5,000 ילדים יהודים בני 5־15 יצאו למחנות קיץ מלווים בצוות צעירים מקומיים שעברו הכשרה מקצועית ופעילים בתנועת הנוער היהודית EnerJew ובמדריכים מרחבי העולם, בעיקר מישראל ומארה"ב.



זה קורה בשמונה מדינות - רוסיה, אוקראינה, גיאורגיה ואחרות - במסגרת רשת מחנות הקיץ של ארגון FJC לשירותים חברתיים בניו יורק. הרשת מעניקה מסגרת קיץ לילדי מדינות חבר העמים לשעבר, שאלפים מהם ממשפחות דלות אמצעים, בתמיכת הקרן לידידות. עבור רבים מהם, מחנה הקיץ הוא הזדמנות כמעט יחידה במהלך השנה להיחשף לערכים ולזהות יהודיים.



מחנות הקיץ של FJC משלבים חוויית קיץ חינוכית וערכית לצד טיולים ואטרקציות וסיוע הומניטארי לחניכים. התכנים מותאמים לשפה העכשווית ולרקע המיוחד של הילדים היהודים בחבר העמים, ומחזקים את הזיקה שלהם ליהדות, למורשת, לתרבות יהודית ולארץ ישראל. המחנות משלבים את מיטב האטרקציות והטיולים לצד פעילויות ספורט, סדנאות יצירה ובישול, פעילות תרבות ואמנות, שיעורי יהדות ועוד.



משתתפי המחנות זוכים לארוחות חמות ומזינות בשילוב פירות מרעננים, ולרבים מהילדים זהו מקור המזון הבריא היחיד. "צוות ההדרכה במחנות משתדל להעניק לכל ילד תשומת לב אישית וכנה, אווירה חמה, אוהבת ומחבקת, בניגוד למצב באחוז גדול של הבתים, שמרביתם לצערנו מפורקים", אומר חיים פרידמן, מנכ״ל רשת החינוך אור אבנר במדינות חבר העמים לשעבר.



הקרן לידידות היא העוגן המרכזי שמאפשר לאלפי הילדים הנזקקים להשתתף במחנות הקיץ - בדיוק כמו שאר הילדים - ללא תמורה. פרידמן: "מדובר בקרן של מעשים ולא של דיבורים, שיודעת לזהות בדיוק כיצד מנוצלים המענקים שהיא נותנת בצורה הטובה ביותר. הסבסוד של הקרן מאפשר להעניק לאלפי הילדים מזון חם ומזין על בסיס יומי, טיפולי שיניים ומפגשים עם פסיכולוגים או רופאים מומחים לילדים שזקוקים לכך, ובשנים האחרונות להעניק תמיכה רחבה גם לילדים הפליטים מהלוחמה במזרח אוקראינה. ילדים אלו סובלים מחוסר כל, רבים מהם איבדו קרובי משפחה במלחמה ונעקרו מבתיהם, הוריהם איבדו את מקור פרנסתם והם חיים עד היום בפחד מתמיד מהירי החולף ליד בתיהם.



"לילדים אלו מחנה הקיץ הוא גן עדן ומשחזר את האמון שאבד להם בבני אדם. הם זוכים לביקורים של אנשי מקצוע, לבדיקות רפואיות, לשיחות עידוד, לחבילות ביגוד אופנתיות וליחס חם ואישי מצוות שגויס במיוחד עבורם. הקרן לידידות היא זאת שדחפה אותנו לעשות הכל כדי שהם יוכלו להשתתף, כמו גם עשרות ילדי פליטים נוספים במחנות אחרים".