ההערכה המרכזית הנשמעת בימים אלו ממרבית המומחים והפרשנים בעולם בעניין המשבר בקטלוניה היא שאין להם באמת מושג כיצד הוא יסתיים. הם צודקים; לא ניתן לנבא את ההתפתחויות בכאוס שנוצר. חוסר הוודאות מוחלט. הדבר הברור היחיד הוא היעדר הדיאלוג בין המנהיגים.



נשיא קטלוניה המודח קרלס פוג’דמון מימש את מה שהצהיר, הן במשאל העם והן בהכרזת העצמאות. לאחר הדחתו בידי ראש ממשלת ספרד מריאנו רחוי, הבהיר פודג’מון כי יקדם את התהליך במאבק לא אלים וטען: “לא רואה את עצמי מודח, נתנגד בצורה דמוקרטית”. עם זאת, על כך אין לו באמת שליטה ישירה ומלאה.



פודג’מון לא הופתע מפסיקת בית המשפט הספרדי שאסר על משאל העם השנוי במחלוקת, אולם כנראה לא חזה תגובה אלימה של הממשלה באמצעות המשטרה. התוצאה הייתה 850 פצועים. גם ראש ממשלת ספרד רחוי מימש את מה שהצהיר, כולל את הפעלת סעיף 155 בחוקה הספרדית, שלפיו לממשל הלאומי זכות להתערב בניהול של חבל עצמאי. “הממשלה תוודא כי כל הכרזה של עצמאות תוביל לשום דבר”, הוא אמר והבהיר כי יעשה כל מה שהחוק מתיר לו כדי למנוע את עצמאות החבל. במקביל, מאות אלפי בני אדם הפגינו בימים האחרונים בברצלונה למען אחדות ספרד ונגד הכרזת העצמאות החד־צדדית של המחוז.



השאלה היא עד כמה ירחיקו לכת שני הצדדים. לא ברור כיצד ייראה הסיבוב הבא, אולם ייתכן מאוד כי הוא יהיה קיצוני ואף אלים יותר ממה שהתרחש בשבועות האחרונים. ממשלת ספרד יכולה להפעיל את המשטרה והצבא ביתר עוצמה. נראה כי שני המנהיגים החליטו להילחם עד לניצחון. הם טיפסו על סולמות גבוהים, ויש רבים שדורשים מאבק ללא פשרות.



פודג’מון הבהיר כי אינו מתכנן שבר “טראומטי” מספרד וכי הוא מבקש הבנות חדשות בין ממשלת קטלוניה לממשלת ספרד. התמיכה בו חזקה, אך חלקית. לפי הרשויות בקטלוניה, במשאל הצביעו 2.2 מיליון איש, מתוך 5.3 מיליון מצביעים רשומים. כמעט 90% מהם תמכו בעצמאות. לטענת הרשויות, יותר



מ־750 אלף קולות לא נספרו בשל התערבות המשטרה. תמונת המצב החלקית מצביעה על 42.3% תמיכה בהגדרת העצמאות. השאלה המרכזית היא כיצד ניתן לפתור את המשבר, שכולל סוגיות רבות: תרבות, שפה, כלכלה, כדורגל.השפעתו חורגת מעבר לגבולות קטלוניה, וצפויות להיות לו השלכות גם על חבלים נוספים.



לא בכדי ביקש פוג’דמון גישור בינלאומי בעניין. הסיכון בהסלמה, פער יחסי הכוחות בין הצדדים וחוסר האמון העמוק של מרבית הציבור הקטלוני בממשלת ספרד מחייבים התערבות חיצונית. יש הטוענים כי חוסר האמון הנו הגורם המרכזי בשאיפות ההיפרדות, ואין ספק כי הוא מעמיק במשבר הנוכחי. בנקודת הזמן הנוכחית, יש סבירות גבוהה מאוד להקצנה ולמאבק אלים.



ספרד ידעה עד לא מזמן אלימות קשה בחבל הבאסקים, שאותה הביאה לסיום ועידה בינלאומית שיצרה הסכמות בין ארגון ETA הבאסקי וממשלת ספרד. את תהליך ההידברות בשנת 2011 הובילו מזכ”ל האו”ם לשעבר קופי אנאן ומנהיג השין פיין ג’רי אדמס. יש להניח כי גם את המשבר בקטלוניה יפתור רק מגשר חיצוני. במקרה הנוכחי, ייתכן שיצליחו לחסוך עשרות שנות טרור ודם רב שנשפך לשווא.



הכותב הוא מנכ"ל קבוצת "גבים" ומומחה בתחומי משא ומתן, גישור ושיתופי פעולה