יוזמה מיוחדת של מרצים קמה במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ במטרה ליישם תוכנית לפיה המוסדות יקדישו שלושה ימים ללימודי דמוקרטיה השבוע. מוביל היוזמה, ד"ר אייל חוברס מהחוג למדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב, התארח היום (ראשון) בתוכניתם של ענת דוידוב ויינון מגל ב-103FM וסיפר על הסיבות שהובילו לאותו לפעול: "אנחנו נמצאים באמצע שינוי אופי המשטר במדינה".



"אנחנו מתכוונים בשבוע הקרוב לפנות חלק מהזמן בשיעורים שלנו כדי לדבר על הדמוקרטיה ולדון בסוגיות שעומדות על הפרק בהקשרים רחבים יותר של המילה. כל מרצה יעשה זאת על פי התחום ההבנה שלו. מה שמאחד אותנו הוא התחושה שאנחנו נמצאים לקראת שינוי משטרי. עומדים לחול כאן שינויים  באופי המשטר והאזרחות בישראל. אני חושב שאופי המשטר משתנה ובמקום שלוש רשויות מאוזנות אנחנו עוברים לשיטה בה הרשות המחוקקת תנטרל את השפעת הרשות השופטת".



אתה נגד פסקת ההתגברות?


"בישראל חל שינוי עמוק. בעבר הכוח נחלק בין שלוש הרשויות".



אבל הכל על פי חוק. הפרלמנט שנבחר על ידי הציבור מקיים את האג'נדה שלו כפי שהבטיח.


"דמוקרטיה היא לא רק שלטון הרוב אלא כוללת בתוכה גם חסמים על היכולת של הרוב להפעיל את הכוח שלו. זה מוטעה לדבר רק על מה שהכנסת עושה. הכנסת בישראל כפופה לרשות המבצעת, כשיוזמות החקיקה מגיעות מתוך הממשלה".



זה לא דבר חדש.


"זה כן חדש. תסתכלו על דוחות הכנסת וכיצד יוזמות החקיקה השתנו כולל הכוח העולה של הצעות החוק הפרטיות".




הנושא מפריע לך כי מדובר בחקיקה פרסונלית או כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מוביל אותה?

"זה הרבה מעבר לנתניהו. מדובר בשינוי פילוסופי של המשטר. במקום שהמשטר ישרת את הציבור, תוך רוח שוויונית, אנחנו עוברים למשטר שיש בו כללי משחק חדשים".

זה רק מאשש את העובדה שהאקדמיה היא עוד סוג של מחוז אליטיסטי ופוליטי. שההמון מרגיש שאין דמוקרטיה אמיתית בישראל אלא אליטה ששולטת כאן דרך בתי המשפט.

"לדמוקרטיה בישראל יש שותפים מימין ומשמאל. כעת הדמוקרטיה משתנה לנגד עינינו ולא מדובר רק בפרויקט של השמאל".

אפילו להפגנה לא הגיעו מי שמזוהים עם הימין.
"גם אנשי הציונות הדתית תומכים ברעיונות הדמוקרטים".

אתה איש שמאל?
"העמדות האישיות שלי לא רלוונטיות. לנו כמוסדות להשכלה גבוהה יש מחויבות לדון באינטרס הציבורי ובאמונות הבסיס של החברה הישראלית".