נשיא המדינה ראובן ריבלין החל היום (שני) במרתון התייעצויות עם נציגי סיעות הכנסת ה־21 במשכנו, שבסיומן הוא צפוי להטיל על ראש הממשלה ויו”ר הליכוד, בנימין נתניהו, את תפקיד הרכבת הממשלה. נציגי הליכוד היו ראשונים להגיע היום לבית הנשיא. משלחת הליכוד, בראשות השר יריב לוין, ובה השרה מירי רגב וחברי הכנסת דוד ביטן ודודי אמסלם, המליצה להטיל את התפקיד על נתניהו.

"נשיא לא בוחר ראש ממשלה, אנחנו נתחיל תהליך שנועד לייצג את רצון העם. אני שמח להיפגש אתכם, אתם הסיעה הגדולה ביותר, ואחר כך ניפגש עם שאר סיעות הבית", אמר ריבלין לחברי משלחת הליכוד. "אני מתכוון לזמן את חבר הכנסת עליו אטיל את הרכבת הממשלה כבר ביום רביעי, לאחר פרסום התוצאות".

"אם לא יהיו 61 ברור לחלוטין שהליכוד הסיעה הגדולה ביותר בעלת מספר המצביעים הגדול ביותר ובעלת מספר הממליצים הגבוהים ביותר ולכן המסקנה היא להטיל את התפקיד על נתניהו", אמר לוין. "לכן לפחות לטעמי זה יהיה גם נכון וגם הגיוני ואפילו מתחייב להטיל עליו את תפקיד הרכבת הממשלה".  

כפי שפורסם במעריב ביום שישי, ריבלין קרא להקמת ממשלת אחדות. "שמעתי את המלצתכם", השיב הנשיא. "נשכיל כאשר נשמע את שאר סיעות הבית. העם כולו רוצה לראות אחדות יותר אמיצה גם כאשר יש חילוקי דעות. לכן צריך גם לקחת אתם בסיעת הליכוד שזכתה ברוב הקולות שקבלו כל סיעות הבית וכל אחת בנפרד תפקיד חשוב ביותר לממש את הצורך לבוא ולראות מה מגשר בינינו".

 חברי סיעת כחול לבן בבית הנשיא. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
חברי סיעת כחול לבן בבית הנשיא. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


לאחר הפגישה, השרה רגב אמרה לכתבים כי לנשיא לא מגיעה התנצלות על טענת הליכוד שתכנן להטיל את הרכבת הממשלה על גדעון סער. "לא האשמנו אותו בפוטש. או 61 או המפלגה הגדולה. ותודה לאל שאנחנו המפלגה הגדולה וגם נקבל את 61 הממליצים", אמרה. "כל מי שנבחר להיות חלק מסיעת הליכוד יכבד את ראש המפלגה ואת ראש הממשלה. ואני מציעה שנתעסק במשימה שתוטל על ראש הממשלה נתניהו להרכיב את הממשלה הבאה". ריבלין נשאל על ידי כתבים האם אפשר לומר סופית שלא היה פוטש, והשיב: "זו שאלה לפרשנים".
 

מיד אחריה הגיעה משלחת המפלגה השנייה בגודלה, כחול לבן. חברי המשלחת, בראשות גבי אשכנזי ובהשתתפות אבי ניסנקורן, אורנה ברביבאי, רם בן ברק, צבי האוזר, אורלי פרומן ועומר ינקלביץ, המליצה לנשיא, למרות ההפסד בבחירות, להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על בני גנץ. "היו בחירות שצבטו את הלב. שנים רבות לא ראינו מאבק צמוד כל כך בין שתי מפלגות והעם שהוא הריבון. אנחנו מקיימים את ההתייעצויות כדי לראות על מי אטיל את הרכבת הממשלה", אמר ריבלין לחברי המפלגה.

"הבחירות היו סוערות אבל הריבון אכן אמר את דברו. אני אומר שבאורח לא מפתיע אנחנו נמליץ על יו"ר כחול לבן בני גנץ", אמר אשכנזי. "אנחנו נמשיך לשרת את הציבור שתמך בו כמו כל עם ישראל ובמסגרת הזאת אנחנו ננסה לרפא ולאחות. אנחנו מכבדים את ההזמנה ואמרנו את המלצתנו".

ריבלין שאל את חברי כחול לבן: "אני שואל שאלה, כאשר עומדות בפנינו משימות כל כך חשובות, אתגרים כלכליים, ביטחוניים ואזרחיים, כאשר עומדים בפנינו נושאים רציניים. שאלתי אם יוצא לכם למשל, ללא תנאים מוקדמים, להצטרף לממשלה שלא האיש שאתם ממליצים עליו ירכיב אותה? לטובת המערכת הישראלית כולה על כל שבטיה, והניגודים בתוכה הם לעתים חריפים ביותר, האם אם יוצע לכם ללא תנאי מוקדם אפשרות כזאת האם הייתם שוקלים אותה?".

ראובן ריבלין נפגש עם חברי סיעת הליכוד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ראובן ריבלין נפגש עם חברי סיעת הליכוד. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


אשכנזי השיב לו: "אני חושב שאומר בכנות, זה לא מפתיע אותנו שאתה שואל אותנו. ולאחר מחשבה עמוקה אנחנו חושבים שבנסיבות הפוליטיות הנוכחיות. אנחנו לא נוכל לשרת בממשלה שמישהו אחר מרכיב אותה. מתוקף הנסיבות המציאות הזאת. אני חושב שלא נוכל לשבת בממשלה כזאת. בוודאי כולם ימצאו אותנו שותפים לכל דבר שישרת את כלל הציבור בישראל. אפשר לעשות את זה גם מהמקום בו נהיה בזירה הפרלמנטרית. בנסיבות הפוליטיות שנוצרו הדברים מובנים לא נוכל לשבת בממשלה כזאת".

לאחר מכן הגיעה למשכן הנשיא משלחת של סיעת ש”ס בהשתתפות חברי הכנסת יצחק וקנין, איציק כהן, משולם נהרי, יעקב מרגי, יואב בן צור, מיכאל מלכיאלי והמנכ״ל חיים ביטון. "לאורך מערכת הבחירות אמרנו שאנחנו תומכים בביבי נתניהו לראשות הממשלה ואנחנו אומרים את זה גם עכשיו. אני חושב שהממשלה בראשותו שאני מכהן בה כרגע ממשלה שתפקדה כראוי. הוא ראוי להמשיך ולנהל את מדינת ישראל. לכן אנחנו תומכים בביבי נתניהו", אמר ח"כ וקנין.

ריבלין שאל האם חברי ש"ס מתנים את המלצתם על פי אותם קווי יסוד. וקנין השיב: "הממשלה האחרונה דגלה בסטטוס קוו ברוב הנושאים שהם לפחות במחלוקת. לכן לקחנו את הדברים בצורה הזאת שלא נוכל לתת יד לממשלה אחרת שתקום פה. שתהיה פגיעה בקודשי ישראל. ידענו שבצד השני תהיה לנו בעיה קשה מאוד בעניין השבת וקודשי ישראל. זה הקו שאנחנו ממשיכים. אנחנו מקווים שהוא ימלא את אותם הסכמים ככתבם וכלשונם". 


המלצה זהה נתנו גם חברי הכנסת יעקב ליצמן ומשה גפני, מראשי סיעת יהדות התורה, שהגיעו גם הם למשכן. "התבשרנו לפני שנפגשנו, שעלינו ל-8 מנדטים על חשבון הליכוד. אנחנו ממליצים על בנימין נתניהו, אנחנו עברנו איתו קדנציה טובה וחזקה. אנחנו חושבים שזה נכון לכלל ישראל", אמר סגן השר ליצמן. 

בתגובה לטענת ליצמן, דובר ועדת הבחירות המרכזית מסר הבהרה: "הוועדה איננה מוסרת עדכוני ביניים בדבר תוצאות הבחירות  למי מבין רשימות המועמדים. כמו כן מדגישה הועדה כי החישובים לחלוקת המנדטים  יתבצעו אך ורק  בתום הליך  הבקרה והבדיקות שמבצעת הוועדה".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר לפני הפגישה במשכן הנשיא: "העמדה שלנו ברורה, זה עיקרון. באופן אמיתי אין פערים. אפשר להגיע להבנות גם לגבי החוק שהוא הוביל. אבל אנחנו לא מתכוונים לרצות אותו, עומדים חזק בעמדה שלנו ומי שרוצה להיכנס, יצטרך להתאים את עצמו לפי המשק המסחרי והסגולי שלו. אנחנו לא מתכוונים לרצות את ליברמן, הוא יצטרך להתאים את עצמו אלינו". 
 
נציגי סיעת חד"ש תע"ל בבית הנשיא. צילום: אסתי דזיובוב/TPS
נציגי סיעת חד"ש תע"ל בבית הנשיא. צילום: אסתי דזיובוב/TPS

 
חברי משלחת חד”ש־תע”ל לא המליצו על איש. "אנחנו עברנו תקופת בחירות קשה ביותר. זה לא היה מ-1948 עד עכשיו. הבחירות הללו התאפיינו בהסתה פרועה של ראש הממשלה באופן אישי", אמר היו"ר, ח"כ איימן עודה. "המצלמות בתוך הקלפי היו אמורות להרתיע את הציבור הערבי מלהצביע. ומיעוט לאומי עם מצלמות בפנים אנשים נרתעים מלבוא ולהצביע ואנחנו מצפים לאמירה מאוד ברורה. אנחנו לא ממליצים על אף אחד. רצינו להפיל את ראש הממשלה נתניהו אבל לצערנו זה לא הספיק".

סבב ההתייעצויות יסתיים מחר בשיחות עם נציגי שאר הסיעות בכנסת. בין המפלגות שיגיעו מחר להתייעצויות, שיתנהלו בשקיפות מלאה ויועברו בשידור חי, רשימת העבודה בראשות אבי גבאי. בכוונתם להמליץ ככל הנראה על גנץ. בתום הסבב אמור הנשיא להודיע ביום רביעי על מי החליט להטיל את תפקיד הממשלה. מרגע הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על הח”כ הנבחר יעמדו לרשותו 28 ימים להשלמת משא ומתן קואליציוני ולהרכבת הממשלה הבאה. אם יצטרך הארכה, יכול הנשיא להעניק לו ארכה של עד 14 יום נוספים.
 
יעקב ליצמן. צילום: אסתי דזיובוב/TPS
יעקב ליצמן. צילום: אסתי דזיובוב/TPS

 
נתניהו ערך אתמול מעין ישיבת ניצחון בישיבת הממשלה השבועית ואמר לשרים: “אני מבקש לברך את חברי הממשלה על ארבע שנים מלאות עשייה ורבות הישגים. הישגים רבים מאוד. הדבר בא לידי ביטוי בהחלטה של הציבור לחדש לנו את המנדט כתוצאה מעשייה עצומה בכל התחומים שמיוצגים סביב השולחן הזה - בפעולה מאוד ברורה ומוצלחת של שרי הממשלה. אנחנו נמשיך לעשות זאת גם בממשלה הבאה ובעזרת השם נעשה וגם נצליח”. מי שנמנעו מהמעמד החגיגי היו השרים איילת שקד ונפתלי בנט, שמפלגתם הימין החדש לא עברה את אחוז החסימה. 
 
בתוך כך, תפירת החליפות בליכוד בעיצומה וכל השרים מקווים לשדרוג מעמדם. אחד התיקים המשמעותיים שעל הפרק הוא תיק המשפטים, שמתנדנד בין איחוד מפלגות הימין לליכוד, ואליו לוטשים עיניים נציגיהם בצלאל סמוטריץ' ויריב לוין, בהתאמה. טרם תחילתו הרשמית של המשא ומתן הקואליציוני בליכוד חוששים כי כפי שקרה בקדנציה האחרונה, גם הפעם התיקים הבכירים יחולקו לשותפות הקואליציוניות. 
 
בינתיים כל המערכת הפוליטית ממתינה ליו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, העומד לנחות הערב בישראל לאחר שבילה חופשה בווינה. הערב בשעה 19:30 תקיים המפלגה אירוע הרמת כוסית לכבוד החג ולכבוד הישגה בבחירות. ליברמן דורש לפעול ביד קשה יותר כלפי חמאס ולהכניס רפורמות ביחסי דת ומדינה, בעיקר בכל הנוגע לסוגיות הגיור והנישואים האזרחיים, וכמובן שואף לקדם את אישור חוק הגיוס שעבר בקריאה ראשונה בכנסת היוצאת.


 
השר אריה דרעי אמר בפתח ישיבת הממשלה לאחר הבחירות כי העם בחר “שתקום ממשלה ימנית דתית” ולשאלת “מעריב” כיצד הדבר מתיישב עם רצונו של ליברמן לשינוי הסטטוס קוו השיב “עזוב, בסוף הכל מתכנס. האמינו לי”.

בתוך כך, תנועת הריבונות יצאה בקריאה לראש הממשלה לעמוד בהבטחתו טרם הבחירות "ולתרגם את הצהרות הנאמנות לארץ ישראל ולחזון הריבונות למעשים". ראשי התנועה, יהודית קצובר ונדיה מטר, פרסמו פנייה ישירה לראש הממשלה ובה ציינו כי מאחורי חזון הריבונות עומדים עשרות חברי כנסת ושרים.