חמש שנים למלחמה האחרונה ברצועת עזה, מבצע צוק איתן, ונתוני הטראומה הלאומית של קהילה שלמה בעוטף עזה ובקרב משוחררי צה"ל בוגרי המבצע נחשפים. עמותת נט"ל, המטפלת בנפגעי פוסט טראומה על רקע לאומי וטרור, חושפת כי מאז "צוק איתן" חלה עלייה של 55 אחוז בצריכת שירותי העמותה, בהם קו הסיוע, היחידה הקלינית והיחידה הקהילתית.



בין הנפגעים נמצאים אנשים שנפגעו בזמן שהיו חיילים, הורים שכולים והורים לילדים המתמודדים עם טראומה לאור הלחימה בדרום. 40 אחוז מהפניות הן של חיילים משוחררים ממבצע "צוק איתן", והיתר הורים צעירים לילדים קטנים, אשר גדלו לתוך המציאות בדרום והפכו בעצמם להורים. 


מאז "צוק איתן", ובפרט במהלך הידרדרות היציבות בגבול רצועת עזה במהלך השנה האחרונה וסבבי הירי המאסיבי אל ישובי הדרום ועוטף עזה, חלה עלייה דרמטית במספר הפניות המגיעות לנט"ל מאזרחים תושבי קו העימות, המבקשים סיוע ותמיכה עבורם או עבור ילדיהם. בנט"ל מדווחים כי מגמת העלייה חלה באופן הדרגתי בחמש השנים האחרונות, ובשנת 2018 נרשם שיא חדש, כאשר אחוז הפניות בקרב לוחמים משוחררים ואזרחים כמעט השתווה. 


אורלי גל, מנכ"לית עמותת נט"ל. צילום: באדיבות נט"ל

 
"סבב הלחימה בחודש מאי האחרון הוביל לאלפי פניות חדשות המטופלות גם בימים אלו בעמותה, ביניהם גם של חיילים משוחררים שהבינו כי הם חלק ממעגל הפוסט טראומה", מספרת אורלי גל, מנכ"לית נט"ל. "בחודש מאי התקבלו למעלה מ-2000 פניות חדשות לקו הסיוע של העמותה אשר אויש בעשרות מתנדבים לאורך שעות היממה. חלק מהפונים מטופלים על ידי מתנדבי הקו, וחלקם הועברו לקבלת  מענה גם ביחידה הקלינית שלנו".

"אנחנו נחשפים מאז המבצע לאלפי אנשים המתמודדים עם פוסט טראומה", אמרה. "לכולם נראה כי המלחמה ההיא הסתיימה, אך לתושבים וללוחמים המלחמה היא יומיומית, מלחמה על השפיות ועל השגרה במציאות בלתי אפשרית". 
קו הסיוע והצ'ט של נט"ל עומדים לרשות הציבור החל מ 7:00 עד 24:00 בכל יום בטלפון 1-800-363-363 ובשעת חירום 24/7 וכן באתר נט"ל באינטרנט.