שבוע לבחירות: מספר ארבע ברשימת "כחול לבן" לכנסת, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, שוחח היום (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, והתייחס לאירועי השעה שעל סדר היום. בין היתר, דיבר אשכנזי על ההקלטות של מועמד הרשימה לראשות הממשלה, בני גנץ, על תחקיר החשבונות הפיקטיביים של הליכוד, על המצב הביטחוני וסיכוייה של "כחול לבן" להרכיב את הממשלה הבאה. 



מדברים על הסדרה בעזה, על נסיעה לפוטין בגלל מפעל טילים בלבנון. להערכתך יש הידרדרות ביטחונית לקראת הבחירות ביום שלישי?

"סנוואר מספר על מגעים להסדרה, אין קבינט וראש הממשלה לא מדבר. אנחנו רק יכולים לנחש שקורה משהו. אני מקווה שפוטין יסייע. צריך לזכור שיש לנו איראנים על הגבול וזה דבר חדש ומדאיג. כל הרעים בצפון התלכדו וזה שינה לרעה את המאזן האסטרטגי".

באשר לגזרה הדרומית מול החמאס ברצועת עזה אמר אשכנזי כי "אחרי צוק איתן לא נוצלה רגל נוספת שהייתה מחזקת את ההרתעה. אין ספק שהמדיניות של הסגר וההכלה לא הובילה לשום מקום ויש לנו מחויבות להחזיר את החטופים, עסקנו בזה בעבר ואנחנו מבינים את המחויבות הגדולה".

לדבריו, אסור לישראל להגיע להסדרה עם חמאס ללא החזרת השבויים הישראלים ברצועה. "אנחנו לא יכולים שלא לעמוד במחויבות שלנו", אמר. "חיילים מוכנים להיהרג כי הם יודעים שמדינת ישראל תעשה הכל להחזיר אותם הביתה. המחויבות שלנו היא בלתי ניתנת לערעור".


 

מה דעתך על כך שלא מכנסים את הקבינט?
"הקבינט הפך לזירת התגוששות וההדלפות משם מזעזעות. עוד לא נרגעתי מההדלפה על מבצע חשאי ואני מבין את החשש של ביבי. זה פשוט אובדן היכולת לומר מה אנשים חושבים וזה עושה נזק לביטחון. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם היה לנו קבינט כזה ב-2007 כשדיברנו על הגרעין הסורי. אנשים לא דיברו גם שנים אחר כך. היחידי שדיבר על כך היה ראש הממשלה נתניהו. אצל בני גנץ לא יקרה מצב בו ניתן להדליף, אנחנו נדע לטפל בזה".
 
תוכנית 'המקור' מאתמול הוקדשה לבני גנץ. היא גילתה לכם משהו חדש?
"אני מכיר את גנץ זמן רב ולא הייתי צריך תוכנית כדי להכיר אותו. היא כן חשפה אותו לעם ישראל - אדם שמתייצב מול המצלמות, לוקח אחריות, שורשי וארץ ישראלי שאפשר לתת בו אמון. אני חושב שהריאיון שלו היה מצוין שם". 

מה דעתך על תחקיר הבוטים של הליכוד?
"אנחנו גם לא מדברים על בוטים אלא על דמויות שצייצו באופן מתואם מסרים של הליכוד. קפטן ג'ורג' לדוגמה, שרה"מ הזמין אותו אתמול למסיבת העיתונאים. הוא צריך להזמין את דני ויעל וולס שהתעוררו בבוקר לאחר שטיל נפל להם על הבית, והם נכנסו לממ"ד בדקה האחרונה. להם הוא היה צריך לקרוא למסיבת העיתונאים כי הם גיבורים".
 
"לא ארד לרמה הזאת. שראש הממשלה יהיה אחראי לבן שלו. הוריי הם ניצולי שואה וזה מזעזע בעיני".

"אם צריך נילחם באופוזיציה". ראשי כחול לבן. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
 
אתה אולי עד אופי הכי מיומן, אתה עומד מוצק מאחורי גנץ גם לאחר כל קמפיין ההכפשה האנונימי והלא אנונימי. זה ראש ממשלה שתישן איתן בשקט בלילה?
"חד וחלק, הוא יהיה ראש ממשלה מצוין. מלבד הרכילות, בני גנץ נכנס לפוליטיקה לפני חמישה חודשים ועומד בראשות מפלגה שהוא איחד וחיבר והיא הגדולה במדינת ישראל. אנשים ויתרו על האגו וזו היצירה שלו. הדברים מדברים בעד עצמם. אנחנו ננפץ את האגדה שביבי הוא בלתי מנוצח או שביבי הוא מר ביטחון. מטח טילים אצלנו לא ייענה במט"ח של דולרים. לגביי הטענה שהוא מר כלכלה, תקראו את דו"ח מבקר המדינה. התבשרנו הבוקר שבבית החולים בעיר שלי מאשפזים אנשים בקפיטריה. אנחנו לא יודעים לפתור את זה?"
 
מה עם כל ההקלטות שחושף ספי עובדיה?
"אפשר לדבר במקום על ההקלטות של ביבי שמהם יצאו כתבי אישום. אני מעדיף את ההקלטות של בני על ההקלטות של ביבי".
גוש הימין רק מתחזק. איך תהיה לכם ממשלה?
"אנחנו רואים את השינוי בשטח. אנחנו מדברים עם מפלגות שמשייכים אותן לימין והשיחות מעודדות. מספיק ששתי מפלגות מהימין לא יעברו את אחוז החסימה והמצב ישתנה. אנחנו נדע להרכיב את הממשלה אם ננצח בבחירות. אתם תופתעו בעשרה לאפריל".
 
אם לא תיבחרו, תשרתו את העם מהאופוזיציה?
"אנחנו בטוחים שננצח, אם צריך נלחם באופוזיציה. אנחנו פה כדי להישאר".