לצד כל הביקורות הסוערות שגרפה כתבת חדשות 2 על תיירות המין בבוקרשט נשמעו גם קולות של נשים מובילות בזירה הפמיניסטית שטענו כי הכתבה השיגה את מטרתה ויצרה שיח ציבורי תוסס על התופעה הבזויה, שהרי זאת תפקידה של התקשורת "הכתבה הזו בהחלט סימנה נקודת ציון חשובה. לו הייתי נשמה קונספירטיבית, אולי הייתי כותבת אפילו שהעורך גאון: יצר את ה-מניפולציה של הלייף כדי לייצר באז ציבורי נגד התופעה."



הסערה שהתחוללה ברשתות החברתיות כביקורת על הכתבה בבוקרשט ששודרה בשישי האחרון באולפן שישי חדשות 2 הביאה להשעיית הכתב עומרי קורנלד ויציאה לחופשה של העורך הראשי איתי דנקנר. במכתב ששלח עורך אולפן שישי לעובדים כתב:" ביום שישי האחרון שידרנו כתבה על תופעת הבילויים הפרועים של הישראלים בבוקרשט. ניסינו להראות את ההתנהגויות הבזויות של הבליינים. הנחנו שהביקורת על מעשיהם תובן מהדברים ששודרו מבלי שורה של הסברים המסתייגים מהדברים. מסתבר שהדברים לא הובנו כך על ידי כל הצופים.



"בנוסף, עלו טענות על אחת הסצינות בכתבה, ובימים האחרונים ערך המנכ״ל אבי וייס בדיקה מעמיקה בכל הקשור להכנת הכתבה, ובדק איתי ועם המעורבים בהכנתה את השתלשלות האירועים. מהתחקיר עולה שהיו כשלים בתהליך הכנת הכתבה. אני לוקח על כך אחריות מלאה, כעורך התוכנית. אנו מקפידים על אתיקה עיתונאית ולוקחים אחריות כשאנחנו טועים. זה מה שאני מצפה מכם, וזה מה שאני מצפה מעצמי. מהתחקיר עולה שהיו כשלים בתהליך הכנת הכתבה. אני לוקח על כך אחריות מלאה, כעורך התוכנית. אנו מקפידים על אתיקה עיתונאית ולוקחים אחריות כשאנחנו טועים. זה מה שאני מצפה מכם, וזה מה שאני מצפה מעצמי״.



 "צעד קיצוני של חדשות ערוץ 2" 



"אך מסתמן שחדשות 2 מיהרו לעשות צעד קיצוני במהלך כי לצד הביקורות הקשות של נשים פעילות חברתית שגרפה הכתבה על היותה לא מספיק ביקורתית ומבויימת, יש גם לא מעט פמיניסטיות מובהקות שרואות בפרסום הכתבה חשיבות גדולה ואת חובתה של מהדורת החדשות לעלות לדיון וליצור באז על נושא חסר תקדים כפי שעשתה.


"זה לא פאן". "החתן" בתחקיר בוקרשט
"זה לא פאן". "החתן" בתחקיר בוקרשט



הבולטות ביניהן, טלי קורל ממקימת הדף "When he pays " ומנכ"לית בתודעה לסיוע לנשים וגברים במעגל הזנות, וחנה בית הלחמי פעילה פמינסטית וסייבר אקטיביסטית ידועה, ממקימי הפורום הפמינסטי הראשון באינטרנט, חברה בפרלמנט הנשים ומובילה בשני העשורים האחרונים מאבקים פמינסטים מתוקשרים.



חנה יצאה להגנת העורך הראשי והכתב, בפוסט שפרסמה בפייסבוק וכתבה: "קראתי את עדכוני הפייק ניוז, הורדת הכתבה ממאקו, פיטורי הכתב והשעיית העורך. ברור שאני מסכימה עם רוב מה שנאמר ברשת על תיירות האונס המאורגנת הזו, על הזנאים, והביקורת על היעדר הנימה הביקורתית בכתבה. שאפו לחברות שלי שחשפו את מאחורי הקלעים של מאחורי הקלעים. ויש לי עוד שני גרוש להוסיף לבעלות ובעלי החשיבה הביקורתית: פיטורי הכתב??? השעיית העורך??? השניים האלה, בלי קשר לביקורת כזו או אחרת, יצרו כאן שיח ציבורי תוסס על התופעה הבזויה של הגברים האפסים שטסים בהמוניהם בעולם כדי לאנוס נשים נסחרות.



עיני שזפה בפיד המון תגובות של גברים שנגעלים מהם, של ציבור שלם שמוקיע אותם. אם יש משהו שחלמנו עליו בעיניים כלות באינטרנט הישראלי הצעיר של הניינטיז, זה שהנורמות שנתפסו אז כ"נישה פמיניסטית רדיקלית הזויה", למשל - שספסור בנשים זה לא fun, יהפכו לשיח ציבורי ער ולנחלת הכלל.


אמנם הדרך עוד ארוכה, אבל הכתבה הזו בהחלט סימנה בה נ"צ חשוב. לו הייתי נשמה קונספירטיבית, אולי הייתי כותבת אפילו שהעורך גאון: יצר את ה-מניפולציה של הלייף כדי לייצר באז ציבורי נגד התופעה.



כחובבת חופש ביטוי שמאמינה בכוח העצום של השיח הציבורי, אני רוצה להציע (אם יורשה לי) משהו קטן לקברניטי הערוץ השני, ממש מעומק הלב, לפעם הבאה, שבטח תקרה: הייתי ממש ממש מעדיפה הפקת לקחים תקשורתית גלויה, באולפנים, כדי לאפשר תהליך שינוי. למשל, הכתב זכור לי גם מהראיון הבעייתי עם הגב' בוכריס. לו היו מעמתים אותו עם הביקורת באותה פלטפורמה בה התקיים הראיון במקום לנוע באי נוחות בין טיוח למגננה - אולי הייתה נוצרת גם ערנות רבה יותר לצורך בנימה ביקורתית גלויה בכתבה על הזנאים. ברומניה. ואולי אני טועה, וזה לא ככה, אבל שווה ניסיון - כי שינוי תודעה הוא תהליכי".



גם טלי קורל ממקימת הדף "when he pais" - מה הם אומרים כשהם משלמים על זנות דף הנאבק בצרכני זנות בישראל מצטרפת לטענותיה של הלחמי שדווקא רואות בשידור הכתבה יתרונות רבים ומסרה למעריב:" לו הכתבה היתה משודרת לפני כמה שנים, ספק גדול אם היה מתלקח אותו השיח נגדה. משה שהשתנה וממשיך להשתנות בחלוף השנים האלה הוא היחס שלנו לזנות. מכיוון שזנות היא דיבייט רותח בארץ, שמעורר אמוציות רבות, הן הופנו אל הכתב ואל הכתבה שהייתה דחוסה באירועים מעוררי מחלוקת.



נדמה שבמידה מסוימת כיום כאשר הסחר בנשים מאפייני הכניסה לזנות והשפה של צרכנות הזנות יותר מדוברים וידועים, מפתה לצלוב את העיתונות, אם היא נדמית לנו צהובה וסובלנית מדי כלפי זנות. לכן במובן מסוים האנשים מאחורי הכתבה הפכו לשעיר לעזאזל בתווך שבו ברור שהגיעה השעה שהציבור כמה לשינוי חברתי וחוקתי ביחס לזנות, ולאמירה חד משמעית מצד התקשורת "הוקעה של תשלום מין".


חנה בית הלחמי. צילום: יח"צ
חנה בית הלחמי. צילום: יח"צ