נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הטיל  הלילה (שישי) וטו על חוק שעבר בקונגרס האמריקאי, אשר ביטל את מצב חירום במדינה, עליו הכריז בחודש שעבר במטרה להעביר תקציבים למימון בניית החומה בגבול ארה"ב - מקסיקו. הקונגרס צפוי כעת לנסות להעביר את ההחלטה מחדש ולעקוף את סמכותו של הנשיא. על פי ההערכות, לא תהיה תמיכה מספקת בקונגרס האמריקאי כדי לעקוף את סמכותו של טראמפ.



מוקדם יותר היום אמר התובע הכללי של ארצות הברית, וויליאם בר, כי "ההכרזה של הנשיא דונלד טראמפ על מצב חירום במדינה לצורך מימון בניית החומה בגבול עם מקסיקו מאושרת על פי החוק". 



אתמול ביטל הסנאט האמריקאי את הכרזתו של טראמפ על מצב חירום בגבול הדרומי עם מקסיקו. קודם לכן  כתב הנשיא בחשבונו בטוויטר כי הוא יטיל וטו על חוק שיביא לסיום מצב החירום הלאומי בגבול ארה"ב, שעליו הכריז, אם הסנאט יאשר כזה. "אני מוכן להטיל וטו, אם יש צורך בכך", כתב טראמפ.



בחודש שעבר הכריז הנשיא האמריקאי על מצב חירום לאומי כדי לעקוף את הקונגרס שמסרב לממן את החומה. על פי טראמפ, בעזרת ההכרזה הוא יוכל לגייס עד לכשמונה מיליארד דולר לפרוייקט.



"אנחנו עומדים לחתום ולהודיע על מצב חירום לאומי, וזה דבר נהדר", אמר טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן. טראמפ הוסיף כי הוא מודע לכך שהשאלה בנוגע לזכותו לעקוף את הקונגרס תיבחן בבתי המשפט, וייתכן שאפילו תגיע לבית המשפט העליון בארצות הברית. 



אחרי הודעת הנשיא, נציגי המפלגה הדמוקרטית בקונגרס ובסנאט תקפו את הנשיא, שלדבריהם פוגע בסמכויות הקונגרס, והודיעו כי בכוונתם להילחם בהחלטה. מנהיגת הרוב בקונגרס, חברת בית הנבחרים הדמוקרטית ננסי פלוסי, ומנהיג המיעוט בסנאט, הסנטור הדמוקרטי צ'אק שומר, הגיבו להכרזה ואמרו כי מדובר בחתירה תחת הפרדת הרשויות החוקתית בארה"ב. "הקונגרס יגן על סמכויותיו החוקתיות בקונגרס, בבתי המשפט וברחובות, בכל אמצעי אפשרי", אמרו פלוסי ושומר בהצהרה משותפת והוסיפו, "הקונגרס לא יכול לאפשר לנשיא לקרוע את חוקת ארצות הברית".



כזכור, בניית החומה הייתה הבטחת בחירות של הנשיא טראמפ, אך המהלך לא התקדם בשנתיים האחרונות. אחרי בחירות האמצע, ובמהלך הדיונים על התקציב, סירב הקונגרס לממן את החומה לאחר שהבית הלבן דרש להקציב לפרוייקט יותר מחמישה מיליארד דולר, דבר שהוביל להשבתה חלקית של הממשל, שנמשכה 35 ימים.