גם ברצועה לא אופטימיים: לאחר החתימה על הסכם הפסקת האש עם חמאס והג'יהאד האסלאמי, תושבים בדרום הארץ וברצועת עזה מעריכים כי לא ייקח זמן רב עד שהצדדים ישובו למצב של הסלמה. עבד עיסא, תושב רצועת עזה, אומר הערב (שני) למעריב אונליין כי "הסבב הבא עניין של זמן. אנחנו מקווים שנגמור את חודש הצום ללא סבב חדש, אבל לצערי כבר התרגלנו למצב הזה של מלחמה כל כמה חודשים".

"מה זה שווה כל הסבב הזה, שהותיר עשרות הרוגים ופצועים ותשתיות הרוסות?", מוסיף עיסא, שטוען: "זה הפך להיות ריטואל קבוע. ישראל לא ממלאת אחר ההתחייבויות, יורים לעבר חיילים או למרכז ישראל, ואז מתחיל עוד סבב. הילדים שלי כבר לא ישנים בלילה מרוב סבבים. אני מחפש הזדמנות ראשונה לעזוב את הרצועה לארץ קצת יותר נורמלית. אנחנו מתחילים רמדאן ברגל שמאל, עם קברים טריים, הלוויות, משפחות שכולות". 

באופן דומה, גם תושבי הדרום זועמים על המצב. "עושים מאיתנו צחוק", פסק בזעם תושב באר שבע. "אחרי ארבעה הרוגים ו-250 פצועים, ילדים בחרדה, מי שמודיע על הפסקת האש אלה בעצם ארגוני הטרור. אין מדיניות, אין אסטרטגיה, אין אופק".

טנקים של צה"ל בגבול עזה. צילום: רויטרס
טנקים של צה"ל בגבול עזה. צילום: רויטרס

בעוטף עזה נמאס כבר לשוב על אותן טענות, כל פעם מחדש. טום אורן-דננברג, תושב קיבוץ נחל עוז, שרק שלשום ספג עשרות טילים, אמר ל"מעריב": "אתה צריך לשאול את נתניהו, למה כל יומיים יש לנו סבב. נמאס, פשוט נמאס. עושים סבב, וחוזרים לנקודת ההתחלה. שוב, מי שפתח במלחמה זה חמאס ומי שהודיע על הפסקת האש זה גם חמאס".
 
ואילו ראש עיריית שדרות אלון דוידי אמר בתגובה להפסקת האש ולדיווחים על "חזרה לשגרה": "אנחנו נמצאים בבעיה קשה במדינה, מכיוון שהערכים שלנו התבלבלו. הסבב הזה התחיל מירי על קצין צה"ל, לא מירי רקטות, וחשוב לזכור זאת. החיילים צריכים להיות בחזית ולא האזרחים. סוף סוף אנחנו רואים שאפשר לחזור למדיניות החיסולים ואני שמח שזה קרה, אבל  נעשתה טעות קשה. מי שדיבר על הרתעה לא השיג אותה. אנחנו נגיע למצב שבעוד שבועיים-שלושה טרוריסט עלול לירות על חייל שלנו פה ושוב ניכנס לסבב. מי שיכול להישיר עיניים הבוקר לתושבי עוטף עזה ותושבי הדרום ולהגיד להם ההרתעה חזרה – טועה ומטעה".
 
הרכב שנפגע מנ"ט. צילום: נועם ריבקין פנטון
הרכב שנפגע מנ"ט. צילום: נועם ריבקין פנטון


המגעים להסדר עם הפלגים הפלסטינים החלו כבר במוצאי שבת, כאשר הגיעו האיתותים הראשונים מחמאס על הרצון בהפסקת אש. ישראל לא נענתה, ואז הגיע החיסול הממוקד של חאמד אחמד עבד חודרי, שבעקבותיו הגיעו מסרים מחמאס, שאם ישראל תפסיק את הסיכולים ותחדל מהאלימות - בחמאס יכבדו את הפסקת האש.
 
בשלב זה, נכנסו שוב לתמונה המצרים בשיתוף פעולה עם שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב, וישראל וחמאס הגיעו לסוג של הפסקת אש. הדיווחים, כבכל הסבבים האחרונים, הגיעו מהצד הפלסטיני ואילו בישראל הכחישו כל הסכמה על הפסקת אש.

ראש המועצה האזורית בני שמעון, ניר זמיר: "דורש מהממשלה ליזום תכנית מיגון דרומית לעוטף של העוטף". רגע אחרי שהוכרזה הפסקת האש והמדינה חוזרת אט אט לשגרה, תושבי הדרום עדיין מתאוששים מהסבב הקשה שעברו. ראש המועצה האזורית בני שמעון, ניר זמיר יוצא בדרישה מהממשלה לקיים תכנית מיגון רחבה לכל אזור הדרום שבטווח 40 הקילומטרים. "היישובים שלנו נמצאים בטווח הלחימה המיידי, לא מדובר פה כבר רק על עוטף עזה – יש צורך במיגון הבתים בכל טווח ארבעים הקילומטרים. בעוד שביישובי העוטף מאורגנים עם מקלטים וממ"דים – אצלנו לא נעשה עבודה ממשלתית בעניין" אומר זמיר, "בקיבוצים וביישובים יש אוכלוסייה מזדקנת בעלת קושי הגעה למקלטים, התושבים שלנו לא יכולים להיות הפקר – על המדינה למגן את בתיהם".
 
"תושבי הדרום עברו מערכה מאוד קשה והם עוברים את זה אחת לכמה חודשים. הסנריו הזה לא יכול עוד להימשך, יש צורך בפיתרון אסטרטגי ארוך טווח" מסביר ניר זמיר, "בכל סבב לחימה שכזה הדרום סובל ואיתו גם בעלי העסקים. המדינה חייבת לפצות את התושבים ולסייע להם מבחינה כלכלית, יש הכרח בהעברת תקציבים לרשויות בדרום לשיקום ופיתוח".