלו לקבל מדינה יחד איתנו, אבל כשאנחנו יצאנו לרקוד ברחובות לאחר קבלת תוכנית החלוקה באו"ם, הם פתחו באש על היהודים וניסו להשמיד אותנו.
 
"הערבים ביצעו את הטבח נגד היישוב היהודי בחברון בתקופת המאורעות עוד לפני שהייתה לנו מדינה. אז לקרוא להם 'לוחמי חירות'? הם בטח לא תנועה לשחרור לאומי. איך הוא מעז?"
 
דולגין ממשיך: "גם אם ניתן להם את יפו ואת תל אביב ואת חיפה, זה לא יספיק להם. הם ינסו להמשיך להרוג בנו ולכן אני לא מבין כיצד מפלגה שקוראת לעצמה 'המחנה הציוני' יכולה להחזיק אדם עם דעות כמו של זוהיר בהלול".
 
לדברים מצטרף גם עזרא יכין (88), לוחם הלח"י, שכינויו המחתרתי היה "אלנקם". "יש הבדל יסודי בינינו לבינם", אמר. "אנחנו פעלנו מתוך אהבת ישראל, להביא חירות לעם ישראל. הם פועלים מתוך רצון להחריב את מדינת ישראל ולהשמיד את היהודים, כמו הנאצים באירופה, ולא משנה להם אם הפגיעה היא בחייל או באזרח.
 
"זוהיר בהלול יכול לחפש תירוצים עד מחר. אין כל דימיון בין המחתרות שלנו למחבלים שלהם. אנחנו לחמנו כדי לשחרר את הארץ מעול זרים. הם פועלים כדי להשמיד אותנו. אנחנו לא רצינו להשמיד אנגלים באנגליה. מרגע שהאנגלים עזבו את הארץ הם הפסיקו להיות האויבים שלנו וגמרנו את זה. הפלסטינים, לעומת זאת, לא רוצים לראות אותנו חיים. אסור שאדם כמו בהלול יהיה חבר כנסת".
 
בתוך כך פנתה אתמול ח"כ נאוה בוקר (ליכוד) לוועדת האתיקה של הכנסת בבקשה להשעות את בהלול, שלטענתה "מסמן את חיילי צה"ל כמטרה". "אף תעלול מילולי לא יסתיר את העובדה שחבר כנסת במפלגה המכונה 'המחנה הציוני' התיר השבוע את דמם של חיילי צה"ל", אמרה. "לא רק שטען כי מי שפוגע בהם איננו מחבל, גם בשבת המשיך בהלול את מופע ההסתה שלו. הוא טען כי החיילים הם הסממן של הכיבוש עבור הפלסטינים. רוצה לומר, זה לגיטימי לפגוע בהם, כי הטרוריסטים הפלסטינים הם לוחמי חירות והחיילים הם שמונעים אותה מהם. אלה שקרים נתעבים, דברי הסתה נלוזים וחצופים".