האם קיים קשר בין דכאון לשימוש בפייסבוק? ד"ר יצחק אלפסי, מרצה בחוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית הדסה, התייחס הבוקר (שלישי) לנושא בתכניתה של אילה חסון ב-103FM, ושיתף בממצאים ממחקר שערך, אשר עוסק בסוגיה זו.



"המחקר שערכתי בא לבחון את ההשפעות של ההשוואה החברתית שאנחנו מבצעים דרך רשת הפייסבוק", הסביר אלפסי בפתח דבריו. "השוואה חברתית היא תכונה אנושית שאנחנו מבצעים באופן טבעי. אנחנו מגבשים את הערך העצמי שלנו על סמך איזושהי נקודת השוואה. מאז שנכנסו הרשתות החברתיות הן שינו את נקודת ההשוואה שלנו. עד אז היינו פוגשים אנשים ברחוב ומדברים, וכך היית מזהה אם יש לאנשים ימים טובים יותר או פחות, הצלחות וכישלונות ויכולת כאדם לשים את הדברים שאתה חווה באיזושהי פרספקטיבה".

לדבריו, "מאז שאנחנו חווים את המציאות דרך הפילטר של הרשתות החברתיות אנחנו נחשפים רק לצד אחד של המציאות. כולם מבלים ונהנים במסיבות ובחופשות מדהימות, לכולם יש זוגיות נפלאה, ילדים מקסימים והכל נראה מושלם. רק אצלנו החיים שגרתיים, אנחנו עובדים כל היום, חווים קשיים, מתחתנים ומתגרשים".
 
אינסטגרם. "לכולם יש זוגיות נפלאה". צילום: Getti Images
אינסטגרם. "לכולם יש זוגיות נפלאה". צילום: Getti Images


וזה גורם לאנשים לדכדוך?

"המטרה של המחקר הייתה לבחון את ההשפעות הפסיכולוגיות של הדבר הזה. חילקנו את הנבדקים לשתי קבוצות. מקבוצה אחת ביקשנו לגלוש בפייסבוק למשך 15 דקות, מהקבוצה השנייה, קבוצת הביקורת, ביקשנו לגלוש בדף אקראי של נשיונל ג'אוגרפיק. במחקר אפשר היה לראות בצורה מובהקת שאלו שגלשו בפיד של עצמם הראו רמות נמוכות יותר של ערך עצמי ורמות גבוהות יותר של תסמיני דיכאון. המחקר נמשך כמה חודשים לגילאי 18-35, האוכלוסייה המשתמשת בפייסבוק בשיעורים הגבוהים ביותר, שנחשפת מדי יום לתכנים הקשורים לבילויים וחגיגות".

בהתייחס לשימוש באינסטגרם, הוסיף החוקר כי "זו תופעה נוספת שקיימת שהתחלנו לדבר עליה במחקר, והיא נקראת הקצנה קבוצתית. כשאנחנו נמצאים ברשתות החברתיות אנחנו מתחבאים מאחורי המקלדת. כשאתה עומד מול בן אדם ומסתכל לו בעיניים זה משפיע על האופן בו אתה אומר דברים. גם אם אתה רוצה להטיח עלבון כלפי מישהו, יש משהו במבט שמרכך את זה. כשאתה יושב מאחורי המקלדת ומסך הטלפון הרבה יותר קל לך לומר דברים הרבה יותר קיצוניים. דבר נוסף שמתרחש נקרא הקצנה קבוצתית. עברנו לאחרונה מערכת בחירות מאוד סוערת, כאשר אנחנו נקלעים לוויכוח פוליטי, ומכיוון שרוב חברנו בפייסבוק הם אלו שחושבים כמונו, זה מאוד מקצין את הדעות שלנו".
 
אז מה המסקנה שלך? מה הכי בריא?
"בטכנולוגיה יש הרבה דברים טובים. היא מאפשרת לנו חיים נוחים יותר, אנחנו חיים יותר זמן אך צריך להיות ערים ומודעים להשפעות השליליות שלה. יש לה השלכות על הבריאות הנפשית שלנו. אין תחליף לחיים עצמם".