מהומה פרצה היום (שלישי) בטקס ההוקרה לאייל גולן במשכן הכנסת לאחר שפעילות פרצו בצעקות "בושה בושה". הטקס הופסק ואנשי משמר הכנסת הוציאו אותן מהאולם. הקהל הגיב בצעקות: "אייל, אייל". כמה מהנוכחים צעקו: "חארות שמאלניות לכו הביתה". ח"כ לשעבר פנינה רוזנבלום עלתה לבמה וצעק לעבר המפגינות "זה לא בסדר, אייל גולן יצא זכאי". המהומה נמשכה דקות ארוכות וח"כ נאוה בוקר אמרה "לא להתרגש, זה היה צפוי". גולן עמד על הבמה והתבונן במתרחש ואחר כך החל לשיר את שירו "צליל מיתר" לתשואות הקהל.



החלטת שדולת הכנסת להעניק את פרס הזמר העברי לזמר אייל גולן, עוררה סערה גדולה הן בקרב תומכיו והן בקרב מתנגדיו. עם זאת, על אף הביקורות והרעש הציבורי בימים האחרונים, גולן הגיע מוקדם יותר לטקס ההוקרה לקבל את הפרס שהעניקה לו שדולת הכנסת, ובראשה ח"כ נאווה בוקר (ליכוד).

המהומה במשכן הכנסת. צילום: פעילות לוט"ם

המהומה במשכן הכנסת. צילום: פעילות לוט"ם

גולן נכנס לאולם האודיטוריום במשכן והתקבל בתשואות סוערות על ידי קהל של מאות בני אדם הממלא את האולם על גדותיו. רבים בקהל שלפו טלפונים סלולריים כדי להנציח את בואו של הזמר וקראו לעברו: "אייל כל הכבוד שבאת, אתה תותח". האירוע מאובטח על ידי כוחות גדולים של משמר הכנסת וסדרנים כשעל האבטחה מנצח קצין הכנסת יצחק גריף כדי להבטיח שהאירוע יעבור ללא הפרעות. 


הזמר כתב בעמוד הפייסבוק שלו לאחר האירוע: "תודה רבה לשדולה לקידום הזמר העברי ובמיוחד לחברת הכנסת נאוה בוקר על הפרס הזה. הפרס הכי גדול בחיים שלי מלבד ילדיי ואימי היא המוסיקה. אהבת הקהל והיכולת לשיר וליצור היא שמניעה אותי קדימה. תודה לכל הכותבים ,מלחינים ,מעבדים ונגנים שעובדים איתי ועם אחרים ויוצרים איתנו יחד את הפסקול של החיים שלנו. מוסיקה ישראלית . ביום כזה אני רוצה להשתתף בצער המשפחה והחברים על לכתו של יגאל בשן מהאהובים שבזמרי ישראל. יהי זכרו ברוך!". 

גולן על הבמה יחד עם ח"כ בוקר. צילום: מרק ישראל סלם


המהומה בכנסת. צילום: מרק ישראל סלם


רני רהב, איש יחסי הציבור של גולן, אמר בתגובה להפגנה נגד הזמר: "זו הייתה הצלחה גדולה, ברכות לזוכים. לצד זה שמותר למפגינות להביע מחאה וזעקה. במקרה הזה זה לא היה במקום, אבל זכותן המלאה להפגין. ברגע ש-400 איש צעקו 'אייל אייל' מול 4 מפגינות הייתה לו שמחה בלב, אך עדיין זכותן להפגין".בשיאו של הטקס קיבל גולן ביחד עם עוד 11 אומנים את אות יקיר הזמר העברי מראש השדולה לקידום הזמר העברי, ח"כ בוקר. חברי הכנסת מהשדולה החרימו את האירוע והח"כים היחידים שהגיעו לאולם היו דוד ביטן (ליכוד), רוברט טיבייב (מחנ"צ) ואכרם חסון (כולנו). יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שאמור היה להגיע לטקס, נעדר ממנו בסופו של דבר למרות שנשמר כיסא עם שמו. מלשכתו נמסר כי הוא משתתף בטקס חלוקת פרס חוק הכנסת שנערך באותה עת. הזמרות נורית הירש ואילנית לא הגיעו לקבל את האות וכך גם אלמנתו של אהוד מנור, לאחר שנמסר שנבצר מהן.

צילום: מרק ישראל סלם


בין הבאים היו בני משפחתו של גולן ואיש יחסי הציבור שלו רני רהב. עם כניסתו לאולם, הצטלם גולן למזכרת עם המארחת, ח"כ בוקר. הטקס בכנסת נפתח כשתמונתו של יגאל בשן מוקרנת על המסך והגיטריסט אבי סינגולדה מנגן את שירו "יש לי ציפור קטנה בלב".
על המהומה שפרצה אחראיות פעילות "לוט"ם", היחידה ללוחמה בטרור המגדרי, שלא עברו לסדר היום על התעקשותה של ח"כ בוקר להעניק את אות ההוקרה לזמר. לוט"ם היא קבוצה אקטיביסטית של נשים צעירות שקמה לאחרונה כחלק מהתנועה החברתית של מחאת הנשים, והבוקר מול משכן הכנסת הן הציבו מיצג של תחתוני ילדות ונערות, שמייצגים לדבריהן את התמימות של הגיל הזה. 
"כן, נערות בנות 16 הן ילדות תמימות, שנפלו קורבן לניצול מכוער מצד אנשים שניצלו את כוחם ואת המוניטין שלהם. הן נלקחו כמו משלוח פיצה ברכב המכונה 'פותמוביל", והגיעו לביתו של אייל גולן, שם במקרים רבים וכפי שעולה מחקירות המשטרה, אולצו לבצע מעשיים מיניים בו, באביו ובמעורבים נוספים" הסבירה דניאל זגר, פעילת לוט"ם, שהדגישה: "לא ייתכן שכנסת ישראל תסדר אישור חניה ל'פותמוביל' במשכנה, לא ייתכן שתוענק בו הוקרה למי שניצל את גופן ונפשן של נערות תמימות,  שאת שמן וגילן הוא אפילו לא טרח לברר. אנחנו כאן להשמיע את קולן, ואת קולן של כל הנשים,  הנערות והילדות בישראל שלא מגיע להן בית נבחרים עם אמות מוסר רקובות כאלה".

המחאה מול הכנסת. צילום: יהונתן אלפסי


צילום: אריק בנדר



שרת התרבות והספורט, מירי רגב, הודיעה אמש כי היא תומכת בהענקת הפרס לגולן, ואמרה: "אני שמחה על עמידתה האיתנה של חברתי, יו"ר השדולה חברת הכנסת נאוה בוקר, לנוכח הביקורות על הבחירה להעניק לאייל גולן את האות, לה הוא ראוי. אייל הוא אהוב הקהל, יוצר מעוטר בשבחים שזכה פעמים רבות בתואר זמר השנה וזמר העשור. אייל, אני גאה בבחירה הראויה בך".



כאמור, חברי כנסת רבים הביעו ביקורת חריפה כלפי ההחלטה, ביניהם ח"כ מוסי רז (מרצ), שאמר בראיון לתקשורת כי "אמנם אני מעריך מאוד את המוזיקה של אייל גולן, אבל לתת לו פרס בכנסת? אחרי כל הטענות והחשדות נגדו? על ניצול מעמדו והסעת בנות ב'פות מוביל', סמים, אלכוהול? אפשר למצוא מישהו אחר לתת לו פרס". גולן לא נשאר אדיש לאמירה זו של רז, ושלח לו מכתב התראה לפני תביעה, באמצעות עורך דינו שי אליאס.


ח"כ מוסי רז. צילום: פלאש 90


במכתב ההתראה דורש גולן מחבר הכנסת ממרצ פיצוי בסך מיליון שקלים בגין הוצאת דיבה. עם זאת, רז מסר בתגובה כי הוא עומד מאחורי דבריו: "הדברים שאמרתי אלה דברים שהוא הודה בהם, שידאג לעצמו".

בנוסף, קבוצה של חברי כנסת, בהם יו"ר מרצ תמר זנדברג ויו"ר הועדה למעמד האישה ח"כ עאידה תומא סלימאן, פנתה בימים האחרונים ליו"ר הכנסת בדרישה למנוע מגולן לקבל את הפרס. במכתב נאמר כי "הענקת האות לאייל גולן פירושה הכשרת השרץ ואיתות לחברה הישראלית כולה כי ניצול מיני של נערות - גם אם אין בכך גוון פלילי - הוא דבר נורמטיבי בעוד שתרומתו המוזיקלית של גולן לתרבות הישראלית מוכרת לכל ואף אהובה על רבים, מעשיו הנלוזים הפכו אותו לשנוי במחלוקת. הוקרת האמן היא הוקרת האיש והיא מהווה יריקה בפרצופן של נפגעות אלימות מינית בכך שהיא מסמל כי בית הנבחרים הישראלי מעדיף באופן חד משמעית את התוקפים על פניהן". 

כמו כן, אנשים רבים הביעו מחאה ברשתות החברתיות וקראו לבטל את הענקת הפרס לגולן. ביניהם מלכי דרור, אם לבת שנאנסה, שאמרה אמש בראיון ל-103FM כי "בית הנבחרים שלנו הוא לא בית משפט ולא אמונים על יישום החוק הפלילי אלא על הגדרתו. מנגד, בית הנבחרים כן אמון על קביעת הנורמות והערכים שלנו. לדעתי, לתת פרס כיקיר הזמר העברי לזמר, מוכשר ואהוב ככל שיהיה, שבעברו יש כתם כה משמעותי שאינו מתנצל עליו, בין אם הורשע או לא, זו טעות איומה שמשדרת מסר נוראי ומנציחה תרבות של אלימות".