אפשר להגיד על ח"כ עמיר פרץ שהוא פוליטיקאי ותיק ובעל ניסיון רב, אבל קשה לשכוח את הביקורת שנמתחה על תפקודו כשר ביטחון, ואפשר להגיד שאומנם יש לו אג'נדה חברתית, אבל הוא שייך לדור הישן של מפלגת העבודה; על אבי גבאי אפשר להגיד שהוא בעל רזומה מרשים כאיש עסקים, אך שהוא דל בניסיון פוליטי, ואפשר גם להגיד שהוא נטול כריזמה, אך יכול להביא רוח חדשה ומצביעים למפלגה הוותיקה והחבוטה.



כן, אפשר. אבל בימים האחרונים, מאז שהשניים עלו לסיבוב השני בפריימריז לראשות העבודה, אמרו עליהם בעיקר דבר אחד: שהם מזרחים. הכתבים הפוליטיים, בכירי הפרשנים, הפוליטיקאים מכל צדי המפה והמתפקדים יצאו מגדרם כדי להחמיא לפרץ וגבאי וגם לבוחרים עצמם על "המהפך המזרחי", לא פחות מזה, של המפלגה בעלת התדמית הכי אשכנזית ולבנה בפוליטיקה הישראלית.



אני בטוחה שכולם התכוונו להחמיא. רק שהם באו לברך ויצאו מקללים, כלומר יצאו גזענים. איך שלא נהפוך את זה, המחמאות האלו, של כל "הנאורים", נוטפות ניחוח גזעני. כי ברגע שעוסקים בלי הרף במוצא של השניים - שכידוע הם לא עשו שום דבר כדי לזכות בו, אלא פשוט נולדו איתו - מצמצמים ומקטינים את ההישג שלהם. במקום להתייחס אליהם כאל מי שהצליחו לשכנע את מתפקדי העבודה שהם המתמודדים הראויים ביותר להנהיג את המפלגה בעת הזו, מתייחסים אליהם כמי שזכו בהישג המרשים אף שהם מזרחים. או אולי בגלל, תלוי איך מסתכלים על זה.



יגידו שאני תמימה או מיתממת, אבל אני מסרבת להאמין שלפרמטר העדתי היה משקל בבחירה בהם. רוב האנשים שאני מכירה לא מקבלים החלטות לגבי אחרים בהתבסס על מוצאם. מבחינתי, זה מקרי בלבד ששניהם מזרחים (וצריך גם להזכיר שזו לא תהיה הפעם הראשונה שבה מזרחי עומד בראשות העבודה, אלא הפעם השלישית), ובאותה מידה זה מקרי שבראשות הליכוד לא עומד אדם ממוצא מזרחי. זה לא מעיד שום דבר על בוחרי שתי המפלגות, וזה לא הופך את מצביעי העבודה לליברלים יותר ממצביעי הליכוד.



אבל אולי עכשיו, כשבראשות המפלגה השנייה בגודלה יעמוד אדם ממוצא מזרחי, כשבצמרת הגופים הביטחוניים של מדינת ישראל עומדים אנשים ממוצא מזרחי, וכשחלק גדול ממובילי התרבות בישראל הם ממוצא מזרחי – הגיע הזמן לאפסן את השיח העדתי. זה לא קל, כי לא מעט גורמים בפוליטיקה ובתקשורת מתפרנסים ממנו, אבל בסופו של דבר, כדאי שנבין סוף־סוף שלא כל כישלון של אדם ממוצא מזרחי נובע מקיפוח או אפליה, ולא כל הצלחה שלו היא "מהפך היסטורי". אפשר גם לשפוט אנשים לפי כישוריהם וניסיונם. וזו כבר ממש הצעה מהפכנית.