ארצות הברית בדרך למשבר חוקתי נוסף? נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע היום (שישי) כי בכוונתו להכריז על מצב חירום לאומי כדי לממן את החומה בגבול ארצות הברית - מקסיקו וזאת כדי לעקוף את הקונגרס שמסרב לממן אותה. על פי טראמפ, בעזרת ההכרזה הוא יוכל לגייס עד לכשמונה מיליארד דולר לפרוייקט.



"אנחנו עומדים לחתום ולהודיע על מצב חירום לאומי, וזה דבר נהדר", אמר טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן. טראמפ הוסיף כי הוא מודע לכך שהשאלה בנוגע לזכותו לעקוף את הקונגרס תיבחן בבתי המשפט, עד אפילו בית המשפט העליון בארצות הברית. אחרי הודעת הנשיא, נציגי המפלגה הדמוקרטית בקונגרס ובסנאט תקפו את הנשיא, שלדבריהם פוגע בסמכויות הקונגרס, והודיעו כי בכוונתם להילחם בהחלטה. 



מנהיגת הרוב בקונגרס, חברת בית הנבחרים הדמוקרטית ננסי פלוסי, ומנהיג המיעוט בסנאט, הסנטור הדמוקרטי צ'אק שומר, הגיבו להכרזה ואמרו כי מדובר בחתירה תחת הפרדת הרשויות החוקתית בארה"ב. "הקונגרס יגן על סמכויותיו החוקתיות בקונגרס, בבתי המשפט וברחובות, בכל אמצעי אפשרי", אמרו פלוסי ושומר בהצהרה משותפת והוסיפו, "הקונגרס לא יכול לאפשר לנשיא לקרוע את חוקת ארצות הברית".



כזכור, בניית החומה הייתה הבטחת בחירות של הנשיא טראמפ, אך המהלך לא התקדם בשנתיים האחרונות. אחרי בחירות האמצע, ובמהלך הדיונים על התקציב, סירב הקונגרס לממן את החומה לאחר שהבית הלבן דרש להקציב לפרוייקט יותר מחמישה מיליארד דולר, דבר שהוביל להשבתה חלקית של הממשל, שנמשכה 35 ימים. ביום שלישי האחרון הגיעו המפלגות הדמוקרטית והרפובליקנית להסכמה בנוגע לתקציב חדש לארצות הברית, שכולל הקצאה של מעל למיליארד דולר, אך ללא מימון לחומה. הלילה הודיע הנשיא טראמפ כי הוא יחתום על התקציב כדי להימנע מהשבתה נוספת של הממשל, אך יכריז על מצב חירום כדי לממן את החומה תוך שהוא עוקף את הקונגרס.