גם הפעם, זו רק “בדיקה”. וגם זה, רק אחרי שניצב מני יצחקי הניח על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה חומר שבכל מצב אחר, עם כל קליינט אחר, היה חייב להפוך מיד לחקירה פלילית.



הבעיה עם ההליך הזה היא, שהוא מונע מהמשטרה שימוש גורף באמצעי חקירה וטכניקות חקירה חיוניות. הוא מונע ממנה, למשל, להאזין לכל הסביבה הנחקרת כדי למנוע תיאום ראיות ושיבוש עדויות. כל האזנה כזאת תדרוש אישור נפרד מהיועמ”ש, שמסתובב עם זכוכית מגדלת ומאשר במשורה. הוא עושה את זה כבר חודשים ארוכים גם בכל יתר ה”בדיקות” שנבדקות כבר נצח בענייניו של ראש הממשלה. במקום יועץ משפטי לממשלה, יש לנו בדוקאי.



“הם כבר מזמן טייחו ושיבשו והעלימו כל מה שצריך”, אמר לי לפני כמה שבועות אחד העוסקים במלאכה בייאוש. מפעל הטיוח פועל עדיין בקצב מלא, אם כי מתחילים להיווצר קשיים תזרימיים מסוימים.



“מעריב”, שחשף את עסקת הצוללות הנוכחית, פרסם בשבוע שעבר לראשונה כי עו”ד דוד שמרון היה מעורב גם בעסקת הצוללת השישית. דמות מפתח נוספת בפרשה היא אבריאל בר־יוסף. ההערכה היא כי המשטרה תציע בשלב כזה או אחר לבר־יוסף מעמד של עד מדינה. גם מעורבותו של בר־יוסף בפרשת הצוללות נחשפה כאן בשבוע שעבר. בר־יוסף נכח גם בהשקת אחת הצוללות במספנה בגרמניה.



הוא מקורב מאוד למיקי גנור, המתווך המסתורי שצץ משום מקום והחליף ללא שום סיבה את שייקה ברקת, אבי פרויקט הצוללות הגרמני־ישראלי.



יש בפרשה הזאת דמויות רבות ומסקרנות נוספות. המשטרה צריכה להתמקד בכמה שאלות: מי דאג לאכוף בשנת 2009, זמן קצר לאחר עליית נתניהו לשלטון,


על המספנה הגרמנית להחליף את המתווך הוותיק ברקת באיש הנדל”ן מיקי גנור?


האם היו בצד הישראלי גורמים שלחצו להחלפה הזאת?


כמה עמלות שולמו לגנור?


כמה גנור שילם לעו”ד דוד שמרון?


מה הייתה מעורבותו של שמרון בקידום העסקאות השונות: הצוללת השישית, הניסיון להשתלט על שירותי המספנות, הניסיון לרכוש ספינות נגד צוללות שחיל הים לא צריך, רכישת ארבע ספינות המשמר ומזכר ההבנה לרכישת שלוש צוללות חדשות?


האם שמרון השתמש בקרבתו לראש הממשלה נתניהו כדי לקדם את העסקאות הללו?


האם היו גורמים ישראלים נוספים שנהנו מהעמלות השונות בפרשה הזאת?


מי דחף לרכישת הצוללת השישית בניגוד לכל ההמלצות המקצועיות (הרמטכ”ל ומפקד חיל הים דאז, צ’ייני)? האם מדובר בנתניהו, באהוד ברק או בשניהם?



יש שאלות רבות נוספות. כדי לברר אותן, נדרשת כאן חקירה יסודית, מקיפה, מהירה ונחושה. בדיוק הפוך ממה שמשדרת התנהלותו של עו”ד ד”ר אביחי מנדלבליט.