הולכים לבחירות: בתום ישיבת ראשי הקואליציה, שהתקיימה היום (שני) בצהריים, ולאחר שיו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, הודיע שמפלגתו לא תתמוך בחוק הגיוס, החליטו ראשי הקואליציה על פיזור הכנסת והליכה לבחירות. בהודעה רשמית מטעמם נמסר: "מתוך אחריות תקציבית ולאומית החליטו ראשי מפלגות הקואליציה, בהסכמה ופה אחד, לפזר את הכנסת וללכת לבחירות חדשות בתחילת אפריל לאחר קדנציה של ארבע שנים מלאות. השותפות בכנסת ובממשלה תימשך גם בתקופת הבחירות". תאריך הבחירות הוא, ככל הנראה, ה-9 באפריל. לפי סביבת נתניהו, חוק פיזור הכנסת יעלה כבר בשבוע הקרוב. 



בתוך כך, יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין זימן ללשכתו להתייעצות את ראשי מפלגות הקואליציה בעקבות הודעת הקואליציה על פיזור הכנסת. מאוחר יותר יזמן היו״ר גם את ראשי מפלגות האופוזיציה, כדי לסכם על תאריך פיזור הכנסת וקיום הבחירות במועד מוקדם ככל האפשר. 

בישיבת סיעת הליכוד אמר נתניהו: "אני בא לכאן מישיבת ראשי מפלגות הקואליציה. אנחנו הסכמנו פה אחד להגיש חוק לפיזור הכנסת וללכת לבחירות בתחילת אפריל. הממשלה תשלים ארבע שנים מלאות של כהונה עם הישגים כבירים. הפכנו את ישראל לכוח עולמי עולה, ואין פה שום הפרזה. הפריחה המדינית שלנו בשיא של כל הזמנים"

כחלון וליצמן. ישמרו על כוחם באפריל? צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
כחלון וליצמן. ישמרו על כוחם באפריל? צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


הוא הוסיף כי "לפני חודש וחצי כשעמדה שאלת פיזור הכנסת אמרתי שמדובר בתקופה רגישה. לא יכולתי לומר אז מה שאתם יודעים היום על מבצע מגן צפוני. הכנו את כל המערך הזה שלקח את כל מה שחזבאללה הכין כדי לחדור לגליל, ונטרלנו את זה. היינו צריכים להשלים את זה, ועכשיו צריך ללכת לבחירות". 

בהתייחס להחלטתו של ח"כ לפיד לא לתמוך בחוק הגיוס, אמר: "אני חושב שלפיד יצטרך לגלות תכונות של הודיני כדי לצאת מהמצב הזה. הוא אמר שהוא יתמוך בחוק הזה בכל מקרה וקרא לנו להביא את זה, והנה אנחנו מביאים את זה והוא לא תומך בזה".  כשנשאל האם הוא מצפה שהטיפול בתיקיו ייעצר, ענה נתניהו: "אני לא מצפה לכלום". 

דרעי וליברמן. יהיו בממשלה הבאה? צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
דרעי וליברמן. יהיו בממשלה הבאה? צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


את דבריו חתם באומר כי "אנחנו נלך לציבור כדי לקבל מנדט ברור מהבוחר, להוביל את ישראל בדרך שלנו. הדרך עשתה רבות לטובת ישראל והיא תמשיך לעשות".


ההחלטה מגיעה לאחר משבר סביב חוק הגיוס, בעקבות התנגדות המפלגות החרדיות, כמו גם של מפלגת יש עתיד, לחוק הגיוס בגרסתו הנוכחית. ח"כ לפיד תקף היום בצהריים בחריפות את נתניהו, וטען כי הוא רקם דיל עם החרדים. לדבריו, "לפני חודש עמדתי פה ודרשתי שנתניהו יתחייב בקולו שהחרדים לא יקבלו פיצוי כספי בקומבינה תמורת חוק הגיוס. כי זה מה שהם הבטיחו לחרדים. הם אמרו להם: 'אל תדאגו לגבי הסנקציות הכלכליות. נעביר לכם את הכסף מתחת לשולחן'. זו קומבינה. אמסלם אמר את זה בקולו בוועדה. מול המצלמות. זה לא חוק גיוס. זה חוק גיוס כספים. אנחנו לא ניתן את ידינו לזה שמשתמטים יקבלו כסף מהמדינה. שכספי המיסים שלנו, יממנו השתמטות". 



בני גנץ. התקווה הבאה של גוש המרכז-שמאל? צילום: תומר נויברג, פלאש 90
בני גנץ. התקווה הבאה של גוש המרכז-שמאל? צילום: תומר נויברג, פלאש 90


"גמרנו לחכות. גמרנו להיות פראיירים שלהם. יש עתיד תצביע נגד חוק הגיוס. נלך לבחירות. אחרי הבחירות ממשלה בראשותי תעביר את חוק הגיוס בלי קומבינות ובלי רמאויות. הגיע הזמן לרפא את הפצע הזה בחברה הישראלית", הוסיף לפיד וציין: "אני לא מתואם עם ליברמן. אם צריך, נציג לישראל ביתנו את הנתונים שיש לנו שיש ניסיון להעביר כסף למפלגות החרדיות תמורת חוק הגיוס".
חבר סיעתו של לפיד, עפר שלח, אמר: "השוויון בנטל הוא עניין לאומי חשוב וכואב, לא עוד סעיף במגוון התרגילים הפוליטיים של ראש הממשלה. נתניהו קיבל מאיתנו הזדמנות להעביר חוק גיוס ראוי, אבל כמו בכל עניין, שיעבד אותו למשחקי ההישרדות שלו, ולכניעה התבוסתנית שלו לפוליטיקאים החרדים. לכן נצביע נגד החוק, ובכנסת הבאה נעמוד בהבטחה שהבטחנו: להעביר את חוק הגיוס של יש עתיד, שיעמוד במבחן בג"ץ ויכניס עוד חרדים לצבא ולמעגל העבודה".

ח"כ דוד ביטן (הליכוד) תקף בערוץ הכנסת את לפיד: "היה ברור שאנחנו בפלונטר בלתי פתיר. כל עוד ליצמן התעקש בנושא חוק הגיוס. לפיד הוא פחדן והיה נגד בגלל שהוא רצה בחירות. ראש הממשלה ראה שהוא בפלונטר שהוא לא יכול לצאת ממנו ולכן הוא ידע שהולכים לבחירות".

אורלי לוי-אבקסיס. תעבור את אחוז החסימה? צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אורלי לוי-אבקסיס. תעבור את אחוז החסימה? צילום: מרים אלסטר, פלאש 90