סדרת הפיגועים הקטלניים בסרי לנקה, שגבתה את חייהם של לפחות 290 בני אדם ו-500 פצועים, הצליחה לעורר את הדיון לגבי השביריריות של האזור, שיכול בקלות להיכנס למלחמת דת, למרות שהפעם מדובר בארגון מקומי שביצע את הפיגועים. למרות זאת, אין ספק שההשראה לארגון הגיעה מ'רוח דאעש', אשר קוראת לפגוע בנוצרים ובכל מי שלא נאמן אדוק לאסלאם.
עוזי רבי, מומחה למזרח התיכון ואפריקה, ומרצה בארץ ובעולם בנושאים הקשורים לגאו-פוליטיקה אזורית, התייחס ב-103FM להמשך הדרך באזור והאפשרות כי הג'יהאדיסטים סימנו את האזור כפוטנציאלי ביותר כעת.
 

"כשאתה בוחן את ההיסטוריה של סרי לנקה אתה רואה בסופו של דבר את שאריות האימפריאליזם הבריטי. מיעוט שהמקור שלו בהודו הפך להיות מטופח בסרי לנקה על ידי הבריטים, וכשהבריטים עזבו נהיה עימות אתני מאוד חריף שנמשך עד 2009. כיום המדינה עדיין מלקקת את הפצעים. מה שקרה אתמול, ב-2019, זה משהו אחר. אנחנו יודעים שבמשך תקופה ארוכה מחפשים פליטים שנפוצו לכל עבר, וכעת מצביעים על אינדיקציות ראשוניות ושמות של ערביים מוסלמיים לחלוטין. כשאני בוחן את הדברים באופן כולל אני מזהה תביעות אצבע של משהו הרבה יותר רחב".


למה דווקא סרי לנקה?
"נניח שמדובר בג'יהאדיסטים שצריכים למצוא את המקום הבא לבצע פיגוע. הם ינסו להגיע מקומות בהם יש דו קיום ולהכות בין החיים המשותפים. אם ממילא יש שם בעירה - טוב להם להדליק אותה. אלו אנשים שרוצים להוכיח שכוחם עוד במותניהם. לכן הם עושים עקירה לפיליפינים, למלזיה ולמושבות האוקיינוס ההודי. זו מגמה שאפשר להצביע עליה בשנים האחרונות ואין ספק שזה אחד היעדים".

יכול שזה יגיע למזרח הרחוק?
"זה כבר שם. יצא לי להיפגש בשנים האחרונות עם כל מיני נציגים של מדינות מהאזור. באזורים הללו יש אסלאם רדום וכל שצריך הוא לעורר אותו. סרי לנקה זה קטן, תחשבו על אינדונזיה, מלזיה, הפיליפינים. אם שם יצליחו לעורר את מלחמת הדתות והתרבויות תארו לכם לאיזה עולם נלך. זה בעיני הניצחון הגדול של דאעש".