חוקרי צוות החקירה המיוחד של המחוז הדרומי, המנהלים את החקירה בעניין האסון בנחל צפית, פשטו היום (ראשון) על משרדי מכינת "בני ציון" בתל אביב וסגרו את המקום, לא לפני שנטלו ממנו חומרי מחשב, מסמכים וקלסרים. במשטרה מתכוונים למפות את החומרים שמצויים במשרדי המכינה, על מנת לבחון את אמיתות גרסאות מנהל המכינה והמדריך, בהתייחס למסמכים ולחומרי המחשב המצויים שנלקחו על ידי החוקרים.

יש להסביר כי במהלך חקירתם מסרו מנהל המכינה והמדריך שמות של גורמים שונים, שלכאורה נתנו להם אישורים לצאת לאותו טיול גיבוש. החשודים אף ציינו כי יש להם מסמכים המתעדים את ההתכתבות עם אותם גורמים.

במשטרה החליטו לפשוט על המשרדים כדי להתחקות אחר אותם מסמכים ולבדוק אם הם אכן קיימים, ואם השניים הביאו אישורים מגורמים אחרים. זאת, על מנת לזמנם לחקירה ביחידה. במקביל, הוחלט בשלב זה לא לקיים עימותים עד לשלב שבו תתבהר תמונת המצב כולה.


עוה"ד של המדריך: "הצפי שהציגו גורמי המקצוע בפני ראשי המכינה היה שונה מזה שדווח בתקשורת"

עורך הדין ציון אמיר, המייצג את מדריך מכינת "בני ציון" אביב ברדיצ'ב, רמז הבוקר (ראשון) בכאן ב', כי גורמי המקצוע שעמם התייעצו ראשי מכינת "בני ציון", לפני שאישרו את יציאה חניכיה לטיול בנחל צפית בו נהרגו עשרה מהם, הציגו בפניהם תמונת מזג אוויר שונה מזו שהציגו אמצעי התקשורת. "היה פער בין מה שנשמע באמצעי התקשורת לגבי מה שצפוי לקרות באותו נחל לבין מה שגורמי המקצוע אמרו לאנשי המכינה", אמר עורך הדין, שהוסיף: "לא חייב להיות אשם תמיד, יש דברים קשים שקורים, ואם המשטרה והפרקליטות יחשבו אחרת, אז הם מוזמנים להעמיד את הדברים האלה לבירור". 

"אני לא יורד לפרטים מטבע הדברים", המשיך עוה"ד, "אבל תארו לכם שגורמים מקצועיים מסרו לכם צפי מסוים, אז אתם פועלים לפי זה. גם חיל האוויר והצבא פועלים לפי זה, ואז משהו משתנה בדרך, שאדם סביר לא יכול לצפות". 

"אני לא רוצה לגעת בנושא אחריות מינסטריאלית", הוסיף אמיר. "בשטח יש מנהל מכינה, מנהל חינוכי ומדריכה נוספת, ששוחררה באותו יום. התברר כי לא השיטפון לא התרחש בגלל גשם שירד או לא באותו רגע, יש לו סיבות אחרות משלו" 


הוא הדגיש כי "מדובר, קודם כל, באסון קשה, ומי שכעת נחקר אלה אנשים טובים, שלא קמים בבוקר בכוונה להפר את החוק. לפי הבנתו של המדריך, נעשו כל הבירורים שמנהל סביר ושמדריך סביר, ושאדם בוגר סביר, עושה לפני שהוא יוצא לטייל בשטח. הוא לוקח בחשבון כל מיני נתונים, בין היתר מזג אוויר. אלה אנשים מאוד אחראים, שמענו על מנהל המכינה שהוא קצין במכינה, וגם אביב הוא ס"פ בצנחנים, בחור בן 27 שעשה משהו בחייו. את הבירורים האלה הוא עשה יחד עם מנהל המכינה".

בהתייחס להליך החקירה, סיפר אמיר: "המשטרה מנסה להתמקד למה יצאו לטיול ואם שינו מסלול, מדוע עשו זאת. קיימו בירורים סביב הדיונים הללו שהתקיימו בתוך המכינה בין הגורמים הרלוונטיים. גם המשטרה מבינה שלא מדובר, וצריך להגיד את זה, בפושעים. לפעמים קורה אסון והנטייה לחפש אשם מיידי, היא לא דבר שתמיד מתיישב עם העובדות. כדאי לבדוק את הדברים בנחת". 

מלבד זאת, הוא טען כי מרשו מתקשה לעכל את ההתרחשויות: "הוא המום ומזועזע. הוא בחור מאוד רציני ואידיאליסט. זה בחור שלומד היסטוריה של ארץ ישראל לאחר ששירת כקצין בצבא. הוא בהלם ובצער, קשה לו מאוד לראות את התמונות האלה, הוא לוקח את זה הכי קשה שרק אפשר".