מהפכה בשירות הרפואי: פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל בית החולים הדסה הודיע כי בבית החולים יוכנס בקרוב פיתוח ממחושב חדש עם אפליקציה בשם "הדסה שלי" ולפיו, כל מטופל יהיה הבעלים של התיק הרפואי שלו, עם גישה ישירה לכל החומר הרפואי שיש עליו. מדובר במהפכה משמעותית שתשפר את הנגישות של המטופלים כשהמידע האישי שקוף לפניהם ומצבו הבריאותי יהיה נגיש לעברו כל העת. את הדברים אמר מנהל בית החולים במהלך כנס רפואה שנערך: "רק המטופל יכול להיכנס לכספת האלקטרונית הזו, והוא יוכל לעשות עם המידע הזה מה שהוא רוצה: להדפיס, לשלוח במיילים, להתייעץ עם רופאים ולהיכנס מכל מקום, כולל הטלפון האישי שלו למידע הזה. 



פרופ' רוטשטיין הוסיף: "זו איננה המהפכה היחידה בתחום זה אצלנו. אחרי החגים אפשר יהיה להשתמש באפליקציה לא רק לקבלת מידע באופן פסיבי, אלא גם כדי ליצור קשר עם הרופאים, להזמין תורים וכל זה ללא כל תשלום. אני מדגיש שלא תהיה גישה ישירה למערכת המידע של הדסה מגורמים מחוץ לבית החולים. בנוסף, רופא שירצה להיכנס יצטרך לקבל אישור מהמטופל. כך תישמר הסודיות הרפואית".



"במקרה של אוכלוסיות מיוחדות, האפוטרופסים הם שינהלו את התיק הרפואי של החוסה, או חולה המתמודד עם מוגבלויות שאינן מאפשרות לו לנהל את התיק שלו והוא מסמיך מישהו אחר, זאת בהסכמת המטופלים הללו. במקרה זה, האפטרופסים יוכלו להיכנס לכספת האלקטרונית שפיתחנו. בקרוב נקיים חשיבה לגבי אוכלוסיות פחות ממוחשבות על מנת לאפשר עבורם מענה דומה". 



מנהל בית החולים, פרופ' זאב רוטשטיין. צילום: גדעון מרקוביץ, פלאש 90
מנהל בית החולים, פרופ' זאב רוטשטיין. צילום: גדעון מרקוביץ, פלאש 90



בהדסה מקווים שזהו פתרון יעיל נגד הסכנה של חשיפת חומר רפואי אישי לגורמים לא מוסמכים, עליה התריע יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר לאוניד אידלמן שהצביע על בעיה של מאגרי מידע פרוצים: "אנשים שאינם מורשים נכנסים ובודקים תיקים של אנשים שעברו ניתוח. צריך שהמטופל יהיה בעל המידע הרפואי שלו ושהוא יגיע עם דיסק און קי עם המידע שלו". הדברים נאמרו בכנס רפואי גדול בירושלים בחסות בית חולים "הדסה", "שערי צדק" מקומון "קול העיר" ועוד. הפיתוח מסתיים בימים אלה ובקרוב ייהנו ממנו המטופלים של הדסה.



עד כה, היה נהוג שכל מטופל צריך לשלם על כל טופס רפואי והבשורה מעטה לפי הדסה היא "המידע אצלכם, המידע שלכם". את האפליקציה מתכננת חברת תכנה פרטית יחד עם מרכז מערכות מידע של הדסה. ההצטרפות היא על בסיס רצון חופשי של המטופלים ועליהם לחתום על הרשאה של העברת המידע האישי בדואר האלקטרוני.