חייו של נער בן 13, אמיר ראדה זאלבני, ניצלו לאחר ניתוח מורכב ונדיר להסרת קרישי דם שחסמו את ריאותיו. הוא הובהל לבית החולים הדסה עין כרם וטופל אצל ד''ר גברי שגיא, מנהל שירות צנתורי לב ילדים ומומי לב מולדים במבוגר: "אמיר הגיע אלינו עם סיבוך של חסימה מסיבית של שני עורקי הריאה ומסכנת חיים. מצב נדיר בילדים, היו אלה קרישי דם גדולים מאוד שגרמו לכך שהדם לא זרם לשתי הריאות, לקושי בחמצון ולכשל לבבי. הוא טופל בנוגדי קרישה אך לא הגיב לכך באופן מוצלח. פרופ' אלדד ארז הבהיל אותו לחדר הניתוח וניקה את העורקים הריאתיים מקרישים. בהמשך חזר אמיר לחדר הניתוח להמשך התמודדות עם קרישיות היתר". אמיר ישוחרר בקרוב ישוחרר לביתו. 



פרופ' אלדד ארז, מנהל היחידה לניתוחי לב בילדים בהדסה שניתח את זלאבני: "הניתוח הראשון של אמיר אצלי אילץ אותי להתמודד לראשונה עם תסחיף ריאתי כל כך מאסיבי שהיה ברור שאם לא נצליח לפנות את הקרישים מהריאות הילד לא ישרוד. הניתוחים העוקבים היו תוצאה של קרישיות היתר ממנה סובל בשל מחלה שיש לו ולכן טופל בנוגדי קרישה מיד עם תום הניתוח".



פרופ' ארז הוסיף כי הניתוח היה אתגר רפואי וסומן כהצלחה: "מדובר בטיפול עם רמת סיכון גבוהה מבחינת האפשרות לדימום מאסיבי, אך הכרחי במקרה הזה". פרופ' ארז ציין כי לא רק שהניתוח הציל את חייו של אמיר, הוא היה מורכב ביותר ונדיר והאתגר היה אדיר, גם בגלל כמות הקרישים הגדולה ומידותיהם, וגם בשל אתגר ההרדמה בניתוח כה מורכב עם חולה ברמת מורכבות גדולה ביותר.



ד''ר אלדד ארז עם קריש הדם שהוציא מראותיו של אמיר ראדה זאלבני. צילום: המרכז הרפואי הדסה.
ד''ר אלדד ארז עם קריש הדם שהוציא מראותיו של אמיר ראדה זאלבני. צילום: המרכז הרפואי הדסה.




"הגיע לטיפול נמרץ במצב קריטי"



ד"ר אמיר זילכה, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ ילדים, קיבל לידיו את אמיר לאחר הניתוח המורכב: "אמיר הועבר ליחידה לטיפול נמרץ ילדים במצב קריטי. בימים הבאים טופל בשיתוף פעולה על ידי צוות רב תחומי שכלל מלבד צוות טיפול נמרץ ילדים, גם מומחי לב, כליות, קרישה, צוות דיאליזה, וצוות ניתוחי לב חזה. לאחר מספר ימים בהם היה במצב קשה ביותר, מורדם מונשם, נזקק לתמיכה אגרסיבית לשמירת לחץ דם תקין, טיפולי דיאליזה, ועוד שני ביקורים בחדר ניתוח, חל שיפור הדרגתי במצבו, ולשמחתנו הצלחנו להעיר אותו, ולגמול אותו מהנשמה".



אמיר שוחרר חזרה למחלקת ילדים במצב טוב כשהוא ערני ובהכרה מלאה. אביו, פתחי ראדה זלאבני, אמר בהתרגשות: "אמיר חזק והצוות בראשות פרופ' ארז עשו כל מה שאפשר כדי להציל אותו. אני מודה לאל ולכל הצוותים במחלקות הילדים וטיפול נמרץ ילדים ובחדרי הניתוח שעבדו כל כך קשה כדי להציל אותו. הילד מבסוט ויודע שאוהבים אותו כאן והוא ממש מתגעגע הביתה ולסוס שהוא מגדל".