מאז הזכייה באוסקר לתסריט הטוב ביותר ושאר המועמדויות של הסרט “מכונת הכסף” מ־2015 - המתאר את התפתחות משבר הסאבפריים והממזרים שהתעשרו ממנו – כולם מחכים לסרטו החדש של אדם מקיי, האיש שגם חתום על אחת הקומדיות המצחיקות של העשור הקודם - "והרי החדשות" עם ויל פארל.



כמי שהשתפשף ככותב מערכונים ב”סאטרדיי נייט לייב”, מקיי מומחה לכתיבת סאטירות פוליטיות, אך “סגן הנשיא” – סרט ביוגרפי על חייו של דיק צ’ייני, שאותו מגלם כריסטיאן בייל – מתיימר להיות יותר מזה. הסרט הביוגרפי הסמי־קומי הזה מתבונן בהפיכתו של צ’ייני מביורוקרט בוושינגטון לאחד האנשים המשפיעים ביותר בפוליטיקה העולמית. הסרט סוקר גם את עברו של צ’ייני – את מעורבותו בממשל ניקסון, ג’רלד פורד וג’ורג’ בוש האב ואת ימיו כמנכ”ל תאגיד הליברטון העוסק בקידוחי נפט. לשיאו המקיאווליאני מגיע צ’ייני כמובן בעת כהונתו כסגנו של הנשיא ג'ורג' וו בוש – ויש שיגידו כנשיא-שותף – אז עיצב את מדינתו ולמעשה את כל העולם בדרכים שמשפיעות עלינו עד היום. "לא ידעתי הרבה על דיק צ'ייני, אבל כאשר התחלתי לקרוא עליו, הוא ריתק אותי – מה הניע אותו, מה היו אמונותיו", אמר מקיי בראיון לקידום הסרט.





"המשכתי לקרוא עוד ועוד, ונדהמתי מהשיטה יוצאת הדופן שבאמצעותה צ'ייני צבר כוח ועד כמה הוא עיצב את מקומה הנוכחי של ארצות הברית בעולם. זה היה פרק ענקי בהיסטוריה הפוליטית של ארצות הברית שאני מרגיש שמעולם לא נבחן לגמרי על המסך. זהו חלק חשוב בפאזל של איך הגענו לרגע הזה בזמן שבו קונצנזוס פוליטי מושג על ידי פרסום, מניפולציה ודיסאינפורמציה, ודיק צ'ייני היה האדם שבמרכזו. עבורי באופן אישי, 'סגן הנשיא' הוא סיפור על אנוכיות הכוח ועל איך איבדנו את הקהילה הגדולה יותר שלנו ואת המדינה. אפילו עבור צ'ייני זה נגמר באופן טרגי למדי. אבל היופי בסרט הזה הוא שאפשר לפרשו איך שרוצים".



ביקורות מעורבות


הטריילר, עם להיטם של הקילרז, The Man, ברקע, נראה מצחיק, אך הביקורות היו מעורבות. כסרט שאורכו עובר את השעתיים, רבים חשבו שהוא ארוך ומקושקש מדי, שהוא חסר פוקוס ואמירה ברורה ושבייל נראה כמי שעושה חיקוי א־לה טוביה צפיר יותר מאשר משחק. למרות זאת, סיכוייו של בייל להיות מועמד לאוסקר – ואולי אף לזכות בו – די מובטחים.



בייל בן ה־44, שהיה מועמד לאוסקר על תפקידו ב”מכונת הכסף” של מקיי וזכה באוסקר לשחקן המשנה על סרט האגרוף “פייטר”, ללא ספק יהיה מועמד שוב על תפקידו כדיק צ’ייני, ולו רק בגלל שמדובר בטרנספורמציה החיצונית המרשימה ביותר מאז שגארי אולדמן הפך לווינסטון צ’רצ’יל. בייל, שבעשור הקודם הוריד קרוב ל־20 קילו בשביל תפקידו במותחן הפסיכולוגי “המכונאי”, העלה הפעם קרוב ל־20 קילו וגילח את שיערות ראשו כדי להפוך לצ’ייני. כל שחקן שמשנה את המבטא שלו, מעלה כמה קילוגרמים ומתחפש בצורה כזאת שאי אפשר לזהות אותו בשביל תפקיד, תמיד מרשים את האקדמיה לקולנוע. מקיי, מצדו, היה בטוח מההתחלה שתפקידו של צ’ייני מיועד לבייל. "כתבתי את התסריט הזה כשכריסטיאן בראשי", אמר. "אני לא יודע מי עוד יכול היה לעשות את התפקיד, ואם הוא היה מחליט לא לעשות אותו, כנראה שלא הייתי עושה את הסרט".


דיק צ'ייני. צלם : רויטרס
דיק צ'ייני. צלם : רויטרס


לצדו של בייל משחקים סאם רוקוול בתור ג’ורג’ וו בוש, סטיב קארל בתור מזכיר ההגנה של בוש, דונלד רמספלד, ואיימי אדאמס בתור לין צ’ייני, אשתו. אדאמס, שכבר שיחקה לצדו של בייל ב”חלום אמריקאי" וב"פייטר", זכתה ללא מעט שבחים על משחקה ב”סגן הנשיא”, ואחרי חמש מועמדויות לאוסקר, יש סיכוי שהפעם היא גם תיקח פסלון הביתה. "זה לא היה רק שאני אגלם את לין בטווח גילאים שבין 20 ל־70", הסבירה אדאמס את חששותיה מהתפקיד בראיון לקידום הסרט, "הייתי צריכה גם לייצר אמפתיה לפוקוס החד ולשאפתנות המניעה של הדמות.".