שר החינוך נפתלי בנט הקדים את חזרתו לישראל מארצות הברית בעקבות האסון בנחל צפית, בו נהרגו עשרה בני נוער. בראיון לגלי צה"ל אמר בנט כי "נהרגו עשרה נערים, ויש לנו מערכת חינוך גדולה שמיד צריך לטפל בה, צריך להמשיך ולטייל בארץ, צריך להמשיך את המכינות, צריך לחבק את המשפחות, והעולם לא מפסיק. אני חושב שמקומי כאן, ולא בניו יורק, על אף שזאת היתה התוכנית".



המכינות באחריותך?
"כל הנושא הזה נבדק עכשיו הן על ידי המבקר והמשטרה. בגדול מה שעולה הוא שמשרד הביטחון ומשרד החינוך מתקצבים את המכינות וכל נושא הטיולים נוהל על ידי המכינות עצמן. כעת צריך לתקן את זה. נראה שכמו שכל אחד עובר דרך חדר מצב, אז זה המצב שצריך להיות כלפי המכינות. התקשרתי לשר הביטחון, וסיכמנו שנקים צוות שיסדיר את אותה לקונה. חשובים לי שני דברים: לעטוף את המשפחות, כי מדובר בנערות ונער שהם תלמידי י"ב, שהכיתות שלהם בטראומה ממכה נוראה, ואסון בלתי נתפס, ופעם שנייה - לנהל את מערכת החינוך, ולא להגיד עכשיו לא מטיילים בארץ. אנחנו צריכים ללמוד מהעניין הזה, זה הכי חשוב".



איפה שמעת על האסון?
"נחתתי בארצות הברית כשהחלו להגיע אינדיקציות על האסון, דיברתי עם מנכ"ל משרד החינוך מספר פעמים ועם גורמים בשטח, וקיבלנו החלטה לפתוח את בתי הספר של ההרוגים עד הלילה, נכנסנו לשלב ההלוויות, והחלטתי מיד במוצאי שבת לחזור לארץ. נחתתי לפני פחות מעשר דקות. כל המורים וההורים צריכים לדעת שמשרד החינוך כאן כדי לתת טיפול ולהסדיר את הדבר הזה".



מה עשית מאז שנודע לך על האסון?
"התבטאתי כבר ביום חמישי, ולמחרת יצרתי קשר עם שר הביטחון ליברמן. חשוב לא לקפוץ ולברר את הפרטים. הקמנו ועדה בראשות משרד החינוך, עם משרד הביטחון. אנחנו צריכים לקבל החלטה - מחר יוצאים לטייל, יש עשרות מכינות, מה עושים? דיברתי עם מנכ"ל איגוד המכינות דני זמיר, וצריך להסדיר משהו שהרבה מאוד זמן היה צריך להסדיר".



למה לא היה איסור כללי לטייל בימים כאלה?
"מה זה יום כזה? מוזיאון תל אביב זה בסדר? אני הייתי בנחל צפית לפני חודש. אין ספק - ההחלטות שנלקחו כאן היו שגויות. מי ששולח את בנו לגיבוש במכינה קדם צבאית, צריך לראות את הילד חוזר הביתה בשלום במבחן התוצאה. מה שאני לא רוצה שיקרה, שבגלל האירוע הזה או שנפסיק לטייל בארץ, או שנעשה עליהום כללי על המכינות. עשרות המכינות האלה הם בית יוצר למנהיגות ערכית ואנשים מצוינים, שכל מהותן זה לתרום למדינה. אנחנו עובדים עכשיו כדי לתקן".



יכול להיות שהם נפלו בין הגופים?


"כן, זאת הסיבה שאנחנו פועלים. אף אחד לא בא בטענות על כך עד עכשיו. אני כבר 15 שנה מכיר מכינות, יצא לי להרצות במכינת בני ציון. קרה פה אסון שאסור שיקרה. נתקן את הדבר הזה. אסור לנו להחריב את המכינות, אסור לנו לקחת את זה לקיצון. אני אחראי על 2.2 מיליון תלמידים וחברי תנועת נוער. עד היום זה עבד מצוין, עכשיו צריך יותר".



אתה מתכוון לפגוש את ההורים?
"כן, אלך לחזק אותם. לא אתחמק מתשובות, אשב ואדבר איתם. זה נכון שמערכת החינוך אחראית. בכל המכינות עד היום הניהול היה ברמה הכי גבוהה שיש, והתקלה היא הכי חמורה שיש. באותה נשימה, למרות שיש רצון עז להיכנס בהם ולמוטט את המפעל הנפלא הזה, זה לא יקרה. אני הולך לתקן את כל מה שנדרש. כולם מבינים שצריכים לתקן. אנחנו נמצאים באחריות משותפת, שלי ושל שר הביטחון. אין צורך גם לערב בכך את ראש הממשלה. לא זקוקים לזה. אנחנו יודעים לבד להיכנס לעניין.



יו"ר הבית היהודי התייחס גם לטענה כי אכל במסעדה לא כשרה בשבת: "איזו מישהי 'תפסה' אותי אוכל ארוחת בוקר במקום שאני שוהה. בחו"ל, גם אם המקום אין לו כשרות, אני אוכל בו וזה שמעזים להיכנס לצלחת שלי ולעשות מזה סקופים באתרים חרדיים זה לא לעניין".