חמישה ימים לאחר הפלת המטוס הרוסי בשמי סוריה כתוצאה מטילי נ"מ ששוגרו לעברו והובילו להתרסקותו ולמותם של 15 החיילים הרוסים ששהו על המטוס, ויומיים לאחר שמשלחת צבאית ישראלית הציגה במוסקבה את התחקיר הצה"לי לאירוע הטרגי, פרסם היום (ראשון) משרד ההגנה הרוסי דוח משלו על תקרית הפלת מטוס הביון הרוסי לאחר התקיפה הישראלית ליד לטקיה בשבוע שעבר. בדוח האשימה רוסיה את ישראל וציינה כי היא רואה בה "אחראית בלעדית למקרה".



לאחר פרסום הדוח הרוסי פרסם צה"ל את תגובתו לדוח, וציין כי התחקיר על הפלת המטוס הרוסי שהוצג בפני בכירים בצבא רוסיה לפני מספר ימים על ידי משלחת צה״ל בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, בוצע הוצג באופן מעמיק, מקצועי ומפורט.



צה"ל כתב בתגובתו, כי הפרטים המלאים, המדויקים והעובדתיים, ידועים לאנשי המקצוע העוסקים בדבר בצבא רוסיה ומהם עולה בבירור כי מנגנון מניעת החיכוך פעל ובזמן (כפי שפעל בשנתיים וחצי האחרונות), חיל האוויר הישראלי לא הסתתר מאחורי מטוס כלשהו וכי המטוסים הישראלים היו בשטח האווירי של ישראל בזמן הפגיעה הסורית במטוס הרוסי.



עוד נטען בתגובה, כפי שנטען גם בתחקיר הצה"לי, כי תוצאת הפלת המטוס בידי הסורים היא "טרגית וקשה" וכי ישראל משתתפת בצער המשפחות והעם הרוסי. "התיאום בין צבא ההגנה לישראל לצבא רוסיה הוכיח עצמו מספר רב של פעמים בשנים האחרונות. המשך התיאום הוא אינטרס משותף לנוכח האתגרים האזוריים השונים", נכתב.



כמו כן נכתב, כי "יחד עם זאת וכפי שראינו גם הפעם, ציודם של גורמים לא אחראיים בנשק מתקדם מהווה סכנה לאזור ויכול להביא לפגיעה קשה בגורמים הפועלים במרחב.



שלומם וביטחונם של הכוחות הרוסיים הפועלים בסוריה עומד לנגד עיני מקבלי ההחלטות בישראל ובצה״ל ומהווה שיקול משמעותי באישורה של כל פעולה.


צה"ל ימשיך וינקוט בכל הצעדים המתבקשים, כפי שעשה עד כה, להשגת מטרה זו, ויפעל על פי הנחיית הדרג המדיני אל מול ניסיונותיה הבלתי פוסקים של איראן להתבסס בסוריה ולחמש בנשק קטלני ומדויק את ארגון הטרור חיזבאללה".



בדוח שפרסם משרד ההגנה הרוסי מוקדם יותר היום נכתב: "קולונל בחיל האוויר יידע את הפיקוד הרוסי על התקיפה המתקרבת ואמר כי בדקות האחרונות יותקפו יעדים בסוריה. תוך דקה מרגע ההודעה, ארבעה מטוסי קרב הפילו פצצות מונחות על לטקיה. ישראל לא יידעה את הרוסים מראש, אלא הוציאה אזהרה בתחילת התקיפה בהפרה של ההסכמים הקיימים".



עוד מסר דובר משרד ההגנה הרוסי, הגנרל איגור קונשנקוב במהלך מסיבת העיתונאים כי "השיחה התנהלה ברוסית ויש עותק שלה. המידע המטעה לא איפשר לאיליושין להגיע בזמן למקום בטוח. לא סופק מידע על מיקום מטוסי הF16 ולאחר התקיפה, מטוסי צה"ל התכוננו לתקיפה נוספת ב21:51. הנ"מ הסורי ראה זאת כתקיפה נוספת. חיל האוויר הישראלי ידע שכלי הטיס הרוסי נמצא באוויר וכי הוא יותקף קרוב לוודאי ויזוהה בטעות כמטוס ישראלי".



"הם השתמשו במטוס כמגן מאש הנ"מ הרוסית. מפקד האיליושין דיווח ב-22:07 כי הוא תחת אש ואז נעלם מהרדאר. ב-22:29 קצין בפיקוד הרוסי דיווח לקצין ישראלי כי כלי הטיס נמצא במצוקה: "אנחנו דורשים שהמטוסים הישראלים יעזבו את האזור". ב-22:40 המטוסים הישראלים עזבו את האזור.



ב-22:53, דיווח הקצין הישראלי כי המטוסים עזבו את המרחב האוויר הסורי". הגורמים ברוסיה הסבירו בצורה מפורשת: "האחריות מוטלת באופן בלעדי על ישראל. המטוסים הישראלים יצרו איום גם על מטוסי נוסעים בבסיס חמיימים. הטייסים הישראלים התנהגו באופן שונה מאוד מהטייסים האמריקאים באזור. הצדדים מעדכנים אחד את השני על תקיפות על מנת למנוע מצבים מאיימים. רוסיה לא הפרה את ההסכם עם ישראל מעולם למרות שיצרה איום על הכוחות הרוסים".