דריכות במערכת הפוליטית: יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר אמור לפרסם היום (חמישי), או לכל המאוחר מחר, את החלטתו בעניין הצבת מצלמות בקלפיות. ההחלטה היא על רקע דרישת הליכוד להציב מצלמות בקלפיות במגזר הערבי. הליכוד הפעיל בבחירות הקודמות פעילים שצוידו בכ־1,300 מצלמות בקלפיות במגזר הערבי, כדי למנוע לטענתם תופעות של זיוף קולות. ברשימה המשותפת מחו על כך בתוקף וטענו כי נוכחות מצלמות בקלפי הרתיעה בוחרים פוטנציאלים והביאה לשיעור הצבעה נמוך במיוחד במגזר.
 
לקראת הכרעת השופט דרש אתמול ח"כ עודד פורר, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, להציב מצלמות בקלפיות בשכונות החרדיות. לדבריו, "החשש מזיופים בקלפיות במגזר החרדי הוא אמיתי. אחוזי הצבעה חריגים ושמועות על כך שאפילו המתים באים להצביע, מחייבים פיקוח הדוק. בכוונתי לפנות ליו"ר ועדת הבחירות בדרישה להציב מצלמות בקלפיות בשכונות החרדיות, ובמקביל אנו הולכים לתת 'צו 8' למתנדבים ולקרוא להם לסייע לנו כמשקיפים בקלפיות הללו".

קלפי בכפר קאסם. צילום: רועי אלימה, פלאש 90

 
ואילו עו"ד סאוסן זהר מעדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, הביעה אמש תקווה כי  מלצר יאסור לחלוטין שימוש במצלמות בקלפיות. "ממכלול התצהירים והראיות שהצגנו בפני כבוד השופט מלצר, עולה בבירור חשד כי בבחירות האחרונות נציגי מפלגת הליכוד הפרו את חוק הבחירות לכנסת כשהפריעו למהלכן התקין. זאת, מעבר לתיוג הגזעני הפסול, הפרת פרטיות המצביעים, והניסיון להרתיעם מלממש את זכותם האזרחית הבסיסית ביותר", אמרה.
 

בליכוד מקווים כי השופט יקבל את עמדת המפלגה ויאפשר לרשימות המועמדים להשתמש במצלמות על חשבונן, לאורך כל הליך ההצבעה והספירה של הקולות. או לחלופין, יתיר לוועדת הבחירות להורות על התקנת מצלמות מטעמה במספר קלפיות, כדי שיתעדו את כל שלבי ההצבעה וספירת הקולטת. 
 
יצוין כי עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט היא שאין להתיר לליכוד ולמפלגות אחרות להציב מצלמות בקלפי, ושלוועדת הבחירות עצמה אין סמכות להורות על התקנת מצלמות או להתיר זאת למפלגות. לפי מנדלבליט, שימוש במצלמות מחייב הסדר ספציפי בחוק הבחירות לכנסת ובתקנות.
 
בתוך כך, בית המשפט העליון בהרכב מיוחד של 9 שופטים, בראשות הנשיאה אסתר חיות, ידון היום בערעורים על החלטת ועדת הבחירות המרכזית בשבוע שעבר לדחות עתירות שהוגשו לפסילת המפלגות עוצמה יהודית והרשימה המשותפת.
 
את הערעור נגד עוצמה יהודית וראשיה הגישו כחול לבן, המחנה הדמוקרטי, העבודה והמרכז הרפורמי לדת ומדינה. את הערעור לפסילת הרשימה המשותפת הגישו עו"ד איתמר בן גביר והצטרפו אליו 9 מנציגי הליכוד בוועדת הבחירות המרכזית ובראשם ח"כ דוד ביטן.