בעקבות הפרסום ב"מעריב-השבוע" ביום חמישי על החשש שוועידת השלום בפריז תבוטל, פועלים גורמים דיפלומטים בבירה הצרפתית למזער את הנזק שהדברים עלולים לגרום למדיניות הצרפתית. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, אמר בשבוע שעבר לשליח "מעריב-השבוע" בוועידת האקלים במרקש, מרוקו, שהממשל הנוכחי בארה״ב לא ישתתף, למיטב ידיעתו, בוועידה הבינלאומית שצרפת ביקשה לכנס לפני סוף השנה. לדבריו, הבטחות הבחירות של הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, מטילות ספק בעצם האפשרות לשיתוף הפעולה הבינלאומי למציאת פתרון בנושא זה. יצוין כי גם שר החוץ היוצא של ארה"ב, ג’ון קרי, הביע פסימיות ואמר ל"מעריב-השבוע" כי "אינני יודע מה יקרה עם הוועידה הזאת".



בעקבות הפרסום נזעקו גורמים דיפלומטים בכירים בצרפת כדי למנוע פגיעה של התבטאויות אלו במדיניותה הבינלאומית של צרפת ובמיוחד בכל הקשור לקשריה עם הרשות הפלסטינית, התומכת ביוזמה הצרפתית.



תחילה הצהיר דובר משרד החוץ הצרפתי כי צרפת ממשיכה במגעים לכינוסה של ועידת שלום בינלאומית על פי הצהרותיו של הנשיא הולנד בעצרת האו"ם האחרונה, וכי השליח המיוחד פייר וימון חזר מהתייעצויות בארה"ב וממשיך בהתייעצויות עם שותפיה של צרפת.



עם זאת, מן ההודעה הזאת נעדר לראשונה ציון מועד הכינוס המתוכנן "לפני סוף השנה". כמו כן, לא צוינו התשובות שקיבל וימון בארה"ב, שהיו, לפי הולנד ומקורות דיפלומטים, שליליות.  בנוסף, ביקורו הנוכחי של הנשיא ברק אובמה באירופה ובאמריקה הלטינית הוגדר כנסיעה אחרונה שלו לחו"ל בכהונתו, בעוד שהוועידה תוכננה להתקיים בדרג ראשי מדינות.



במקביל, הודיעה נשיאות צרפת כי הנשיא הולנד לא העניק ראיון פורמלי ל"מעריב-השבוע" וכי היה מדובר בתדרוך שנתן הנשיא, שלא לייחוס למקור. כתבנו ,שהבין, כמו אחרים, כי החיסיון חל רק על הדברים שאמר הולנד אחר כך בענייני פנים, התנצל אומנם פורמלית על הפרת החשאיות, אך לא חזר בו ממה שפורסם.



נשיא צרפת פרנסואה הולנד בוועידת האקלים, מרקש
נשיא צרפת פרנסואה הולנד בוועידת האקלים, מרקש




הצהרות אלה ומידע נוסף מפי פקידים הביאו כתבים וסוכנויות ידיעות מערביות וערביות להסיק כי הוועידה לא תיערך, בכל מקרה, במתכונתה המתוכננת לפני סוף השנה.



בהתייעצויות שייערכו השבוע יידון שינוי אפשרי במתכונת הוועידה או שילוב עם יוזמות אחרות, כאשר ברור שהיוזמה במתכונתה המקורית חדלה, למעשה, להתקיים.



בתוך כך, גורם דיפלומטי בכיר אמר ל"מעריב-השבוע" כי "ישראל מתנגדת ליוזמה הצרפתית שרוצה לכפות מו"מ ומפעילה לחצים כבדים כדי להביא לביטול הוועידה".