לאחר עיכוב של יותר משבועיים צפוי היום בית הדין של הליכוד לפרסם את החלטותיו בעניין שורה של עתירות המבקשות לפסול את השריונים לנציגי כולנו ברשימת הליכוד ולהכריז על פריימריז לראשות המפלגה. הדיון בעתירות התקיים לפני הרכב של חמישה שופטים בראשות עו"ד מיכאל קליינר. כפי שכבר פורסם ב"מעריב", מסתמן כי העתירה נגד השריונים למשה כחלון ולנציגי כולנו ברשימת הליכוד תידחה ברוב קולות השופטים. העותרים, ובהם ח"כ מיכל שיר וח"כ אריאל קלנר, טוענים שההחלטה על השריון התקבלה על ידי מזכירות הליכוד בחוסר סמכות.
 
עמדת הרוב, כפי שהיא מופיעה בטיוטה שכתב עו"ד קליינר, סברה כי בדיעבד יש להכשיר את ההסכם עם כולנו אף שהוא מנוגד לחוקת הליכוד. קליינר קבע כי אומנם ראש הממשלה בנימין נתניהו היה מחויב להביא את ההסכם לאישור מרכז המפלגה, שהיא המוסמכת לאשר הסכם זה, אך בדיעבד יש להכשיר את ההסכם לאור המציאות הפוליטית המורכבת והתנהלות יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.
 
לפי הטיוטה, לנוכח התנהלות ליברמן, היה חייב נתניהו לוודא כי כחלון יצביע בעד פיזור הכנסת ולכן הבטיח לו כי ישריין עבור מפלגתו ארבעה מקומות ריאליים ברשימה המאוחדת. ומכיוון שכחלון כבר קיים את חלקו בהסכם והצביע בעד פיזור הכנסת, אזי, לטענת קליינר, אין להורות על ביטולו. מנגד, עמדת המיעוט סבורה כי אין תוקף להסכם עם כולנו, שכלל לא הועלה על הכתב וכמובן גם לא פורסם. עוד נטען כי למזכירות הליכוד אין סמכות לאשרו - אלא רק לחברי מרכז הליכוד.

נראה שהשריון שלו מובטח. משה כחלון, צילום: פלאש 90
נראה שהשריון שלו מובטח. משה כחלון, צילום: פלאש 90

 

שיר וקלנר הציעו - לחלופין, ובמקרה של פשרה - שרק השריונים של השרים משה כחלון ואלי כהן יישארו בתוקף, ושיבוטלו השריונים של השרה יפעת שאשא־ביטון וח״כ רועי פולקמן. אם תדחה העתירה, חברי הכנסת העותרים צפויים לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי.
 
עוד מונחת בפני בית הדין של הליכוד עתירה של חבר הליכוד אורי פרץ, שהוגשה באמצעות עו"ד ריטה פרייס, המבקשת לחייב את ראש הממשלה, בהיותו יו"ר הליכוד, להורות על קיום פריימריז לראשות התנועה ולדחות את החלטת מזכירות הליכוד להקפיא את הרשימה לכנסת. פרץ אמר כי אם העתירה תידחה, הוא יבקש לקיים דיון מיוחד לפני הרכב של שבעה שופטים בבית הדין של הליכוד, ואם יהיה צורך – גם הוא יעתור לבית המשפט המחוזי.
 
בעתירה אחרת המונחת לפני בית הדין דורש פנחס עידן לשבצו במקום ה־19 ברשימת הליכוד לכנסת ה־22, מקום שאליו נבחר כנציג מחוז השפלה ברשימה לכנסת ה־21. עידן התפטר מהרשימה על פי דרישת ועדת הבחירות המרכזית, וכעת הוא דורש להציבו שנית במקום שאליו נבחר. מנגד דורש יעקב בן סעדון, שהגיע למקום השני במחוז השפלה, להציב אותו ברשימה משום שלטענתו עידן התפטר ואין הוא יכול לחזור בו.