משרד ההגנה הרוסי פרסם היום (ראשון) דוח משלו על תקרית הפלת מטוס הביון הרוסי מאש נ"מ סורית לאחר התקיפה הישראלית ליד לטקיה בשבוע שעבר. בדוח נכתב: "קולונל בחיל האוויר יידע את הפיקוד הרוסי על התקיפה המתקרבת ואמר כי בדקות האחרונות יותקפו יעדים בסוריה. תוך דקה מרגע ההודעה, ארבעה מטוסי קרב הפילו פצצות מונחות על לטקיה. ישראל לא יידעה את הרוסים מראש, אלא הוציאה אזהרה בתחילת התקיפה בהפרה של ההסכמים הקיימים".

עוד מסר דובר משרד ההגנה הגנרל איגור קונשנקוב במהלך מסיבת העיתונאים כי "השיחה התנהלה ברוסית ויש עותק שלה. המידע המטעה לא איפשר לאיליושין להגיע בזמן למקום בטוח. לא סופק מידע על מיקום מטוסי הF16 ולאחר התקיפה, מטוסי צה"ל התכוננו לתקיפה נוספת ב21:51. הנ"מ הסורי ראה זאת כתקיפה נוספת. חיל האוויר הישראלי ידע שכלי הטיס הרוסי נמצא באוויר וכי הוא יותקף קרוב לוודאי ויזוהה בטעות כמטוס ישראלי".


"הם השתמשו במטוס כמגן מאש הנ"מ הרוסית. מפקד האיליושין דיווח ב-22:07 כי הוא תחת אש ואז נעלם מהרדאר. ב-22:29 קצין בפיקוד הרוסי דיווח לקצין ישראלי כי כלי הטיס נמצא במצוקה: "אנחנו דורשים שהמטוסים הישראלים יעזבו את האזור". ב-22:40 המטוסים הישראלים עזבו את האזור. ב-22:53, דיווח הקצין הישראלי כי המטוסים עזבו את המרחב האוויר הסורי". הגורמים ברוסיה הסבירו בצורה מפורשת: "האחריות מוטלת באופן בלעדי על ישראל. המטוסים הישראלים יצרו איום גם על מטוסי נוסעים בבסיס חמיימים. הטייסים הישראלים התנהגו באופן שונה מאוד מהטייסים האמריקאים באזור. הצדדים מעדכנים אחד את השני על תקיפות על מנת למנוע מצבים מאיימים. רוסיה לא הפרה את ההסכם עם ישראל מעולם למרות שיצרה איום על הכוחות הרוסים".



 "קשה לנו להבין את פעולותיה של תל אביב. זו כפיות טובה על כל מה שרוסיה עשתה עבור ישראל. ישראל ביקשה מרוסיה סיוע לאחר שאיראן הציבה כוחות ברמת הגולן. בסיוע רוסי כל הכוחות האיראנים נסוגו למרחק 140 קילומטרים מהגבול הישראלי", מסרו הרוסים, "1050 חיילים,, 25 טילים ואמצעי לחימה אחרים הוסגו. הכוחות הרוסים הבטיחו כי נשק רגיש שנשלח לסוריה לא יגיע לצד שלישי". 

עוד ציינו כי "משרד ההגנה הרוסי נתן הגנה לאתרים יהודיים בעיר חלב ושר הביטחון ליברמן הביע הוקרת תודה לרוסיה על כך. רוסיה הסכימה גם לחיפוש אחר נעדרים ישראלים בסוריה באזור שנשלט על ידי דאעש. טרוריסטים תקפו את הכוח הרוסי, קצין רוסי נפצע אך רוסיה המשיכה במבצע. ההתנהגות הישראלית מראה כי הפיקוד לא מעריך את היחסים עם רוסיה או שאין להם שליטה על כוחותיהם".

בתוך כך, גורמים בישראל אמרו אתמול, עוד לפני פרסום התחקיר כי "המפתח הוא זמן ואינטרסים. אי אפשר להעריך שהמשבר נעלם כלא היה אחרי ביקור נורקין. למרות שהם מבינים שצהל פעל בסדר והפשלה היתה בצד הסורי, סביר שהם עדיין ינסו לנצל ולמנף. ולכן צריך להמשיך בדיאלוג ולתת לזמן לעשות את שלו".
 
דובר הקרמלין: "מוקדם לדבר על ההשפעה העתידית של האירוע"

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב מסר אתמול כי הנשיא ולדימיר פוטין עודכן במידע שסיפקה המשלחת הישראלית, אם כי ציין שמדובר במידע שרק מומחים צבאיים יכולים לקבוע את הדיוק שלו ואם הוא מספק. כשנשאל פסקוב כיצד התקרית תשפיע על היחסים עם ישראל, הוא השיב כי "מוקדם עדיין לדבר על זה, אתם צריכים לשאול את משרד ההגנה". עם זאת, פסקוב הכחיש את הדיווחים שפוטין זעם על נשיא סוריה בשאר אסד בשל הפלת המטוס ונמנע מלדבר עמו בטלפון. "זה לא נכון", אמר. "אל תאמינו למה שנאמר בכלי התקשורת בישראל". 
בינתיים, הגבלת הטיסה שהטילה רוסיה באזורים רבים במרחב האווירי של קפריסין ובאזור הסמוך לחופי סוריה לטובת פעולות צבאיות רוסית עומדת בעינה. החסימה תימשך עד יום רביעי, ועלולה לפגוע בנתיבי הטיסות האזרחיות הנשלטות ממגדל הפיקוח של קפריסין, בהן לישראל, לבנון וסוריה. 


התקיפה בלטקיה. צילום: צילום מסך


כך או כך, בישראל סבורים שהמשבר עם הרוסים ימשיך ללוות אותנו בתקופה הקרובה. בישראל רואים חשיבות לזמן שיחלוף ולאינטרסים משותפים כגורמים שיקטינו את המתיחות בשטח. אפשר להעריך שלפחות בתקופה הקרובה חיל האוויר יפחית את כמות התקיפות בסוריה ויהיה זהיר הרבה יותר. 
עם זאת, קיים חשש שהאיראנים וחיזבאללה ינצלו את המצב הרגיש לטובתם בהגברת הניסיונות להעביר נשק מסוריה ללבנון ומאיראן לסוריה. אם בישראל יזהו ניסיונות כאלה, הדילמה לגבי אופי הפעולה הישראלית תהיה מורכבת יותר מאשר לפני הפלת המטוס הרוסי, אף שכדאי לשים לב שגם בשיא המשבר הנוכחי מול הרוסים, בשום שלב הם לא דרשו באופן מפורש מישראל להפסיק לתקוף בסוריה ולא הציבו תנאי כזה. בישראל מעריכים שגם בעקבות התחקיר שקיבלו לידיהם ממפקד חיל האוויר, אבל גם בתחקירים שלהם עצמם, יבינו הרוסים שהתקלות היו בצד הסורי ולא הישראלי.
כסיכום לביקור האלוף נורקין במוסקבה אמר גורם צבאי ישראלי: "ההודעה שלנו על הפעולה נמסרה לרוסים יותר מדקה לפני התקיפה ובהתאם למה שהיה מקובל, השארנו להם את ההקלטה של האירוע ואת התחקיר עצמו. המפגש היה ענייני, מקצועי וראוי. השיח כולו היה מקצועי והתבסס על עובדות, על בסיס מפות והקלטות".