בהמשך להצעת החוק שבאה למנוע ממנהלי מחלקות לעבוד ברפואה פרטית הכריזה ההסתדרות הרפואית ישראל הערב (חמישי) על סכסוך עבודה, צעד אחד לפני השבתה כוללת של כל הרופאים בישראל. הודעה על הסכסוך נמסרה למשרד האוצר, משרד הבריאות, נציבות שרות המדינה, מרכז השלטון המקומי וגורמים נוספים. כמו כן, ציינה ההסתדרות הרפואית שהיא לא תיכנס למשא ומתן עם שום גורם, כל עוד לא יוסר האיום של השינוי בחקיקה. על ההודעה חתום יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן שאיים בשביתת רופאים בעבר ואף עמד בשנת 2011 בראש שביתת רופאים שנמשכה 158 יום, במהלכה גם שבת שביתת רעב. 

מנהל מחלקה בכיר ממרכז הארץ, שם ידוע בעולם, אמר למעריב שאם ייכנס חוק כזה לתוקף הוא יבריח את כל מנהלי המחלקות האיכותיים במדינה:  "אני ו-12 קולגות שלי, מנהלי מחלקות, אמרנו שאם יש חוק כזה אנחנו מתפטרים כולנו באותו רגע. לי אין ספק שאיתי זה מה שייקרה. אם יש חוק כזה, אני מתפטר באותו רגע. למה שלא אתפטר? מי בכלל רוצה להיות מנהל מחלקה? זה רק ניג'וס. הורגים  אותך. אתה בישיבות, אתה נושא באחריות להכל, אין לזה שום ערך להיות מנהל מחלקה. פעם אנשים היו באים רק למנהל מחלקה. היום באים למנהלי יחידות. אם אתה סמכות בתחום שלך באים ואין שום ערך מקצועי-רפואי להיות מנהל מחלקה. מי רוצה את זה? בשום מצב המדינה לא מסוגלים לתת למנהלי מחלקות סכומים שיחזיקו אותנו בתפקיד. זה חוק שהגו אוסף של מטומטמים סוציאליסטים חסרי שחר, שיבריח את כולם מהתפקיד של מנהל מחלקה". 
בהודעת ההסתדרות הרפואית נאמר שהסיבה לסכסוך היא: "התנהלות פוגענית חסרת תום לב וחד צדדית של המדינה, המנוגדת ליחסים הקיבוציים רבי השנים שקיימים בין הצדדים, וזאת במטרה לבצע שינויים חד צדדיים דרמטיים בתנאי עבודתם, מעמדם ושכרם של הרופאים במערכת הבריאות הציבורית". בהסתדרות הדגישו את "הכוונה לבטל את זכותם של הרופאים המנהלים (בכל דרגות הניהול) לבצע עבודה פרטית ו/או פרקטיקה פרטית, זכויות אשר נוהגות מזה עשרות שנים ואשר מעוגנות בהסכמים הקיבוציים" כמכשול המרכזי.