מפח נפש למאבק בריאות הציבור במפרץ חיפה נגד זיהום האוויר התעשייתי מצד מפעל כרמל אולפינים של קבוצת בז"ן. בתום שבועיים של הליך משפטי בערעור בז"ן על צו הסגירה המנהלי שהוציאה עיריית חיפה למפעל, שהוקפא במהלך הדיונים, קבע היום (חמישי) בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה כי הצו מתבטל.



השופטת בדין קבעה כי המשרד להגנת הסביבה לא הציג בהליך כל עמדה ברורה או נתונים מהם ניתן היה להסיק כי קביעת העירייה לפיה מפעל כרמל אולפינים, בו ארעו מספר רב של תקלות בשנתיים האחרונות בגינן מנהל המשרד עצמו הליכי שימוע חקירה נגד בז"ן, מהווה סכנה לבריאות הציבור. בית המשפט אף מציין בהחלטתו כי היה מצופה מהמשרד להגנת הסביבה לפעול לצד השלטון המקומי ולא לעומתו.




אזור המפעלים במפרץ חיפה, ארכיון. צילום: שי לוי, פלאש 90


"הממשלה מגנה על המפעל ולא על הציבור"


בארגון מגמה ירוקה חיפה תוקפים את התנהלות עיריית חיפה בעקבות ביטול הצו לכרמל אולפינים הבוקר. ד״ר רויטל גולדשמיד, דוברת הארגון מסרה הבוקר כי "ביטול הצו שם באור הזרקורים את מיקומה השולי של העירייה בתוך מסמך החוק, את החלשת סמכויותיה ואת ממשק העבודה הלא ברור שלה מול הרגולטור". ד"ר גולדשימד הוסיפה כי הארגון מצפים מהמשרד להגנת הסביבה לפתוח את היתר הפליטה של כרמל אולפינים להערות ותיקונים, לכונן מצב של שיתוף הרשות המקומית ולהעניק סמכויות לעירית חיפה של רגולציה על מפעלים המזהמים בשטחה.



בעמותת אזרחים למען הסביבה אומרים הבוקר בעקבות ההחלטה כי היא הייתה "צפויה במידה רבה אבל עדיין מאכזבת מאוד. אם המשרד להגנת הסביבה היה מגבה את העירייה ומציג בפני בית המשפט נתונים על המפעל, סביר להניח שההחלטה היתה אחרת. בכך הממשלה ממשיכה להגן על המפעל ולא על הציבור".


עיריית חיפה: "אפס סובלנות לליקויים"

מעיריית חיפה נמסר כי "פסק הדין אוחז את השור בקרניו תוך שהוא מבהיר למפעל 'כרמל אולפינים' מקבוצת בז"ן כי הרעיון לפיו רצף כזה של תקלות כה חמורות מהווה הפרה חמורה ביותר והנהלת המפעל מבינה היטב את הנסיבות שהובילו את ראש העיר להידרש לפעולה נמרצת. בין ביקורת על פעילות יתר לביקורת על נרפות יתר, בכל הנוגע לשמירה על שלום בריאותם של תושבי מפרץ חיפה, הרי שעיריית חיפה מעדיפה להמשיך ולפעול בנמרצות גם אם תועבר עליה מעת לעת ביקורת על כך. ראש העיר מאמין כי הנהלת בז"ן הפנימה היום היטב מה נדרש ממנה מעתה ואילך ובכוונתו להמשיך ולנקוט בגישה בלתי מתפשרת ולגלות אפס סובלנות להפרות וליקויים בהתנהלות המפעלים".

בקבוצת בז"ן, שיוצגה ע"י עו"ד נדב ויסמן ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', בירכו על ההחלטה ומסרו: "החברה משקיעה ותמשיך להשקיע בצמצום השפעותיה על הסביבה תוך עמידה בדרישות ובתנאים המחמירים ביותר בעולם. אנו רואים בהחלטה זו הזדמנות לחזור ולקיים שיח עובדתי ושקוף בין הצדדים, שיאפשר המשך פעילות תעשייתית חשובה וחיונית למשק הישראלי - במקצועיות, אמינות ואחריות סביבתית וחברתית".