בית משפט השלום באשקלון נתן תוקף של פסק דין להסכם פשרה אליו הגיע בנק ישראל עם רועי בר איתן, שהודה בהפרת זכויות היוצרים של בנק ישראל והורשע בזיוף שטרות. על פי ההסכם, ישלם בר איתן 150,000 שקלים פיצוי לבנק ישראל, כאשר רק לאחרונה ניתן פסק דין כנגד יעקב מורסיאנו, שהורשע במשותף עם בר איתן, לפיו יפצה את בנק ישראל ב-400,000 שקלים. 

פסק הדין מגיע בעקבות תביעה ראשונה מסוגה שהגישו, בשם בנק ישראל, היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה ופרקליטות מחוז דרום. התביעה, כנגד שני הנאשמים שהורשעו על פי הודאתם בעבירת "זיוף שטר כסף", היא בגין הפרת זכויות היוצרים של בנק ישראל. התביעה הוגשה כתביעת המשך להליך הפלילי ומטרתה שיפוי בנק ישראל בגין נזקים שנגרמו עקב מעשיהם של הנתבעים.



מורסיאנו ובר איתן הורשעו בבית משפט השלום באשקלון, על פי הודאתם במסגרת הסדר טיעון, בעבירות סיוע לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וכן בעבירות זיוף שטר כסף וזיוף מסמך. לפי כתב האישום, במהלך חודש ינואר 2017, קשרו השניים קשר לבצע סדרת פשעים שעניינה, בין היתר, ייצור וזיוף של שטרי כסף. הנתבעים רכשו והשיגו ציוד ייעודי לצרכי הזיוף ופעלו במשך מספר חודשים לזיוף שטרות של 200 שקלים בערך כספי המגיע לכדי עשרות אלפי שקלים.



מנכ"ל בנק ישראל, חזי כאלו, אמר כי "מדובר בפסק דין חשוב שירתיע עבריינים מלזייף שטרות באופן שפוגע בציבור ובמדינה. אנחנו מברכים על שיתוף הפעולה עם הפרקליטות והמשטרה ונמשיך לפעול להגן על הציבור מזיופי מטבע בכל הכלים העומדים לרשותנו".



מהפרקליטות נמסר כי "מדובר בתביעה תקדימית בה נעשה שימוש בכלי של תביעה אזרחית כנגד נאשמים שהורשעו בפלילים בגין מעשיהם – זיוף שטרות כסף. הנתבעים הפכו ל"ספקים" של כסף מזויף לצרכי מרמה שונים תוך שהם מפרים את זכויות היוצרים של בנק ישראל בשטרי הכסף וזאת כדי להפיק רווח כספי. הפרקליטות האזרחית תמשיך לפעול תוך שימוש בכלים אזרחיים כמשלימים להליך הפלילי במקרים דומים בעתיד, בכדי לאכוף ולהרתיע גורמים מלפגוע בזכויות הציבור."