המטוטלת של הברקזיט נעה אתמול בין בריסל, שם נועד לראשונה ראש הממשלה הבריטי המתפטר, דיוויד קמרון, עם עמיתיו ממדינות האיחוד האירופי לבין לונדון, שם נפתח הקרב על זהות יורשו של קמרון. במקביל הסלים המאבק הפנימי בתוך הלייבור כאשר היו”ר ג’רמי קורבין הפסיד בהצבעת אי אמון בקרב חברי הסיעה.



ההפגנה שתוכננה להתקיים אמש בכיכר טרפלגר במחאה על תוצאת המשאל בוטלה שעות ספורות לפני שהחלה, מ"סיבות בטיחותיות". המארגנים, שהודו כי נדהמו מההיענות "חסרת התקדים" בעמוד הפייסבוק של ההפגנה, מסרו כי ההחלטה לבטל התקבלה אחרי שהתברר כי יותר מ־50 אלף בני אדם תכננו להגיע לכיכר המפורסמת, וזאת על אף שהמקום יכול להכיל רק עד עשרת אלפים בני אדם. בעקבות זאת, בוטלו גם עצרות דומות במנצ'סטר, באוקספורד ובליברפול. 



אי אמון בקורבין



עיקר הסערה הייתה בלייבור, אחרי שבימים האחרונים פרשו מרבית חברי קבינט הצללים של ג'רמי קורבין בדרישה להתפטרותו של היו"ר, בשל התנהלותו במהלך הקמפיין לפני משאל העם. אתמול הפסיד קורבין הצבעת אי אמון בלתי מחייבת שנערכה בקרב חברי הסיעה ברוב מוחץ, כאשר 80% הצביעו בעד הדחתו. הצעד צפוי לפתוח את הדרך להתמודדות על הנהגת המפלגה. שני השמות הבולטים שצפויים לעמוד מול קורבין, שהבהיר כי הוא יתמודד מחדש על התפקיד אם יידרש לכך, הם סגנו טום ווטסון, ואנג'לה איגל שהתפטרה מתפקיד שרת העסקים בממשלת הצללים.



חמישה ימים אחרי שאזרחי בריטניה קבעו כי הממלכה המאוחדת תעזוב את האיחוד האירופי, הגיע אתמול קמרון למטה האיחוד בבריסל למפגש טעון עם נשיא המועצה, דונלד טוסק, נשיא הנציבות, ז’אן קלוד יונקר, ועם עמיתיו מ־27 המדינות החברות האחרות, ובראשם אנגלה מרקל ופרנסואה הולנד. “על אף שאנחנו עוזבים את האיחוד האירופי, אסור לנו להפנות את גבנו לאירופה”, הצהיר קמרון. “המדינות האלה הן השכנות שלנו, הידידות שלנו, בנות הברית שלנו והשותפות שלנו ואני מקווה שנקדם את היחסים הקרובים ביותר האפשריים במסחר ובשיתוף פעולה ביטחוני”.



80% מחברי המפלגה נגדו, ג'רמי קורבין. צילום: רויטרס
80% מחברי המפלגה נגדו, ג'רמי קורבין. צילום: רויטרס



לא יכולים לעזוב ולצפות לשמור על הפריבילגיות



אירופה מוכנה להתחיל את תהליך הגירושים, אפילו היום, בלי היסוס, כפי שאתם יכולים לדמיין”, אמר נשיא המועצה טוסק בהגיעו למפגש המנהיגים בבריסל. הוא הודה כי “זה לא התסריט שחלמנו עליו” וסיפר בנימה אישית כי “ביום שאחרי הברקזיט, חשתי כאילו מישהו קרוב מאוד אלי עזב את הבית ובאותה שנייה חשתי כמה יקר ואהוב היה הבית הזה עבורי”. “ברקזיט אינו רק הליכים, פוליטיקה ואינטרסים, אלא גם הרגשות והתחושות שלנו ואני בטוח שאני לא לבד עם התחושות האלה”, ציין.



המנהיגים גם לא הסתירו את מורת רוחם מהקולות שעולים מלונדון, הדורשים המשך גישה חופשית לשוק המשותף עבור בריטניה, למרות עזיבת האיחוד. “מי שרוצה לעזוב את המשפחה הזו לא יכול לצפות מכך שהוא יוותר על כל החובות שלו אבל ישמור על הפריבילגיות”, הדגישה הקנצלרית מרקל, כאשר גם ראש הממשלה האיטלקי, מתאו רנצי, הביע עמדה דומה. “מי שרוצה גישה חופשית לשוק המשותף, יצטרך לכבד את הזכויות והחירויות האירופיות הבסיסיות”.



דיון סוער על הברקזיט התנהל גם בפרלמנט האירופי, וכלל חילופי דברים בין נשיא הנציבות יונקר לבין חבר הפרלמנט, מנהיג מפלגת העצמאות הבריטית נייג’ל פראג’, מראשי מחנה הפורשים מהאיחוד. “אני די מופתע שאתה פה”, אמר יונקר לפראג’. “נלחמת בעד היציאה, העם הבריטי הצביע בעד היציאה. למה אתה פה?”.



"מי מכם עבד אי פעם?"



פראג’ עצמו ניצל את נאומו כדי לקרוא להנהגת ארצו לפתוח מיד בשיחות על בסיס סעיף 50. "בריטניה לא תהיה היחידה שעוזבת את האיחוד ועוד מדינות יילכו בדרכה", הצהיר. הוא גם שיגר עקיצה לעבר עמיתיו בפרלמנט כאשר הכריז כי “אני יודע שכמעט אף אחד מכם לא עשה עבודה ראויה בחייו, עבד בעסקים או במסחר או יצר עבודה”, וזכה לקריאות בוז.



בתוך כך, גם בלונדון לא היה שקט אתמול. אצל השמרנים, נערכים בכירים במפלגה להכריז על התמודדותם על הנהגת המפלגה כדי להחליף את קמרון המתפטר. לצד השמות הצפויים כמו בוריס ג’ונסון ושרת הפנים תרזה מיי – שלפי סקר של ״הטיימס״ זוכה לתמיכה רבה יותר מאשר ראש עיריית לונדון לשעבר – אמר גם שר הבריאות, ג’רמי האנט, כי הוא שוקל להצטרף למרוץ. האנט הביע תמיכה במשאל עם חדש אחרי שיגובש הסכם היציאה מהאיחוד.


בתוך כך, נשמעה התבטאות עוקצנית ראשונה של המלכה אליזבת השנייה לאירועים האחרונים. במהלך ביקורה בצפון אירלנד, שאל אותה סגן ראש המועצה המנהלת של החבל, מרטין מקגינס, אם היא מרגישה טוב. “אני עדיין בחיים בכל אופן”, ענתה בחיוך. “היינו די עסוקים, הרבה דברים קרו. והיו לי שני ימי הולדת, אז היינו די עסוקים”.



השפה האנגלית החוצה?



בשולי הדברים, קראו אתמול פוליטיקאים אירופים למוסדות האיחוד להפסיק את השימוש באנגלית בעקבות תוצאות משאל העם בבריטניה.


כיום יש באיחוד האירופי 23 שפות רשמיות, אולם האנגלית לצד הצרפתית והגרמנית משמשות את הנציבות האירופית ואת מועצת השרים של 28 המדינות החברות בעבודה השוטפת והיומיומית. לפי ״הטיימס״, בעקבות משאל העם גברו הקריאות להוציא את האנגלית מרשימת השפות של האיחוד.


בנציבות האירופית לא מיהרו לאמץ את היוזמה. "יש לנו כמה מדינות חברות שדוברות אנגלית ואנגלית היא השפה שכולנו מקבלים", אמר הנציג הגרמני בנציבות, גונטר אוטינגר.