שמחת חג הפסחא בסרי לנקה הפכה ליום של טרור כאשר 290 בני אדם, בהם עשרות אזרחים זרים, נהרגו אתמול בשורה של פיגועי התאבדות בכנסיות ובבתי מלון בבירה קולומבו ובערים נוספות. עד כה לא קיבל שום ארגון אחריות למתקפה הקשה, והחשד הוא שמדובר בקיצונים אסלאמיים. בתוך כך, משטרת סרי לנקה מצאה 87 מטעני נפץ בתחנת האוטובוס המרכזית של הבירה קולומבו, כך מסר דובר המשטרה. עד ראיה מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אירע פיצוץ בעת ניטרול אחד מהם סמוך לאחת הכנסיות שנפגעו אתמול. "הרכב המסחרי התפוצץ כשיחידת החבלה ניסתה לנטרל את הפצצה", אמר.
התפוצצות הרכב המסחרי בקולומבו

דובר הקבינט הודיע כי מאחורי המתקפה עומדת "רשת טרור בינלאומית". שר ההגנה רוואן וויג'וודרנה הכריז כי מבצעי הפיגועים זוהו ועד כה נעצרו 24 חשודים.

על פי ה"אינידאן אקספרס", הודו העבירה בחודש שעבר לממשלת סרי לנקה מידע, לפיו מתקפת טרור צפויה להתרחש במדינה בעתיד הקרוב. שני גורמים, הודי וסרי לנקי, הודו בכך. על פי הדיווח, נראה שעל בסיס המידע הזה, פרסם מפקד המשטרה בסרי לנקה אזהרה כלל ארצית על פיגועים בוועדה ההודית עליונה וכנסיות במדינה. האזהרה כללה את ארגון  National Towheeth Jamaath, שמטיף לאסלאם פוריטני.

האזהרה של מפקד המשטרה פורסמה ב-11 באפריל, אולם יום לאחר מכן יצאו המערכות הציבוריות לחופש לכבוד השנה החדשה, יום שישי הטוב וחג הפסחא.

צילום: רויטרס


צילום: רויטרס



צילום: רויטרס


עם זאת, על פי הטלגרף הבריטי, מידע מודיעיני על מתקפת טרור אפשרית לא הועבר לקולומבו. ראש הממשלה, ראניל וויקרמסינגה, הודה כי המידע "היה שם", והוסיף כי "אנחנו צריכים לבחון מדוע האמצעים הנחוצים לא ננקטו".

בתוך כך, מחלקת המדינה של ארצות הברית הוציאה אזהרת מסע מתוקנת לסרי לנקה, בה קבעה כי ארגוני טרור ממשיכים לתכנן מתקפות אפשריות בסרי לנקה על פי ההודעה, "מחבלים עלולים לתקוף בהתרעה קצרה או בלי התרעה כלל". עוד נמסר כי מטרות אפשריות כוללות אתרי תיירות, מסופי תחבורה, קניונים, בתי מלון, מקומות תפילה, נמלי תעופה ומקומות ציבוריים נוספים. 
 
המתקפה החלה סמוך לשעה רבע לתשע בבוקר (שעון מקומי), אז התקבלו דיווחים ראשונים על פיצוצים בשלוש כנסיות גדולות - מקדש סנט אנתוני בקולומבו, כנסיית סנט סבסטיאן בנגומבו וכנסיית ציון בעיר בטיקלואה - במהלך תפילות הבוקר של חג הפסחא. במקביל היו פיצוצים בשלושה מלונות יוקרה בעיר הבירה - שנגרי־לה, סינמון והקינגסברי. שעות אחדות לאחר מכן התרחשו עוד שני פיצוצים, ליד מלונית שנמצאת סמוך לגן החיות דהיוולה שבדרום קולומבו ובאזור מגורים במרכז העיר.
 לפי הרשויות, לפחות 290 בני אדם נהרגו ויותר מ־450 נוספים נפצעו בסדרת הפיגועים, בהם גם שלושה שוטרים שנהרגו בפיצוץ האחרון שהתרחש במהלך מרדף אחר חשודים. בין ההרוגים נמצאים לפחות 27 אזרחים זרים, כאשר עד כה התקבל אישור על חמישה אזרחים בריטים ועל אזרחים מסין, פורטוגל, טורקיה, ארה”ב והולנד.
 

מראות קשים של דם והרס היו בכל זירות הפיגועים בעיר הבירה וסביבתה, ובמקדש סנט אנתוני יצא עשן שחור מבעד לדלתות. “זה היה נהר של דם”, אמר נ.א. סומנפלה, שעובד בחנות סמוכה לכנסייה. “האפר נפל כמו שלג. ראיתי גפיים וראשים, היו שם גם ילדים”. הרשה דה סילבה, השר לרפורמות כלכליות, סיפר על “חלקי גופות בכל מקום” אחרי שביקר במלון שנגרי־לה ובמקדש סנט אנתוני.
 אחד המחבלים המתאבדים התארח במלון סינמון מאז יום שבת בערב, ואתמול בבוקר הוא התפוצץ בעת שעמד בתור במסעדה, שם היו עשרות אורחים בארוחת הבוקר. “היה כאוס מוחלט”, אמר אחד המנהלים במלון לסוכנות הידיעות הצרפתית. “המחבל הגיע לראש התור וביצע את הפיצוץ. אחד המנהלים שלנו, שקיבל את פני האורחים, היה בין הראשונים שנהרגו”.
 הטרור אינו זר לסרי לנקה, שידעה קרוב ל־30 שנה של פיגועים קשים, כולל פיגועי התאבדות, של המחתרת הטמילית שנלחמה למען מדינה עצמאית. עם זאת, בעשור האחרון, מאז שהצבא הצליח לדכא את ארגון הטרור, שרר שקט במדינה מבחינה ביטחונית. “עברו עשר שנים מאז שראינו אימה כזו”, אמר המסירי פרננדו ממשרד ההגנה.
 
לאחר הפיגועים אתמול, הורתה הממשלה על עוצר לילי מלא וסגרה את הרשתות החברתיות ואת אפליקציות המסרונים המיידיים. “הוריתי לנקוט פעולה נחושה נגד האנשים שאחראים למזימה הזו”, אמר הנשיא מייטריפלה סיריסנה. עד כה לא קיבל אף ארגון את האחריות למתקפת הטרור, כאשר החשודים העיקריים הם דאע”ש ואל־קאעידה. אתמול נחשף מזכר של מפקד המשטרה, פוג’וט ג’יאסונדרה, שדיווח ב־11 באפריל כי שירות ביון זר העביר התרעה שארגון נשיונל תאווחיד ג’מאעת (NTJ), שבשנה שעברה היה אחראי לפגיעה בפסלים בודהיסטיים באי, מתכנן “לבצע פיגועי התאבדות נגד כנסיות בולטות ונגד הנציב העליון של הודו בקולומבו”.