מהנדסים מרפאל מקיימים זה עשור מפעל התנדבות לקידום החינוך המדעי־טכנולוגי ולרווחת אנשים בעלי מוגבלויות. בשבוע שעבר זכתה קבוצת תלמידים מאשכול פיס קריית ים, יחד עם אנשי רפאל שליוו אותם, בפרס מצוינות מיוחד מטעם משרד החינוך על פיתוח מדעי הנדסי להקלת הנגישות ברכבת ישראל.
 
"גם אני יכול לבנות מוצר" היא תוכנית של משרד החינוך המשלבת מדע וטכנולוגיה, ובה מפתחים התלמידים מוצרים לאדם עם מוגבלות. במהלך שנת לימודים שלמה עוברים התלמידים תהליך הכולל פגישה והיכרות בלתי אמצעית עם בעלי מוגבלות, שחושפים בפניהם אתגרים שהם מתמודדים עמם בעקבות מוגבלותם ואז הקבוצה בוחרת באתגר ומפתחת פתרון או מוצר לבעיה שהועלתה. מיזם זה הפגיש בין התלמידים לבין מלוויהם במסגרת תוכנית מקבילה שרפאל עצמה מובילה בעשור האחרון ובצמוד לתוכנית של משרד החינוך ומכונה בחברה מרל"מ.
 
קבוצות התלמידים מקריית ים החליטו להתמקד בבעיית הנגישות ברכבת ישראל ולנסות לתת מענה לסוגיה. לשם כך, הם יצרו שיתוף פעולה הדוק עם עמותת נגישות ישראל, עמותת כיוונים, שפועלת להקניית מיומנויות ניהול עצמי משולב בקהילה בקרב צעירים עם מוגבלויות, ומכינת כנפיים, המאפשרת תוכניות שירות עבור צעירים עם מוגבלויות. 

התלמידים עברו תהליך ארוך של אפיון הבעיה. טקס הענקת הפרס, צילום: באדיבות רפאל
התלמידים עברו תהליך ארוך של אפיון הבעיה. טקס הענקת הפרס, צילום: באדיבות רפאל

 

התלמידים עברו תהליך ארוך של פגישות, אפיון הבעיה, הרצאות וסדנאות. הם הבינו כי הנגישות הקיימת לרכבת היא באמצעות מעין כלוב, אשר מעמיד את האדם המסתייע בו בבעיה - הוא גורם לאי־נעימות ולתחושת שונות אל מול האחר. לאחר ביקור במוסך רכבת ישראל ובחינת בעיות נוספות שעמן מתמודדים בעלי מוגבלויות בעת נסיעה ברכבת, הם החלו לבנות אבטיפוס של רמפה הידראולית המתאימה את עצמה להפרש הגובה בין שפת הרציף לשפת הקרון. הפתרונות שמצאו התלמידים יסייעו להנגשת העלייה לרכבת, והמוצר שפיתחו עשוי להפוך לחלופה ל"כלוב". הגשרים שבנו התלמידים יאפשרו עלייה מהירה לרכבת, קיצור זמן העלייה, צמצום אי־הנעימות של האדם עם המוגבלות ועוד. 
 
"ללא השתתפותם של מתנדבי רפאל איתנו, לא הייתה לנו הזכות להוביל נבחרת של כ־70 תלמידים בשנה, מדי שנה, לפתח בהם מודעות כה גבוהה לנושא האנשים עם המוגבלויות ולנושא הנגישות וחשיבות הנגשה ולהמציא בממוצע 18 מוצרים לרווחתם מדי שנה", אומרים מורי התלמידים מאשכול הפיס בקריית ים. 
 
בטקס שנערך בשבוע שעבר באוניברסיטה העברית בירושלים, זכו תלמידי קריית ים במקום הראשון בהצטיינות יתרה על תוצרים שבמידה שיאומצו על ידי רכבת ישראל יהפכו לבשורה לבעלי מוגבלויות בכל הקשור לנגישות ברכבת.