לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, יש כמה דברים לא נעימים לומר לראש הממשלה נתניהו. כלפי חוץ ומהבחינה התקשורתית, הפגישה בין טארמפ נתניהו, הצפויה להתקיים השבוע בניו יורק בשולי כינוס עצרת האו"ם, תהיה ידידותית. יהיה צילום משותף של שני המנהיגים כשהם מחייכים ומרוצים. כמו כן, תפורסם אולי הצהרה משותפת, שתבטא שיתוף פעולה בין שתי המדינות. אבל כששני הידידים, טראמפ ונתניהו, יהיו לבדם, השיחה ביניהם לא תהיה ידידותית. רחוק מזה. 

גורמים בוושינגטון ובמרכז האו"ם בניו יורק מדווחים כי בבית הלבן, בחוג הפנימי של הנשיא טראמפ, רווחות תחושות של זעם ותסכול, כשהסיבה היא העיכוב המתמשך וגרירת הרגליים המשבשים את הגיבוש הסופי והניסוח של יוזמת תוכנית השלום. לדברי הגורמים, הנשיא רותח מכעס בשל העובדה שהצוות שמינה בראשות חתנו, ג'ארד קושנר, על מנת לקדם את שאיפתו להשיג את "עסקת המאה", לא הצליח לאחר שנה וחצי של שיחות עם ישראל והרשות הפלסטינית והתייעצויות עם ראשי מדינות במזרח התיכון לגבש תוכנית שלום.
 
כעסו של הנשיא יבוא לידי ביטוי בשיח בוטה וצורם, בשיחה שיקיים עם ראש הממשלה. "בנימין נתניהו יקבל על הראש", אמר בשיחה דיפלומט מערבי בכיר בניו יורק. הנשיא יזכיר לבין שיחו הישראלי, שהוא והממשל הטילו שורה על עונשים על הפלסטינים. אבל ישראל, מלבד הפגנת סיפוק מהמדיניות הקשוחה מול הפלסטינים, לא עושה מאומה לקידום תהליך השלום ולא מסייעת לארה"ב במאמץ לקדם פתרון מדיני. 
 

פוטין ונתניהו. צילום: רויטרס
פוטין ונתניהו. צילום: רויטרס


לדברי גורמים מדיניים בניו יורק, הנשיא טראמפ גם מאוד לא אוהב, וזאת לשון המעטה, את המאמצים שראש הממשלה נתניהו משקיע בשיתוף פעולה ותיאום הדוקים עם רוסיה בחזית סוריה. בעוד שישראל משתדלת להפיס את דעתו של פוטין בעקבות הפלת המטוס הרוסי בשמי סוריה, בשיחה עם נתניהו הנשיא טראמפ יבקש וידרוש מראש הממשלה הסברים והבהרות למדיניות הפיוס וההתקרבות הגורפת של נתניהו לפוטין. בעיני בכירים בבית הלבן, מדובר במדיניות שדוחפת ודוחקת את ארה"ב לשולי השוליים של זירת המזרח התיכון.

בשיחות תדרוך שלא לפרסום, דיפלומטים בכירים במרכז האו"ם בניו יורק מדווחים כי התסכול בבית הלבן מהיעדר כל התקדמות בנושא תוכנית השלום מורגש גם במשלחת האמריקאית באו"ם. השגרירה ניקי היילי, שמגנה בהתלהבות של ישראל בזירת האו"ם, תומכת בצעדי העונשים נגד הפלסטינים, אבל מגלה מעורבות ושותפה פעילה במאמץ לגבש את תוכנית השלום. גם היא, כמו הנשיא, חשובת שישראל צריכה לעשות יותר למען שיקום התהליך. בשהותו בניו יורק, ראש הממשלה ישמע גם ממנה התבטאויות שלא ינעמו לאוזנו.