אני שמה לב שתמיד לפני חג הפסח רבים צורכים יותר תפוחי אדמה. איזה ערך בריאותי יש להם לעומת פחמימות אחרות?

"לתפוח אדמה יש חסרונות ויתרונות רבים. מצד אחד, יש בו כמות גדולה מאוד של ויטמינים. מנגד, החיסרון העיקרי - בהשוואה לתוספות אחרות - הוא שתפוח האדמה מתעכל מהר ומשביע לזמן קצר יחסית. מעבר לזה, תפוחי אדמה עשירים באשלגן. יש בהם פי עשרה יותר אשלגן לעומת אורז או פסטה. כשתפוחי האדמה עוברים בישול, האשלגן עובר למי הבישול, ואז כששופכים את המים מפסידים את הערך התזונתי שלהם. לכן יש יתרון משמעותי לתפוח אדמה אפוי או לצ'יפס, שבו האשלגן נשמר. לגבי צ'יפס, חשוב לציין שבמסעדות רבות נוטים לחמם את השמן במשך יום שלם והדבר גורם להיווצרות חומרים מזיקים לבריאות. צ'יפס גם ידוע כמשפיע על הקלוריות, ועלול להוסיף לנו לפעמים יותר מ־800 קלוריות למנה. הצ'יפס הקפוא לחימום ביתי חוסך כמות גדולה של שמן בטיגון רגיל, אבל חשוב שנזכור שהרכיבים במוצרים אלה כוללים 5% שמן צמחי מבלי שיכתבו באיזה שמן בדיוק מדובר. מבחינה קלורית, במנה של 20 מקלות צ'יפס יש בממוצע 150 קלוריות, וזה סביר יחסית".

 

מאז שאני זוכר את עצמי, אני שומע בכל מקום שאכילה מרובה של בננות עלולה לגרום לעצירות. כמה בננות את ממליצה לאכול ביום? 
"בננות אינן גורמות לעצירות.מדובר במיתוס. מקור הטעות הוא שבעבר המליצו על בננות במקרים של שלשולים, והיו כאלה שהניחו שאם הן מתאימות בזמן שלשול כנראה שהן גורמות לעצירות. ההמלצה לשלב בננות בתפריט היומי הייתה בעקבות כמות האשלגן הגבוהה בהן, משום שקיים חוסר ממנו בגוף בתקופות שבהן סובלים משלשולים. עלינו לדעת שבבננות יש סיבים תזונתיים מיוחדים שמסדירים את פעילות המעיים ועוזרים גם במצבי עצירות. ההמלצה היא לא לאכול יותר משלוש בננות ליום, אבל אני מציעה שתבדוק איך הבננות משפיעות עליך ותחליט מה הכי נכון לך לעשות". 
 
 
רגע לפני פסח, אני מעוניינת לדעת אם מצה מקמח מלא בריאה יותר מלחם ומקרקרים. 
"מצה מקמח מלא עשויה מקמח ומים בלבד, ללא שמרים, תוספים או חומרים משמרים שנמצאים ברוב הלחמים שאנחנו קונים. במצה מקמח מלא אין שומן והיא ללא מלח וסוכר. גם בהשוואה לקרקרים, חשוב לדעת שמצה מקמח מלא מובילה, ובגדול. אין ספק שהיא עדיפה מבחינה תזונתית. משום שמצה מכילה אחוז מים נמוך יותר ביחס ללחם, היא עלולה לגרום לקשיים בעיכול, ולכן מומלץ לשתות כוס מים נוספת על כל מצה שאנו אוכלים". 

 

אני סובל מסוכרת ומשתדל להקפיד על תזונה נכונה למצבי. לא פעם קראתי כי אורז מלא לא מומלץ לאכילה משום שיש בו חומרים מזיקים. אני חושש להמשיך לשלב אותו בתפריט היומי שלי. מה דעתך? 
"בעבר נשמעו טענות שמסוכן לאכול אורז מלא מאחר שיש בקליפת האורז מתכת רעילה בשם ארסן. ובכן, מדובר במיתוס. נכון שיש ארסן באדמה במקומות שונים בעולם, והוא בהחלט יכול להיספג אל גידולים חקלאיים כאלה ואחרים, אבל אין אפשרות לדעת האם אורז כזה או אחר מכיל ארסן ואיפה הוא גדל. חשוב לציין שארסן עלול להימצא בעיקר בקליפה של האורז המלא ופחות באורז לבן מקולף.

בכל מקרה, הערך התזונתי של האורז המלא גבוה בהרבה, משום שבקליפה של האורז נמצאים רוב הסיבים התזונתיים, הוויטמינים והמינרלים. כשמקלפים את האורז מקליפתו הוא הופך לאורז לבן ואנחנו מפסידים את הערך התזונתי. הסיבים התזונתיים תורמים לשובע ארוך ולהאטה בעיכול, כך שאורז מלא גם משביע לזמן ארוך יותר מאורז לבן. זה עתה פורסם מחקר בו בדקו את ספיגת הסוכר אל הדם אחרי אכילת אורז לבן לעומת אורז מלא. לפי התוצאות, אחרי צריכת אורז מלא קצב ספיגת הסוכר היה נמוך במידה משמעותית לעומת אורז לבן, ואפילו לעומת קמח אורז מלא או קמח חיטה מלא".



לפני כמה שבועות גיליתי שאני סובלת מיתר כולסטרול. מאילו מאכלים עלי להימנע כדי להרגיש טוב יותר ולשפר את המדדים שלי?
"הדרך הכי טובה לשפר את תוצאות הבדיקות שלך ולהרגיש טוב יותר היא להימנע ממאכלים מתועשים ומפחמימות רעות. לתפיסתי, את יכולה להמשיך לאכול ביצים בוודאות. תוכלי להתחיל עם ביצה אחת ליום וחלבון שאין בו כולסטרול כלל, שאפשר לאכול אותו באופן חופשי. אני ממליצה לך לבנות תפריט שמתאים לאורח החיים שלך, להוריד פחמימות רעות, לעבור ללחם מלא ולהעשיר את התפריט בירקות. אני בטוחה שבבדיקה הבאה כבר תראי שינויים במדדים".