להיות במערכת יחסים זה סיכון די גדול, בעיקר בגלל שתמיד יש סיכוי שדברים לא יסתדרו ונאלץ ללכת איש לדרכו. יש סיבות רבות לפרידה, והיא אפילו יכולה להיות הדדית, אך תהיה הסיבה לפרידה אשר תהיה - היא תמיד תכאב לנו בכל רמ"ח איברינו. אומנם יש פרידות כואבות יותר מאחרות, למשל כאשר זורקים אותנו, אבל מסתבר שיש סיבה אחת לפרידה שהיא מכאיבה לנו יותר מכל אחת אחרת ועכשיו זה גם מדעי.



על פי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קורנל שבאיתקה, ניו יורק, דחייה היא הדרך הכי הדרך הכי כואבת לסיום מערכת יחסים, אך רמת הסבל תלויה בסיבה לדחייה. במחקר, בשם Did You Reject Me for Someone Else? Rejections That Are Comparative Feel Worse, בחנו החוקרים שני סוגי דחיות נפוצות כדי לראות איזו היא הקשה ביותר - כשדוחים אותנו בגלל האישיות, המראה או חוסר עניין, או כשדוחים אותנו בשביל מישהו אחר. האחרון, כך נמצא, הוא הכואב יותר מבין השניים. "בעוד אף אחד לא אוהב להידחות, סוגי הדחיות הללו משתנים וחלק מכאיבים יותר מאחרים", נכתב במחקר. 


במהלך המחקר, בו השתתפו 600 גברים ונשים, חשפו החוקרים את המשתתפים לארבעה ניסויים שנועדו לעורר אצלם תגובה רגשית. באחד הניסויים, כל גבר התבקש לחבור לשתי נשים כדי לפתור חידה, כאשר מה שהגברים לא ידעו, הוא שאחת הנשים פעלה לפי הוראות מהחוקרים. בכל קבוצה, לאחת משתי הנשים נאמר לפתור את החידה עם האישה השנייה או לבד. שאר הניסויים כללו גם הם תרחישי דחייה אך בקבוצות גדולות יותר, אך בכל ניסוי התוצאה הייתה זהה.  
 

דחייה לטובת אחר היא הכואבת ביותר. אינגאימג
דחייה לטובת אחר היא הכואבת ביותר. אינגאימג

 
במהלך הניסויים, כאשר למשתתפים לא נאמר למה דחו אותם, רובם הניחו שזה בשביל מישהו אחר והגיבו בהתאם. אך כאשר נאמר להם שזה לא היה בשביל מישהו אחר, הם הרגישו הקלה. החוקרים אומנם אינם בטוחים מדוע זה קורה, אך הם משערים שמאחר שאנו יצורים חברתיים, אנו נפגעים יותר כאשר דוחים אותנו עבור מישהו "טוב" יותר. לדעת החוקרים, תגובה עקבית זו  "עלולה להיגרם מפני שדחייה כזו מובילה לתחושה מוגברת של הדרה וחוסר שייכות". להשתייכות, טוענים המדענים, יש ערך רגשי אדיר, שמעלה את תחושת הערך העצמי שלנו. 

המסקנה אליה הגיעו החוקרים בעקבות ארבעת הניסויים היא, שבאופן כמותי ואיכותי, דחייה בשביל מישהו אחר הרגישה גרוע הרבה יותר מדחיות אחרות. "ללא תלות בגודל הקבוצה או בתרחיש, ההרגשה של האדם הדחוי הייתה זהה: זה הרגיש הרבה יותר רע להידחות עבור אדם אחר מאשר דחיות אחרות", נכתב במחקר. בהתחשב בעובדה שהתגובות הרגשיות הללו הגיעו כתוצאה מאינטראקציה עם זרים, החוקרים מזהירים שבאינטראקציה בין בני זוג, התגובה צפויה להיות חריפה יותר.

via GIPHY

כאשר יש מתחרה במשוואה, או חשד למתחרה זה יוצר תחושה של דחייה כפולה - לא רק שאתם מבינים שאתם לא עונים על  הצרכים של מישהו, אלא גם שמישהו אחר כן הצליח לעשות זאת. לכן, מציעים החוקרים, אם אתם לא נפרדים ממישהו בשביל מישהו אחר חשוב מאוד שתגידו להם את זה. במידה וזו אכן הסיבה, עדיף לעשות זאת בעדינות ולהשתדל לחסוך בפרטים.