בשבוע הקרוב נחגוג את חג הפסח, הידוע גם כ"חג החירות", אך למרות השם הקליל מערכת העיכול שלנו תעבוד בימים אלו הרבה יותר קשה. ארוחות החג העשירות, תחושת החופש שמזמנת לנו יותר רגעי נשנושים ובנוסף לכל המצות שזוכות לרגעי התהילה, מצריכות ממערכת העיכול הרבה יותר מאמץ בפירוק המזון.



אלה שסובלים ממערכת עיכול רגישה יותר, מנטיות דלקתיות, ממצבים כמו בקע, צרבות, נטייה לעצירויות ובעיות ספיגה צריכים לשים לב לתזונה שלהם במיוחד בתקופת החגים, אחרת הם עלולים להעביר את החג בסבל רב. החדשות הטובות הן שלרפואת הצמחים ישנם פתרונות יעילים בהקלה על התסמינים הללו. לרגל החג ביקשנו משרון קוצר, הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב"ברא צמחים", להמליץ לנו על הדרכים שיעזרו לכם לעבור את חג המצות בשלום.



"בעוד שארוחות גדולות מאפיינות את רוב חגי ישראל, חג הפסח הופך למאתגר במיוחד בשל תוספת הפחמימה היבשה - המצה. מערכת העיכול שלנו היא "מערכת רטובה" המכילה מיצי עיכול, חומצות, נוזלים שונים ומיצי מרה. כשאנחנו אוכלים מצות הן סופחות נוזלים ממערכת העיכול, וכמות גדולה שלהן נוטה ליצור יובש במערכת.



כשהמערכת יבשה היא מתקשה לתפקד ביעילות, מה שעלול לגרום לגזים, לבטן נפוחה ולכאבי בטן. אצל חלק זה ייגמר בעצירות, בתחושת כובד ונפיחות ביטנית לא נעימה, אך אצל אנשים בעלי רגישויות במערכת העיכול המצב עלול להידרדר עד כדי צורך באשפוז", אמר קוצר.



"הטיפול הטבעי שיכול לסייע לבעלי הבטן הרגישה בתקופת החג הוא כל אותם צמחי מרפא שתפקידם לתמוך בפעילות הכבד ולהגביר את ההפרשות של מיצי העיכול ומלחי המרה ובכך להמריץ בעדינות את מערכת העיכול ואת תנועתה. להלן מספר טיפים שימושיים שיעזרו לכם להימנע מסבל ואי נוחות:



שתו חליטה: חליטות על בסיס צמחי מרפא יכולות לסייע בפעולת פירוק ועיכול המזון, לספוח גזים ולהקל על צרבות. מומלץ לשלב בחליטה צמחים מרירים כמו 'לענת שיבא' (המצוי בכל גינה) ועדיף לשתות אותם בין רבע שעה לעשרים דקות לפני הארוחה. הצמחים המרירים מגבירים את תנועתיות המעיים ואת הפרשת מיצי העיכול ובעצם מכינים את המערכת לקראת העומס הצפוי. לעומת זאת, חליטות צמחים כמו אניס, שומר, מנטה וקמומיל מומלץ לצרוך אחרי הארוחות. הן מכילות שמנים נדיפים נוגדי עווית וסופחי גזים ומסייעות בהקלה על תחושת הכובד לאחר ארוחות".



פירות הודים קדומים: "טריפאלה" היא פורמולה צמחית קדומה הלקוחה מהרפואה ההודית המסורתית, נמצאת בשימוש מזה אלפי שנים ואף הוזכרה על ידי הרמב"ם. הפורמולה מבוססת על שלושה פירות הודיים, האמלאקי, ההאריטקי והביבהיטקי, הנודעים ברפואה ההודית המסורתית ומשמשים למצבים המוגדרים ברפואה זו כ"חולשה עיכולית".



נוסחה קדומה זו יעילה לאותן תופעות ואי נעימויות שנפוצות בחג מרובה ארוחות כדוגמת פסח. היא מסייעת להגברת הפרשת מיצי עיכול ומלחי מרה והיא משפרת את תנועתיות מערכת העיכול וכן מסייעת בפירוק המזון, מונעת הצטברות של גזים ומסדירה את היציאות. מומלץ לצרוך את הטריפאלה לפני הארוחה כדי להכין את מערכת העיכול, או לאחר הארוחה למי שנוטה לסבול מגזים ונפיחות.



הסוד הוא לא להגזים:
מי שסובל מבטן רגישה יותר צריך להקפיד במיוחד על התזונה שלו בימי החג. באופן כללי עדיף לאכול הרבה ארוחות קטנות במהלך היום מאשר ארוחה אחת גדולה ומכבידה. באשר למצות, עדיף לצרוך מצות שעשויות מקמחים כמו כוסמין, קמח תפוחי אדמה או קמחים מלאים, אך יש להביא בחשבון שגם אלו סופחות נוזלים ועלולות לייבש את מערכת העיכול.



הרטיבו את המצה: מנהג מקובל שיכול גם הוא לסייע במניעת יובש מוגבר במערכת העיכול הוא הרטבת המצה. פעולה זו תגרום לכך שהיא תספח פחות נוזלים, מה שיקל על העיכול. מומלץ בכל מקרה לשתות יותר מים מהרגיל, כ-20 דקות לאחר הארוחה, כדי למנוע את היובש. כדי לסייע למערכת העיכול להתמודד עם המצות כדאי לשלב גם תזונה עשירה בירקות ופירות, שכן אלו מסייעים בהאצת הפעולה העיכולית ומכניסים עוד נוזלים למערכת.



עבור אלו שסובלים מרגישויות במערכת העיכול העצה הטובה ביותר בחג היא פשוט להימנע מ"לחם העוני" ככל שאפשר, לא להפוך אותו למזון יומיומי במהלך החג אלא לשמור לו את תפקידו המסורתי בלבד. חג שמח!