ביום שני יחלו ההתייעצויות בין נשיא המדינה לראשי המפלגות סביב השאלה על מי ימליצו לראשות הממשלה. ההתייעצויות ישודרו לראשונה בשידור חי. על פי כל ההערכות, ראש הממשלה נתניהו יקבל את מרב הממליצים מקרב ראשי המפלגות, מה שצפוי להוביל להרכבת ממשלת ימין־חרדים צרה. 
 
עם זאת, גורם בכיר המעורה במשא ומתן הקואליציוני אמר בשיחה עם "מעריב" כי "קיים תרחיש שנבדק, שלפיו לפני שהנשיא יטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה, הוא יזמן אליו את ראש הממשלה ואת יו"ר כחול לבן בני גנץ, ויניח בפניהם את ההצעה להקים ממשלת אחדות". על פי אותו גורם, התמריץ להקמת ממשלה כזאת הוא האתגרים שעומדים בפני ישראל בחודשים הקרובים.




 

לדבריו, "הממשלה הבאה תצטרך להחליט אם להעלות מסים או לקצץ בשירותי המשרדים. בנוסף, ישנה תוכנית טראמפ והאתגרים המדיניים וגם, באופן מיידי, חקיקת חוק הגיוס שהמפלגות החרדיות מתנגדת לו. כל זה צריך לקרב את נתניהו לאפשרות הזאת".

בעבר דיבר הנשיא על חשיבות ממשלת האחדות, אך נראה כי לנתניהו צריך להיות תמריץ נוסף מלבד האתגרים הנ"ל, שהוא קשיים בהרכבת הקואליציה הצרה. נראה כי אם לאחר פרסום התוצאות הסופיות גוש הימין יעמוד על כ־65 מנדטים - ללא אחת ממפלגות הגוש, לא יהיה ניתן להקים ממשלה. בכך, כוח המיקוח עובר מנתניהו למפלגות הקטנות, והוא יעדיף את דרך המלך, שהיא ממשלת אחדות. 

ריבלין מצביע. יפייס בין ראשי המפלגות הגדולות? צילום: אסתי דזיובוב/TPS



 
גם תרחיש כזה לא חף מקשיים, שכן כחול לבן יצטרכו להפר את הבטחת הבחירות שלהם, שלא יישבו עם נתניהו בממשלה. בנוסף, הם עשויים להתבקש על ידי נתניהו לתמוך בהשארת חסינותו הפרלמנטרית, ובכך למנוע את העמדתו לדין. "אם הנשיא יניח את העובדות על השולחן ואת מלוא כובד משקלו, יש סיכוי שההצעה תתקבל, על אף כל הקשיים הפוליטיים והאישיים של שני המועמדים", הוסיף הגורם.
 
משתנה נוסף שיכול להשפיע על ההחלטה במקרה שבו הנשיא יקרא לשניים להקים ממשלת אחדות, הוא רתימה של אביגדור ליברמן ומשה כחלון, שכרגע למפלגותיהם יש 5 מנדטים כל אחת. "זה יכול להגיע לקואליציה של 80 מנדטים, ולא מן הנמנע שגם ש"ס תיכנס לממשלה כזאת. זה כנראה התרחיש ההגיוני ביותר מבחינת מדינת ישראל, השאלה כעת אם הוא יתיישב גם מבחינה פוליטית". 
 
בתוך כך, הזים אתמול ח"כ עודד פורר, מספר 2 בישראל ביתנו, את השמועות על ממשלת אחדות עם כחול לבן. "זה לא על הפרק כרגע", אמר פורר, והוסיף כי אביגדור ליברמן עשוי להתייחס לנושא עם שובו מווינה ביום שני.