הרפורמה בחינוך המיוחד החלה השנה כפיילוט במחוז צפון בלבד ובהמשך היא תיושם באופן מלא בכלל בתי הספר. בין יתר השינויים שכללה הרפורמה ניתן למנות את ועדות ההשמה שעברו מהרשות המקומית למשרד החינוך והוספת תקציב לבינוי כיתות חינוך מיוחד. מלכתחילה הרפורמה לוותה בביקורות רבות, ארגונים שונים העוסקים בנושא והורים לתלמידי החינוך המיוחד טענו כי לא התייעצו איתם בניסוח הרפורמה וכי היא תביא לפגיעה בתלמידים במקום לסייע להם ולקדם אותם.



כעת, מספר חודשים לאחר שהרפורמה כאמור החלה להיות מיושמת במחוז צפון, עובדי ההוראה מתלוננים על עומס שהיא גורמת. הם טוענים כי יישומה הביא איתה בירוקרטיה רבה הגורמת להם לבירוקרטיה רבה. אחת המורות מסבירה כי "כחלק מהרפורמה מורי החינוך המיוחד והמורים בכיתות הרגילות צריכים להפוך ולהיות פקידים. עלינו למלא באופן מקוון טפסים רבים, 182 שאלות על כל תלמיד לא כולל שאלות פתוחות. לא קיבלנו הדרכה על אופן מילוי הטפסים ומספר הילדים שעלינו להגיש לוועדה בכל שנה הוא גדול". עוד היא אומרת בתסכול כי "אנו צריכים לרדוף אחרי ההורים שיעשו בדיקות שמיעה וראיה, לסרוק מסמכים רבים ולהעלותם למחשב".



"לא נסכים להפוך את עובדי ההוראה לפקידים"


תלונות רבות בנושא הגיעו גם להסתדרות המורים שמאיימת כי אם לא ישונו תנאי העבודה של עובדי ההוראה, הם יאלצו להכריז על סכסוך עבודה וכן הנחתה את המנהלים ועובדי ההוראה לא לבצע מטלות הקשורות לרפורמה. במכתב ששלחה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דויד למפקחת על מחוז צפון ולמנהלת אגף החינוך המיוחד במשרד החינוך, כתבה כי "התבשרתי בימים אלה כי עובדי ההוראה נדרשים על ידכם למלא באופן מקוון לגבי כל תלמיד, טפסים בהם למעלה מ-182 שאלות לא כולל שאלות פתוחות ובנוסף עליהם 'לרדוף' אחר ההורים שיעשו לתלמידים בדיקות נדרשות ומטלות נוספות לרבות בדיקות ראייה ושמיעה".



"מדובר במטלה מנהלית בלתי הגיונית או סבירה ואנו לא נסכים להפוך את עובדי ההוראה לפקידים כאשר כבר כיום הם קורסים תחת הנטל המוטל עליהם. אנו דורשים שמשרד החינוך ימנה גורם אחר שיבצע את מטלות הקשורות בהפעלת הרפורמה, שאם לא כן נאלץ להכריז סכסוך עבודה, על כל המשתמע מכך".



מנגד, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך שלחה מכתב למנהלים ובו הדגישה כי הם מחויבים ליישם את הרפורמה מתוקף יישום חוק החינוך המיוחד: "לא נסכים בשום אופן לפגוע בילדים ובהורים הזכאים לשרותי החינוך המיוחד. כמו כן לא נסכים לשיבוש סדרי עבודת ועדות הזכאות זאת על מנת להבטיח העברת המשאבים הנדרשים לבתי הספר בחינוך הרגיל ולמסגרות החינוך המיוחד על פי החלטות ועדות הזכאות והאיפיון".



יש לציין כי לא רק עובדי ההוראה מתלוננים על אופן יישום הרפורמה וגם הארגונים השונים, אליהם מגיעות תלונות ההורים טוענים כי המערכת לא ערוכה לכך. "הרפורמה יצאה לדרך בלי שנעשתה הכנה נדרשת במערכת. כל המערכת עומדת מבולבלת ולא יודעת איך להתנהל עם זה", אומרים כמה מהארגונים ומוסיפים כי "מי שישלם את המחיר הכבד אלה התלמידים. לא נעשו מספיק הדרכות ולא ברור עד הסוף איך הדברים יראו, הכל מאוד ערטילאי. במקום לחכות עם הרפורמה ולבנות אותה כמו שצריך, העדיפו שהיא כבר תיושם".



אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך הגיבה לדברים: "לצערי הרב, הסתדרות המורים פעם אחר פעם תוקעת מקלות בגלגלים של מערכת החינוך. ובמקום להיות שותפה אמיתית בקידום מערכת החינוך, היא מערימה קשיים מיותרים. משרד החינוך נחוש ליישם את הרפורמה לטובת החברה בישראל ולטובת שילובם של ילדים עם צרכים מיוחדים, למרות הקשיים שמערימה הסתדרות המורים".



מיציגים מארגון עובדי ההוראה בישראל נמסר: "פעם נוספת ארגון והסתדרות המורים מפקירים את עובדי ההוראה בישראל ומאפשרים למעסיק לפגוע בזכויות העובדים ולדרוש עבודות נוספות ללא תגמול. האגודות העותומאניות נרדמו בשמירה וכשלו בכך שאפשרו לתיקון בחוק לעבור  ללא מתן מענה מלא לעובדי  ההוראה אשר אומרים להוציא את הרפורמה לפועל בבתי הספר השונים בישראל."